صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۷۰
نگاهی به آخرین معادلات جنگ یمن

دست برتر انصارالله

پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی

عملیات «طوفان یمن» علیه تأسیسات نفتی و فرودگاه ابوظبی، بار دیگر دست برتر انصارالله را در جنگ یمن به رخ ائتلاف سعودی کشید. به گفته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، این عملیات که با شلیک پنج موشک بالستیک و تعداد زیادی پهپاد انجام شد، پاسخی به اقدامات تنش‌زای امارات در یمن بوده است.

امارات متحده عربی به عنوان مهم‌ترین متحد عربستان سعودی در نبرد یمن، به دنبال اختلافاتی که با ریاض پیدا کرد، در سال 1398 اعلام کرد از این کشور عقب‌نشینی می‌کند؛ اما به حمایت خود از نیروهای نیابتی به منظور سیطره بر بنادر جنوبی یمن ادامه داد. همچنین طی این مدت در کنار عربستان، به حملات هوایی علیه یمن مبادرت نموده است. مشارکت در تصرف استان «شبوه» نیز عملا ادعای عدم مشارکت فعال امارات در جنگ یمن را زیر سؤال برد.

حمله اخیر انصارالله به ابوظبی در واقع واکنشی به تحرکات شیطنت‌آمیز امارات در یمن بود. این عملیات هر چند محدود و تاکتیکی بود، اما دارای پیامدهای مهم و راهبردی می‌باشد. انصارالله با حمله به ابوظبی این پیام مهم را به حاکمان امارات مخابره کرد که توانایی هدف قرار دادن تمام نقاط این شیخ‌نشین را دارد.

پیامد دیگر این حمله آن بود که ضعف دفاعی و امنیتی امارات را آشکار کرد. این کشور به دلایلی همچون مساحت اندک و فقدان نیروی نظامی توانمند، قادر به تامین امنیت خود نبوده و به همین دلیل خود را زیر چتر امنیتی آمریکا قرار داده است. امضای پیمان صلح با رژیم صهیونیستی نیز نشان داد حاکمان ابوظبی چشم امید به کمک‌های امنیتی اسرائیل دوخته‌اند.

اما حمله اخیر به ابوظبی، تصورات امارات را نقش بر آب کرد. با این حال به نظر می‌آید سران امارات، قصد تجدید نظر جهت خروج از باتلاق یمن را ندارند و به دنبال سلاح‌های جدیدتری به منظور تقویت زرداخانه دفاعی خود هستند.

طبق برخی گزارش‌ها، امارات در صدد خرید سامانه میان برد موشکی «آکاش» ساخت هند است. «آکاش» یک سامانه موشکی زمین به هوای میان برد است که توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی دولتی هند توسعه و طراحی شده و توانایی انهدام اهداف هوایی مانند جت‌های جنگنده، موشک‌های کروز و همچنین موشک‌های بالستیک را دارد. پیش از این نیز منابع خبری از تجهیز پدافند ارتش امارات به موشک‌های سطح به هوای ساخت کره جنوبی از نوع «چئونگانگ‌ـ۲» خبر داده بودند.

از سوی دیگر، امید امارات و نیز عربستان سعودی آن است که حامیان غربی آنها به‌ویژه ایالات متحده آمریکا با دخالت مؤثر در معرکه یمن، ورق را به نفع آنان برگردانند

دولت جدید آمریکا که حدود یک سال پیش، ضمن اعلام قطع حمایت از عربستان، انصارالله را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده بود، اعلام کرد پس از افزایش حملات انصارالله علیه امارات و عربستان در نظر دارد تا این گروه را مجددا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این در حالی است که آمریکا در قبال بمباران وحشیانه اخیر ائتلاف سعودی در صعده و الحدیده که به کشته شدن حداقل 70 تن از جمله چند کودک شد، سکوت پیشه کرده است.

در واقع، موضع دوگانه واشنگتن نسبت به جنگ یمن، حاکی از حمایت و همدستی سران کاخ سفید با ائتلاف متجاوز سعودی است. در همین راستا، دولت جو بایدن طی ماه‌‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه رهبران انصارالله اعمال کرده و تأکید کرده از تمام ابزارها علیه رهبران حوثی استفاده خواهد کرد.

روند جنگ یمن طی سال‌های اخیر به رغم فراز و نشیب‌های فراوان، نشان می‌دهد مقاومت این کشور تسلیم فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی نشده و بلکه در دفاع از سرزمین خود در برابر متجاوزان، موفق به تغییر موازنه نظامی‌ـ امنیتی شده است؛ روندی که سرنوشت محتوم آن چیزی جز شکست جنگ‌افروزان نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات