صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۹۷
مجتبی شاکری در گفت‌‌وگو با صبح صادق

تاباندن نور واقعیت بر سیاه‌‌نمایی‌ها

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور

این روزها دشمن مدام به دنبال سیا‌ه‌نمایی و تخریب چهره کشور چه در اذهان عمومی داخلی و چه خارجی است تا دستاوردهای سیاسی و بین‌المللی و موفقیت‌های کسب شده در مسیر مذاکرات را کمرنگ جلوه دهد؛ از این رو ضرورت دارد با توجه به دغدغه‌مندی رهبر معظم انقلاب در عرصه جهاد تبیین، مسئولان و سیاستمداران آگاه وهوشیار باشند تا با روشنگری اجازه ندهند دشمن به مقاصد شومش برسد. در همین زمینه با «مجتبی شاکری» جانباز دفاع مقدس، فعال سیاسی و دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین خیلی تأکید دارند، جهاد تبیین به چه معناست و سیاسیون در این حوزه چه تأثیری دارند؟

«تبیین» پرداختن به علل اصلی و شرایطی است که یک ماجرا یا رخداد شکل می‌گیرد. اگر در این پرداختن ریشه قضایا درست دیده نشده و برای مخاطبان مشخص نشود، ممکن است در ادامه با توجه به فضا و تهاجم رسانه‌ای که وجود دارد، اصل ماجرا و عوامل مؤثر در آن گم شود. بنابراین، این را هم در بیان خداوند در قرآن ببینیم که قصص انبیاء را از زبان وحی خداوند بیان می‌کند، که به چه علت قومی موفق شدند و به چه علت امتی دچار مشکل شده و از مسیر خارج شدند و اشاره می‌کند که تبیین کردن یک سنت الهی و امر مهمی است که هر یک از انبیاء که آمدند، انبیاء گذشته خود را نقل و روایت کردند تا این مسیر الهی گم نشود؛ مسیری که اگر اندکی خودسرانه عمل شود، به بیراهه می‌رود. می‌بینیم برخی افرادی که با انقلاب آمدند، الآن دست در دست آمریکا و استکبار دارند و سمت و سوی‌شان این است که می‌شود طرفدار امام بود و از آن طرف طرفدار آمریکا هم بود!

بخش اعظم این جهاد تبیین را صداوسیما و رسانه‌ها، نشریات و ناشران کتاب‌های تاریخی و جشنواره‌ها باید ایفا کنند و نگذارند روایت اصلی گم شود. جهاد تبیین امروز هم در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و تاریخی مهم است و هم در مباحث سیاسی اهمیت دارد؛ چنانچه امروز عده‌ای به دنبال این هستند تا با روایت‌های وارونه انقلاب و امام، قانون اساسی و ولایت فقیه را به نحو دیگری نشان دهند؛ اما توجهی که رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین و روشنگری و روایت‌های صحیح کردند، تکلیف همه ما را روشن می‌کند.

 

  تبیین در حوزه سیاسی به چه معناست؟ ورودکنندگان به حوزه جهاد تبیین باید چگونه عمل کنند؟

در تبیین نشان دادن شاخص یا آنچه تنظیم‌کننده است و روایتی که می‌خواهد مطرح شود، مهم است؛ یعنی ما چرا می‌خواهیم بگوییم که«لا الله اله الله»؛ یعنی خدا را شاخص و میزان قرار می‌دهیم. حضرت امام(ره) فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد؛ یعنی ولایت فقیه در جامعه انقلابی و اسلامی میزان است. هرکسی نمی‌تواند ادعا کند که من تبیین می‌کنم و چه بسا به جای روشنگری و نشان دادن چهره درست، جامعه را به سمت گنگی و نادانی سوق می‌دهد. اندیشه و مکتب امام و منشور گام دوم رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص است؛ رهبری روایتی را مربوط به ۴۰ سالگی انقلاب انجام دادند و یک روایتی هم در مورد آینده پیش رو که ما به سمت حرکت به آن سو هستیم، نشان می‌دهند؛ این روایت‌ها باید شاخص قرار بگیرد و اگر کسی می‌خواهد به جبهه تبیین ورود کند، باید این‌گونه عمل کند.

هر روایتی که امید را از بین ببرد و دست دشمن را برتر نشان داده و ما را حقیر و کوچک نشان دهد و در واقع ما را فرمانبر آمریکا نشان دهد، با مکتب امام و رهبری سازگاری ندارد. جهاد تبیین مؤلفه‌هایی دارد؛ از جمله آنها عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و مبارزه با استکبار است. تبیین باید جبهه مقاومت را تقویت و جبهه کفر را رسوا کند؛ وگرنه به اسم تبیین حرف دیگری را زدن قطعاً با اصل و اساس واقعیت‌های انقلاب و سیاست‌های آن مغایرت دارد.

کسی که می‌خواهد تبیین کند، باید انقلاب اسلامی را بشناسد و اندیشه امام و رهبر معظم انقلاب را بداند و به انقلاب اسلامی معتقد باشد، خودش هم انقلابی باشد و دنیاطلبی بر او اثر نکرده باشد و سبک زندگی‌اش با مردم همراه باشد، از دشمن‌شناسی قوی برخوردار باشد و بر جبهه مقاومت و قدرت جهان اسلام واقف باشد. از این طریق می‌توان تبیین انجام داد وگرنه صرف اینکه کسی با انقلاب همراه بوده، کفایت نمی‌کند و باید با اندیشه و دیدگاه‌های انقلاب و عمق باورهای انقلاب همراه باشد تا بتواند از انقلاب و آنچه در مسیر آن حرکت می‌کنیم، تبیین درستی ارائه دهد و مجاهدانه بتواند امید را در جامعه و نسل‌های آینده زنده نگه دارد.

 

  تبیین از جنبه سیاسی چه تأثیری بر جبهه سیاه‌‌‌نمایی دشمن خواهد داشت؟

قاعدتاً هر جا که نور باشد، ظلمت فرار می‌کند؛ تبیین هم از جنس نور است. در همین منشور گام دوم رهبر معظم انقلاب آنقدر مطالب دقیق، عمیق و اساسی گنجانده‌اند که می‌تواند به همه کسانی که می‌خواهند جزء لشکر تبیین و جهادگران تبیین باشند، کمک کند؛ لذا باید منشور گام دوم رهبر فرزانه انقلاب را دقیق بخوانند؛ چراکه بهترین بن‌مایه برای صحبت کردن، نوشتن، راهنمایی و پرسش و پاسخ همین منشور گام دوم است. این منشور در واقع نوری می‌تاباند و چراغ راهی است که می‌تواند هم نفوذی‌های داخلی و هم بی هویت‌هایی را که حرف‌های غلط و اشتباهی برای تخریب چهره انقلاب می‌زنند، رسوا کرده و با استدلال و منطق از صحنه به در کند و هم می‌تواند آبی بر آسیاب سیاه‌نمایی دشمن باشد.

 

  آیا چنین روشنگری‌هایی می‌تواند چراغ راه مردم باشد و امید را به جامعه تزریق کند؟

قطعاً همینطور است؛ روایت انقلاب ما همچون روایت ماشینی است که ما درونش نشسته‌ایم و در حال حرکتیم، دائم باید مراقب باشیم تا ترافیک مقابل‌مان به ما صدمه‌ای نزند و درعین حال در آینه به عقب هم نگاه ‌کنیم تا خللی به ما وارد نشود؛ یعنی چشمان‌مان را باز نگه می‌داریم تا واقعیت‌ها را به گونه دیگری نبینیم. با این تمثیل بسیار ساده ما تکلیف‌مان را در انقلاب می‌دانیم، مردم ما بدون چشم باز و بدون دیدن صحنه به صورت شفاف نمی‌توانند مسیر را ادامه بدهند و راننده‌ای که نه بتواند اطراف را ببیند و نه هوای جلو و عقب مرکب خود را داشته باشد، حتما دچار انحراف می‌شود. وظیفه فضای مجازی و رسانه ملی در این زمینه دم به دم است و چیزی نیست که بخواهیم آن  را متوقف کنیم. دم به دم ما باید در هر کجا که هستیم بتوانیم در مقابل و پشت سر، وضعیت و جایگاه‌مان را تنظیم و با آسودگی خاطر حرکت کنیم؛ در این صورت جهاد تبیین می‌تواند چراغ روشنی برای تزریق امید به جامعه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات