صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۸۰

چرا اتخاذ رویکرد جهاد تبیین ضرورت دارد؟

دشمن با اتخاذ راهبرد "انحراف سازی" بدنبال تغییر مسیر انقلاب از رویکرد خود "استعمارستیزی" و "امید به آینده" است. غرب که دهه‌هاست بحث سکولاریسم را مطرح می‌کند و رابطه ببین حکومت و دین را به طور کامل رد می‌کرده است، حال با موفقیت جمهوری اسلامی، دچار یک "تهی‌سازی گفتمانی" شده است که به ناچار به سمت ابهام افکنی و پنهان سازی حقایق انقلاب اسلامی روی آورده است. در این جنگ روایت سازی‌ها، تبیین از دستاوردها و حقایق انقلاب اسلامی ضرورت دارد.
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

اشاره چندین باره رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین را می توان آغاز نهضتی دانست که با تولید ادبیات فاخر بدنبال شناساندن حقایق انقلاب اسلامی و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه های نظام سلطه گام برداشته است. برای درک بهتر مفهوم تبیین می توان از تضاد این مفهوم استفاده کرد. واژگانی مانند ابهام افکنی، تحریف، کتمان حقیقت، تحریف قلب واقعیت و نیز پنهان سازی و تاریک کردن و منحرف کردن حقیقت نقطه مقابل تبیین هستند. تضادی که در نبرد روایت ها از سوی سیاسیون و رسانه های غرب بکار گرفته می شود. با توجه به موفقیت انقلاب اسلامی و 43 ساله شدن انقلاب بدون اینکه کمترین تخطی از آرمان خود داشته باشد، دشمن با اتخاذ راهبرد "انحراف سازی" بدنبال تغییر مسیر انقلاب از رویکرد خود " استعمارستیزی" و " امید به آینده" برای رسیدن اهداف خود، می باشد. غرب که دهه هاست بحث سکولاریسم را مطرح می کند و رابطه ببین حکومت و دین را به طور کامل رد می کند و برای موفقیت حکومت دینی هیگونه ارزش و اعتباری قائل نبود، حال با موفقیت جمهوری اسلامی، دچار یک "تهی سازی گفتمانی" شده است که به ناچار به سمت ابهام افکنی و پنهان سازی حقایق انقلاب اسلامی رفته است. در این جنگ روایت سازی ها، تبیین از دستاوردها و حقایق انقلاب اسلامی ضرورت دارد.
برای موفقیت در این نبرد سرنوشت ساز دو رویکرد ایجابی و واکنشی و پدافندی را باید بکار برد:
الف: رویکرد ایجابی: بنظر می رسد که با توجه به دلایل متعدد هنوز دستاورد و پیام انقلاب اسلامی برای بسیاری از نسل جوان به قدر کافی گفته نشده است. یعنی در این مرحله انقلاب اسلامی برای برخی به طور کامل شناسانده نشده است. در این رویکرد تلاش بر این است که عقلانیت، منطق و همراه با ابزارهای نوین امروزی از جمله فضای مجازی تحت مدیریت داخل، حقایق و راهبرد و دستاوردهای انقلاب اسلامی را بسط و گسترش داد. رویکردی که فوریت آن احساس می شود و نباید این استراتژی، محدود به یک زمان خاص باشد.
ب: رویکرد واکنشی و یدافندی: تهاجم دشمن علیه انقلاب اسلامی برای تحریف واقعیت های انقلاب اسلامی به اندازه ای است که تا به حال، هیچ کشوری نمونه آن را ندیده است. حجم شبکه های فارسی زبان در بستر ماهواره و فضای مجازی به میزانی است که می توان ادعا کرد که سیاست دشمن در تغییر ادراکات مردم کشورمان نهفته است. رویکرد پدافندی و واکنشی به دنبال این است که به خنثی سازی رفتار دشمنان انقلاب اسلامی برای به انحراف کشاندن و تحریف یا کتمان حقایق نزد افکار عمومی بپردازد. در واقع در این رویکرد باید جلوی سیاست های دشمن ایستادگی کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و به خصوص جوان ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.
بهره‌سخن
متاسفانه وضعیت اقتصادی و بیماری منحوس کرونا کشور را در وضعیت سختی قرار داده است و میدان را برای دشمنان انقلاب اسلامی با بزرگنمایی مشکلات و کتمان واقعیت در مسیر بی اعتمادسازی باز کرده است. بنحوی که هجمه دشمن در این چند سال اخیر بشدت زیاده شده است. در واقع در این برهه از زمان غرب با تمام توان و با " آشکار سازی" دشمنی همه جانبه خود، برای مدیریت افکارعمومی تلاش می کند. امید بخشی و ترسیم آینده روشن از انقلاب اسلامی براساس واقعیت ها و حقایق می تواند دشمن را ناامید کند. همانطوری که در محورهای مختلفی جمهوری اسلامی توانسته است به موفقیت برسد، در جنگ روایت ها نیز می توان بر دشمن غلبه کرد که این شکست برای دشمن می تواند نتایج خوبی را به ارمغان داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات