صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۲۰
نگاهی به سناریوی آمریکا در ماجرای اوکراین

پایان نمایش مضحک

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

چند هفته فضاسازی رسانه‌ای و فشار دیپلماتیک بر روسیه در ماجرای اوکراین در نهایت سبب شد دروغ آمریکایی‌ها درباره دستور حمله پوتین به اوکراین برای جهان آشکار شود. از چند هفته پیش دولت بایدن و برخی از دولت‌های اروپایی اعلام کرده بودند بر اساس اطلاعات محرمانه‌ای که به آنها رسیده، مسکو تلاش دارد در روز 16 فوریه ساعت 1 بامداد به اوکراین حمله نظامی کند! این فضاسازی‌ها به اندازه‌ای پیش رفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز که تا چند روز قبل اعتقاد داشت هیچ حمله‌ای به اوکراین در کرملین برنامه‌ریزی نشده است، روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کند احتمالاً این حمله نظامی روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت؛ روز چهارشنبه اما دنیا به جای اینکه شاهد درست بودن اطلاعات آمریکایی‌ها و حمله روسیه به اوکراین باشد، شاهد این بود که برخی از نیروهای روسی نیز که تا پیش از این در مرز اوکراین مستقر بودند، به پایگاه‌های نظامی خود بازگشتند.

این اتفاقات باعث شد سؤالاتی که بعد از حمله به عراق برای افکار عمومی در جهان به وجود آمده بود، دوباره در اذهان زنده شود. در سال 2003 نیز نیروهای آمریکایی با استناد به برخی اطلاعات محرمانه، ادعا می‌کردند حکومت صدام حسین در حال انبار کردن سلاح‌های کشتار جمعی در تأسیسات مختلف این کشور است. بر اساس همین اطلاعات، جرج بوش توانست جامعه جهانی را با خود برای حمله به عراق همراه کند؛ اما این بار اطلاعات محرمانه و بدون نام و نشان برای این به کار می‌رود که روسیه تحت فشار قرار گرفته و بپذیرد که کشورهای همسایه‌اش به عضویت ناتو درآیند.

با این حال، محقق نشدن وعده آمریکایی‌ها مبنی بر آغاز شدن جنگ در اوکراین از جانب روسیه موجب شد موجی از تمسخر و طعنه علیه واشنگتن و حتی زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به راه افتد که روز 16 فوریه را از ترس حمله روس‌ها، روز وحدت ملی نامگذاری کرده بود!

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «برخی رسانه‌های غربی روز ۱۵ ماه فوریه را روز تهاجم روسیه به اوکراین خوانده بودند. این روز در تاریخ به عنوان روز شکست تبلیغات جنگ خوانده می‌شود.» وی همچنین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه تارنمای شبکه خبری آمریکایی «بلومبرگ» مدعی شده بود روز ۱۵ ماه فوریه روسیه به اوکراین حمله می‌کند، به این رسانه آمریکایی به صورت طنز و کنایه دو ساعت مهلت داد تا توبه کند.

مسکو بارها اعلام کرده است، قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین‌های امنیتی‌ای است که مانع از گسترش سازمان ناتو به مرزهای غربی‌اش شود. روس‌ها با استناد به همین مسئله خواهان مذاکره و دیپلماسی با غرب و به خصوص آمریکا شده بودند؛ اما آمریکایی‌ها بیان می‌کردند حاضر نیستند بر سر منافع امنیتی خود با مسکو مذاکره کنند. حالا نیز که آمریکا به دنبال به راه افتادن جنگ در منطقه بود، نشان داد اصولاً میانه خوبی با دیپلماسی ندارد و سعی دارد تمام منابع ملی خود را از طریق تنها یک ابزار و آن هم تحریم دنبال کند؛ زیرا دیگر حتی نمی‌تواند از ابزار نیروی نظامی استفاده کند. بر همین اساس است که دولت آمریکا، پوتین را به تحریم شبکه بانکی روسیه تهدید کرده و در عین حال حاضر نشده است نیرویی را برای حمایت از اوکراین به این کشور بفرستد.

با این حال، رسانه‌های آمریکایی از تک و تا نیفتاده و شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» مدعی شده است، حمله روسیه به اوکراین تا یکشنبه آتی (1 اسفند) انجام خواهد شد. این در حالی است که زنده نگه داشتن مسئله بحران در اوکراین و حل نکردن اختلافات با روسیه، در درازمدت منافع آمریکا و اتحادیه اروپا را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و زمینه برای پیوستن کی‌یف به دایره نزدیکان مسکو را فراهم‌تر می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات