صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۸۴

خیبرشکن پاسخ معتبر به ضرورت تهاجم ترکیبی دشمن

هنوز ۳ روز از این دیدار نگذشته بود که نیروی هوافضای سپاه از یک موشک راهبردی جدید به نام خیبرشکن رونمایی کرد.

" جبهه دشمن به یک تهاجم ترکیبی دست زده است ما هم باید در مقابل، حرکتمان ترکیبی باشد البته باید دفاع کنیم خب دفاع یک کار لازم است اما همیشه در موضع دفاعی نمی‌توانیم بمانیم دشمن تهاجم می کند ما هم باید تهاجم داشته باشیم در زمینه‌های مختلف".

آن چه خواندید بخش مهمی از سخنان رهبر معظم انقلاب بود که در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی هوایی ارتش با ایشان بیان شد. هنوز ۳ روز از این دیدار نگذشته بود که نیروی هوافضای سپاه از یک موشک راهبردی جدید به نام خیبرشکن رونمایی کرد.

خبر کوتاه بود ولی دامنه و برد و گستره آن تمام اقصی نقاط ایران اسلامی تا تمامی رسانه‌های منطقه‌ای به ویژه صهیونیستی و بین المللی را مجبور به توجه به آن کرد و به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد.

این اقدام راهبردی سپاه پاسخی معتبر در راستای "عملیاتی سازی" جمله راهبردی رهبر معظم انقلاب در همین دیدار یعنی "ضرورت در دفاع نماندن و تهاجم راهبردی متقابل در همه زمینه ها".

در تبیین این جمله راهبردی و این پاسخ معتبر معنادار نکاتی هست که با هم مرور می کنیم:

الف: نام موشک: خیبرشکن بودن نام موشک  نشانگر هدف از ساخت می تواندباشد خیبر نام قریه ای در هفت منزلی شمال مدینه بوده که یهودیان خائن و توطئه گر توسط پیامبر اعظم (ص)  پس از اخراج از مدینه در آنجا سکونت داشتند بنابر این  اشکالی ندارد اگر صهیونیست‌ها نام موشک  را هشداری جدی برای خود تلقی کنند و شاید از همین رو است که خبرگزاری اسرائیل تایم می‌گوید این موشک ،موشکی  است که برد آن محدوده اسرائیل و پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا را پوشش می‌دهد و یا خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید ایران از موشک جدیدی با گستره منطقه‌ای رونمایی کرد و یا ای .اس. بی. نیوز می گوید در ایران  از موشکی که هم پایگاه ها و هم اسرائیل را می تواند قرار دهد و در برابر گنبد آهنین از مقاومت برخوردار است رونمایی شده است.

ب:سوخت موشک: در سال‌های اخیر فرآیند استفاده از انواع سوخت های جامد یا مایع به اقتضای شرایط و وضعیت موشک مراحل بالینی و تکاملی خود را طی کرده است که این به سهولت ماموریت موشک کمک شایانی  می‌کند در موشک خیبرشکن از سوخت جامد استفاده شده که می‌تواند بقای آن بر روی لانچر پرتاب و قابلیت تحرک قبل از شلیک را به نحو محسوسی ارتقا بخشد.

ج:کاهش جرم بدنه: بهره گیری از بدنه کامپوزیتی که علاوه بر کاهش جرم موشک به یک سوم با توجه به جذب امواج در رادار گریزی آن نیز بسیار موثر خواهد بود.


د: کیفی‌سازی برد: جمهوری اسلامی ایران در طراحی و ساخت موشک های بالستیک به برد اعلامی پایبند بوده ولی هیچگاه کیفی‌سازی این برد اعلامی را از دستور کار خود خارج نکرده است .

برای ارتقاء توان پیش برندگی داخلی و بازدارندگی در برابر عناصر ترکیبی تهدیدات آیه شریفه " و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه" را برای "ترهبون به عدوالله و عدوکم "سرلوحه فعالیت های دفاعی خود قرار داده و در همین راستا موشک خیبرشکن با برد 1450 کیلومتر در کلاس موشک‌های برد بلند با  قدرت تخریبی بالا و نقطه زنی دقیق تعریف می شود.

و: قابلیت سرجنگی جدا شونده: جدا شوندگی سرجنگی تا آخرین لحظه این قابلیت را به موشک می دهد تا با سهولت و اطمینان از سد سیستم‌های دفاعی عبور و هدف نهایی را با اطمینان بیشتری مورد اصابت قرار دهد.

ه: بومی بودن از ایده تا محصول: به لطف الهی و به برکت وجود روحیه جهادی و انقلابی در جوانان و متخصصان عرصه های علمی و دفاعی کشورمان تمامی مراحل ساخت تکمیل و تولید این  موشک در داخل کشورمان انجام شده که این امر یعنی تداوم خودکفایی و بومی‌سازی که  راهبردی تحولی برای استمرار توسعه کمی و کیفی تلقی می گردد.
بنابراین در یک جمله ویژگی‌های موشک بالستیک راهبردی خیبرشکن را می‌توان هشدار صریح به رژیم صهیونیستی، برخورداری از سوخت جامد، کاهش جرم بدنه به یک سوم، کیفی‌سازی برد تا145۰ کیلومتر ، قابلیت سرجنگی جدا شونده و بومی بودن محصول دانست .
البته نباید از یاد برد که  در ورای ساخت این موشک نوظهور دست قدرت الهی و عزم و اراده یک ملت با بصیرت نهفته است که با  این رونمایی برگ زرین دیگری  در صفحات افتخار آفرین انقلاب اسلامی برای خود ثبت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات