صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۶۲

ازجامعه بی‌سواد تا قطب علمی جهان

پایگاه بصیرت / امین عبدی

43 سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و هر ساله پرداختن به اموری، همچون دستاوردهای مختلف انقلاب اسلامی در بخش‌های گوناگون و اهمیت تبیین این دستاوردها و پیشرفت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره با عناوینی، چون معجزه قرن و انفجار نور یاد کرده که همین امر عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی را برای همگان آشکار می‌کند.

یکی از واضحات شرایط فعلی کشور این است که دشمن از طریق جنگ نرم می‌خواهد با ایجاد یأس و سیاه‌نمایی موضوعات مختلف در بین مردم کشور خصوصاً نسل جوان و بزرگ کردن مشکلات کشور عظمت انقلاب اسلامی را نزد آنها کم رنگ کند. این کشورها به وسیله رسانه‌های خود 24 ساعته و با زبان‌های مختلف و تلاشی همه‌جانبه سعی دارند جوانان را از درک دستاوردهای انقلاب اسلامی ناامید کرده و به اهداف شوم خود برسند. در این گزارش قصد داریم به برخی از دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی طی 43 سال گذشته بپردازیم.

 

  سواد همگانی

پس از انقلاب اسلامی فاصله سواد بین روستا و شهر کاهش ‌یافته و عدالت آموزشی بیشتر، موجب افزایش آمار سواد در مناطق روستایی شده است. این گزارش که با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران تهیه‌ شده، نشان می‌دهد در رژیم سابق با وجود اینکه گا‌هی برنامه‌هایی برای افزایش سواد کشور لحاظ شده بود، این برنامه‌ها بیشتر برای مناطق شهری بوده است و مناطق روستایی ایران عمدتاً از خدمات آموزشی محروم بوده‌اند. براساس آخرین آمارها، نرخ باسوادان روستایی پس از انقلاب اسلامی رشدی 146 درصدی را تجربه کرده و به صورت کلی نرخ باسوادی به 96/6

درصد رسیده است؛ به طوری که این آمار نشان‌دهنده رشدی 42 تا 48 درصدی در کل مناطق کشور است.

 

رتبه 13 هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و رباتیک با سرعتی بسیار بالا به زندگی انسان در قرن ۲۱ وارد می‌شود و کشورهای پیشرفته دنیا بیشترین اهتمام را بر این موضوع دارند. ایران با تنها یک دهه تلاش توانسته است خود را در میان مدعیان این حوزه قرار دهد و در امور انفورماتیک از کاربردهای آن استفاده کند. آمریکا، چین، بریتانیا، هند، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و کانادا از نظر تولید مدارک علمی ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی هستند و در این رده‌بندی ایران در رتبه ۱3 قرار دارد.

 

  افزایش امید به زندگی

بعد از انقلاب اسلامی امید به زندگی در ایران به شکل قابل‌توجهی رشد پیدا کرده و از 54 سال به 76 سال افزایش ‌یافته است.  داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد، امید به زندگی و داشتن نیروی انسانی سالم یکی از وجوه اساسی رشد اقتصادی کشورهاست؛ در این زمینه کشور ایران پس از انقلاب توانسته است با بهبود وضعیت بهداشت و سلامت عمومی، متوسط طول عمر مردم را ۲۲ سال ارتقا دهد.

 

رتبه 7 داروسازی جهان

بررسی‌ها نشان می‌دهد کیفیت داروهای ایرانی افزایش یافته و کشور در این حوزه به خودکفایی نسبی رسیده است؛ تا جایی که ۹۶ درصد از داروهای موردنیاز کشور در ایران تولید می‌شود و ایران جزء ۱۰ کشور برتر در صنعت داروسازی جهان است و رتبه هفتم را از آن خود کرده است. از طرف دیگر بد نیست بدانید ایران در حوزه زیست فناوری و بیوتکنولوژی در سطح منطقه رتبه یک و در سطح جهان، رتبه ۱۲ را دارد و در حوزه تولید واکسن نیز رتبه اول را در غرب آسیا به خود اختصاص داده است. وضعیت این صنعت در کشورمان طی چهار دهه اخیر مطلوب و روبه پیشرفت بوده است؛ به گونه‌ای که ما توانستیم قدرت اول منطقه در تولید دارو باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد، تا سال 1357 حدود ۲۵ درصد از دارو‌های مصرفی کشور، در داخل تولید می‌شد، که بیشتر آن را شرکت‌های چند ملیتی، به صورت تحت لیسانس تولید می‌کردند و ۷۵ درصد هم به صورت داروی آماده وارد کشور می‌شد. در آن سال‌ها، مواد اولیه دارو و مواد و لوازم بسته‌بندی، ۱۰۰ درصد وارداتی بود. میزان ارزبری داروی کشور در سال ۱۳۵۷ حدود ۵۳۰ میلیون دلار بود. هم اکنون صنعت داروسازی کشورمان با توجه به جایگاهی که در تأمین نیاز‌های دارویی کشور و ورود به عرصه‌های جدید نوترکیب، بیو و نانو تکنولوژی دارد، و تولید ۹۷ درصدی دارو در داخل کشور، می‌تواند وارد حوزه رقابت‌های جهانی و قدرت‌های اقتصادی دارویی شود به شرط آنکه مسئولان بتوانند با اتخاذ سیاست‌های درست و اصولی و حذف موانع و مقررات دست و پاگیر داخلی، موجبات جهش بیش از پیش این صنعت را فراهم کنند.

 

اولین سازنده داروی ضد سالک

بیماری سالک سالانه ۲ میلیون نفر را در جهان درگیر می‌کند و در صورت عدم رفع آن، اثرات زیان بار پوستی بر جای می‌گذارد. پزشکان ایرانی توانسته‌اند دارویی را برای این بیماری تولید کنند که تا ۹۵ درصد سالک را از بین می‌برد.

پژوهشگران ایرانی این دارو را با استفاده از فناوری نانو در شکل نانو لیپوزومال تولید کرده‌اند و نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد، این دارو در فرم نانویی آن ۹۵ درصد در درمان بیماری لیشمانیوز تأثیر دارد؛ درحالی‌که داروی تزریقی این بیماری ۴۰ تا ۷۰ درصد تأثیر داشته است. این پماد اولین «پماد ضد سالک نانویی» در دنیاست که تولید آن یک افتخار برای ایران است.

 

صعود 60 پله‌ای

جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که از سوی سازمان بین‌المللی مالکیت فکری منتشر می‌شود، با کسب رتبه ۶۰، جایگاه خود را هفت پله بهبود بخشید و در بالاترین رتبه خود در این شاخص قرار گرفت، این در حالی بود که تا همین یک دهه پیش نیز ایران در رتبه 120 شاخص‌های جهانی نوآوری بود.

 

رتبه پنجم فناوری نانو

در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه جورجیا، ایران رتبه پنجمِ اثرگذاری در فناوری نانو را کسب کرده است، از طرف دیگر در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۲ درصد از مقالات منتشر شده در حوزه نانو فناوری دنیا از سوی محققان چینی بوده‌ که ایران بعد از چین، آمریکا و هند در رتبه چهارم در این حوزه قرار گرفته است. هم‌اکنون ۷۲۵ محصول نانو در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری‌های داخلی تولید و روانه بازار می‌شود و محصولات نانو ایران‌ساخت تاکنون به ۴۹ کشور از پنج قاره جهان صادر شده است.

 

  رتبه اول تولید علم

اطلاعات استخراج‌شده از پایگاه ESI نشان می‌‏دهد، جمهوری اسلامی ایران در بازه ۱۰ ساله گذشته با میزان 1/7 میلیون استناد دریافتی در میان کل کشورهای اسلامی، مقام نخست را در اختیار دارد و طی ۱۰ سال تعداد مقالات پر استناد خود را از ۴۷ مورد به ۴۱۱ مورد رسانده است.

 

بهداشت و سلامت

در سال‌های ابتدایی انقلاب، یعنی بعد از پیروزی انقلاب در سال‌های آغازین دهه ۶۰ ، به ازای هر ۱۰۰۰ کودکی که به دنیا می‌آمدند تا ۵ سال بعد ۱۴۰ کودک فوت می‌کردند؛ شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال کشور در آن سال‌ها ۱۴۰ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بوده است که این شاخص در حال حاضر به ۱۴ رسیده است؛ مرگ کودکان شیرخوار، یعنی کودکان زیر ۱ سال در آن سال‌ها ۱۱۰ بوده که به عدد ۱۲ رسیده است و مرگ نوزادان‌مان در ابتدای دهه ۶۰ بین ۹۰ تا ۱۰۰ بوده که در حال حاضر به عدد ۹ رسیده است. به همین ترتیب مرگ و میر مادران باردار به علت کمبود امکانات و سیستم ضعیف بهداشتی حدود ۱۴۰ به ازای ۱۰۰ هزار تولد زنده بوده است که این عدد برای سال 1398 منهای بحث آنفلوآنزا و کرونا به عدد 21/8 رسیده است.

 

قطب پیوند کلیه در جهان

پس از انقلاب اسلامی، علم پزشکی در کشور پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است. برای نمونه، در حوزه عمل تخصصی پیوند کلیه، ایران با انجام ۴۶۰۰۰ پیوند و ابداع روش لاپاروسکوپی با یک نخ، خود را در زمره برترین کشورها در این حوزه ثبت کرده است. ایران با داشتن ۱۲۰۰ جراح پیوند کلیه و تحویل سالانه ۵۰ فارغ‌التحصیل در این حوزه و انجام با کیفیت پیوند، مقام اول پیوند کلیه در خاورمیانه و رتبه سوم را در جهان دارد. گفتنی است قبل از انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰۰ مورد عمل پیوند کلیه در کشور انجام شده بود که این میزان‌ هم به دلیل اینکه بعضی از این کلیه‌ها از خارج وارد شده بودند، نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه نداشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات