صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۱۸

معادلات را ایران می‌نویسد

خروشچف جدید

اندیشکده کوئینسی: رهبران غربی و مطبوعات، تهدیدهای پوتین در قبال اوکراین را همانگونه می‌دانند که تهدیدهای نیکیتا خروشچف را در قبال برلین غربی به‌عنوان یک تصرف قریب‌الوقوع ارضی می‌دانستند. در واقع، خروشچف خواهان جنگ یا قلمرو جدیدی نبود و پوتین نیز ممکن است چنین چیزی را نخواسته باشد. پوتین مانند خروشچف، ممکن است از آسیب‌پذیری نظامی غرب برای دو هدف استفاده کند. اول، ایجاد اختلاف در اتحاد غربی و دوم، مجبور کردن ناتو به کنار گذاشتن ادعاهایی که مسکو آن را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند.

 

تاوان جنگ در یمن

پایگاه خبری المسیره: حوادث اخیر به اقتصاد دولت امارات آسیب وارد کرد؛ کشوری که اقتصاد ملی‌اش بر پایه سرمایه‌گذاری و گردشگری بنا شده است. امارات در نظر جهانیان یک محیط امن و باثبات بود؛ اما اکنون این تصور کاملاً برعکس شده است؛ چنانچه ابوظبی به دست‌درازی‌اش به یمن و اشغال مناطق این کشور [به تشویق و حمایت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها] ادامه دهد، این وضعیت تداوم خواهد یافت.

 

تغییر معادلات منطقه‌ای

رأی‌الیوم: با رونمایی از سه موشک، منطقه در آستانه تغییر قرار دارد و معادلات تغییر خواهد کرد. موشک اول، ایرانی است؛ «خیبرشکن». دو روز پیش از آن پرده برداشتند و به مناسبت چهل‌وسومین سالروز انقلاب ایران آن را شلیک کردند. بُرد موشک خیبرشکن ۱۴۵۰ کیلومتر است؛ به عبارتی این موشک به قلب تل‌آویو می‌رسد. این پیام ایران به اسرائیل و ایالات متحده آمریکاست. موشک دوم، سوری است. این موشک سوری تا «ام‌الفحم» در الجلیل واقع در شمال فلسطین می‌رسد؛ یعنی آژیرهای خطر به صدا درآمده‌اند. موشک سوم، موشک سام۸ است. حزب‌الله اعلام کرد، از حالا به بعد موشک‌های ضدهواپیمای سام۸ در اختیار دارد. این موشک‌ها پیشرفته هستند؛ به این معنا که هر موشک یا هر پرنده‌ نظامی‌ اسرائیلی که حریم لبنان را نقض می‌کند، این موشک‌ها‌ـ برای اولین بار از زمان تأسیس حزب‌الله یا مقاومت اسلامی‌ـ قادر خواهند بود با هر گونه نفوذ پرنده‌های نظامی اسرائیل مقابله کنند؛ از‌این‌رو این مرحله‌ای جدید است.

 

گرفتاری‌های آمریکا

هاآرتص: بحران اوکراین، سیاست مهار چین و بحران در حال تکامل در تایوان و همچنین بازگشت به برجام به طور همزمان اولویت‌ها، سیاست‌ها، مدیریت اتحاد و رهبری ایالات متحده را آزمایش خواهند کرد. در عرض چند هفته یا چند ماه، جو بایدن ممکن است با طوفانی کامل در سیاست خارجی آمریکا روبه‌رو شود. سه بحران در سه مکان مهم استراتژیک شامل اروپا، هند و اقیانوسیه و خاورمیانه مطرح است. اگر همه چیز بد پیش برود، این همگرایی ممکن است باعث ایجاد تغییرات ساختاری در نظام بین‌الملل شود؛ اما اگر مسائل به درستی مدیریت شود، می‌تواند بار دیگر برتری آمریکا را حداقل به طور موقت حفظ کند.

 

حفظ برتری تکنولوژیک

میدل‌ایست‌آی: پس از حملات موشکی و پهپادی اخیر جنبش حوثی یمن به ابوظبی، حاکمان امارات متحده عربی برای کمک نظامی به اسرائیل روی آورده‌اند. مقامات اماراتی به ویژه به پدافند هوایی ساخت اسرائیل مانند گنبد آهنین، سامانه فلاخن داوود و همچنین سیستم‌های راداری آنها علاقه‌مند هستند. معضل اسرائیل این است که چگونه می‌تواند در عین فروش سیستم‌ها به شرکای استراتژیک، برتری تکنولوژیکی خود را حفظ کند. در این ارتباط باید توجه داشت، در گذشته گزارش شده بود که عربستان سعودی نیز به سیستم‌های گنبد آهنین علاقه‌مند است.

 

چالش غرب و آمریکا

اندیشکده کوئینسی: در ۴ فوریه، در حاشیه المپیک پکن، ولادیمیر پوتین و شی شین‌پینگ با یکدیگر دیدار کردند و بیانیه مشترکی درباره ورود روابط بین‌الملل به عصر جدید صادر کردند. این بیانیه به عنوان لحظه‌ مهمی که در آن دیدگاه غرب به جهان و روابط بین‌الملل اساساً به چالش کشیده شد، در تاریخ ثبت خواهد شد.این سند به‌جای تعیین خط‌مشی‌هایی که در شکایات مستقیم از غرب بیان می‌شوند، ظاهراً نشان‌دهنده یک تغییر مطمئن است که در آن روسیه و چین رهبری جهان را بر عهده می‌گیرند و مجموعه‌ای از اصول و جهان‌بینی جدید و مشترکی را ارائه می‌کنند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات