صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۲۷
به بهانه تجلیل رهبر معظم انقلاب از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی

تجربه خوب

پایگاه بصیرت / ندا کرمانشاهی

آیین پاسداشت 10 سالگی نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی هفته گذشته با حضور جمعی از تولیدکنندگان و فعالان عرصه صنعت و فرهنگ برگزار شد و در آن مراسم، از پیام رهبر معظم انقلاب به تولیدکنندگان این حوزه رونمایی شد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این پیام، نوشت‌افزار را در شمار کالاهای حیاتی خواندند و نوشتند: «نوشت‌افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایه‌ افتخار است. از اینکه مجموعه‌هایی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین همت گماشته و گام‌های موفقیت‌آمیز برداشته‌اند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. توفیقات‌تان مستدام باد، ان‌شاءالله.» نوشت‌افزار که فرزندان مردم هر روزشان را با آن سر و کار دارند و هر گونه فعالیت آموزشی‌شان را به وسیله آنها انجام می‌دهند، قطعاً به فرموده رهبر معظم انقلاب، کالایی حیاتی به شمار می‌آید؛ زیرا نه فقط از بُعد تولید داخل و اقتصاد کشور می‌تواند قدم مهمی در راستای تقویت بازار کشورمان بردارد، بلکه مهم‌تر از آن، کالایی است که با فرهنگ دانش‌آموزان و فرزندان این مرز و بوم ارتباط مستقیم دارد؛ به همین دلیل است که می‌توان بیش از ابعاد اقتصادی، ماهیت فرهنگی برای این کالاها در نظر گرفت.  تا چند سال پیش، شاید تولیدکنندگان این محصولات داخلی نمی‌توانستند حتی فکر رقابت با محصولات خارجی را از سر بگذرانند. تولیدکنندگانی که به این مهم رسیده بودند باید به این کالاها نگاه فرهنگی داشت، شاید پیش‌بینی نمی‌کردند که تا چند سال آینده بتوانند سهم عمده ای از بازار را نصیب تولیدات داخلی کنند.  هر چند در همان زمان نیز بسیاری از مسئولان نیز به این باور نرسیده بودند که چرا باید تا این حد این حوزه را جدی گرفت.

 

موفقیت امروز

سیداحمد عبودتیان، مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا، در این زمینه گفته است: «10 سال پیش، زمانی که مسئولان کشور نسبت به تأثیر ورود و حضور نوشت‌افزار خارجی بر تولید داخل و محتوای کالاهای عرضه شده بی‌تفاوت بودند، جریان نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی شکل گرفت. این جریان در زمانی آغاز شد که تجربه کافی در این زمینه وجود نداشت. از سوی دیگر، برخی می‌گفتند که مردم از این کالاها حمایت نخواهند کرد، اما دیدیم که اوضاع متفاوت شد و مردم به این محصولات اقبال نشان دادند.» حالا امروز شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که به گفته صنعتکار، رئیس انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار، طی پنج سال گذشته تولید نوشت‌افزار روند صعودی داشته و سهم تولیدات ایرانی از بازار نوشت‌افزار کشور به ۶۰ درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد، متخصصان این حوزه سلیقه مخاطب را شناخته‌اند یا بهتر بگوییم، با بالابردن سطح کیفی و کمی تولیدات‌شان، توانسته‌اند در این حوزه سلیقه‌سازی کنند؛ زیرا تا همین چند سال پیش بود که جز دفتر و کوله‌پشتی و جامدادی‌هایی که بر روی آنها عکس شخصیت‌های کارتونی و انیمیشنی خارجی حک شده بود، چیزی در دستان بچه‌های مردم وجود نداشت.  بدون شک، دقت نظر در کیفیت محصولات و همچنین تبلیغات مناسب تأثیر بسزایی در پیشرفت این حوزه داشته است.

 

راه پیش‌رو

اما نباید از یاد برد که قطعاً کالاهای خارجی همیشه با سرعتی بسیار زیاد خود را به روز کرده اند، بنابراین ادامه پیشرفت در حوزه نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی هم تلاش بیشتر تولیدکنندگان این حوزه و به روز شدن طرح‌ها و محصولات‌شان را می‌طلبد و هم حمایت مسئولان را تا بتوانند در این بازار رقابت کرده و حتی در آینده‌ای نزدیک سهم بیشتری از بازار را نصیب تولید داخل کنند.  تنوع، خلاقیت، استفاده از نیروهای جوان و متخصص، شناخت ذائقه مخاطب، تبلیغات مناسب و از همه مهم‌تر کیفیت خوب همراه با قیمت مناسب، از جمله شاخصه‌هایی هستند که به رونق هرچه بیشتر این حوزه کمک می‌کند. مسئولان نیز باید در این حوزه به تولیدکنندگان اعتماد بیشتری داشته باشند و شرایط مناسب‌تری را برای فعالیت آنان ایجاد کنند و تنها به شعار دادن اکتفا نکنند و به تأسی از رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، در عمل نیز خود از این کالاها استفاده کنند؛ همان طور که در عکسی که یکی از همین تولیدکنندگان از دست رهبر معظم انقلاب منتشر کرد، برندی ایرانی و خودکار تولید داخل در دست داشتند که بار دیگر اثبات کردند، «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست».

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات