صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۴۱

هویت پاسداران چیست؟

نام سپاه و عنوان پاسداران با انقلاب اسلامی گره خورده‌ و این سه‌گانه پرمعنا تا ابد پیوندی ناگسستنی دارند.

نام سپاه و عنوان پاسداران با انقلاب اسلامی گره خورده‌ و این سه‌گانه پرمعنا تا ابد پیوندی ناگسستنی دارند. سپاه مولود انقلاب اسلامی و پاسدارانش، فرزندان انقلابی ملت ایران و پرورش‌یافتگان اسلام در مکتب حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح آن عزیز سفر کرده هستند. این متن در شرایطی نگارش می‌شود که جبهه استکبار با همه ابزارها و امکانات تبلیغاتی‌اش و با استفاده از تمامی شیوه‌ها و روش‌های نوین جنگ شناختی، ‌افکار عمومی در ایران را مورد تهاجم قرار داده است. نقطه هدف در این تهاجم سنگین تبلیغاتی و رسانه‌ای، ‌تصویرسازی غلط و منفی براساس روایت‌های دروغ، از تمامی حقایق و واقعیت‌های مرتبط با انقلاب اسلامی، در دل و ذهن مردم و به ویژه جوانان ایران زمین است. سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی مولود انقلاب با رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی تحت هر شرایط، به صورت ویژه در کانون تهاجم و جنگ شناختی دشمن قرار دارد. بدبین‌سازی و بی‌اعتبارسازی سپاه در اذهان مردم،‌ اصلی‌ترین هدف تعریف شده از سوی دشمن در این تهاجم است و پرسش اصلی آن است که چرا دشمن به دنبال بی‌اعتبارسازی سپاه و پاسداران در افکار عمومی ملت ایران است؟ چرا دشمن می‌خواهد با جنگ رسانه‌ای، ذهن و دل جوانان ایران را نسبت به این مولود انقلاب و فرزندان انقلابی ملت بدبین کند؟ پاسخ این پرسش،‌ به دلایل و عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی برمی‌گردد. کیست که نداند جبهه استکبار با محوریت آمریکا، ‌در 43 سال گذشته با تمامی امکانات و توانش،‌ در صحنه مقابله با ملت ایران، ‌برای نابودی انقلاب اسلامی و ساقط کردن جمهوری اسلامی و بازیابی سلطه‌اش بر ایران،‌ حضوری مستمر داشت؛ اما نتیجه این مقابله برعکس شد! انقلاب اسلامی ماندگار،‌ جمهوری اسلامی مقتدر و در مسیر پیشرفت و تمدن‌سازی، ‌آمریکا و متحدانش در مسیر افول. اگر بپذیریم این واقعیت را (حقاً و انصافاً واقعیت دارد) ‌که سپاه سهم بالا و تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت این رویارویی 43 ساله بین ملت ایران و جبهه استکبار با این نتیجه طلایی و معجزه‌آسا داشته، ‌آنگاه راز دشمنی مستکبران با سپاه آشکار می‌شود. دشمن به این نتیجه رسیده که سپاه را باید بزند؛ اما چگونه؟ نظر به اینکه مردم در 43 سال گذشته، یکی از اصلی‌ترین تکیه‌گاه‌های سپاه برای تولید قدرت و حفظ انقلاب و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن بوده،‌ هم اکنون تمرکز دشمن بر گرفتن و فروریختن این تکیه‌گاه سپاه از طریق جنگ شناختی است. در این شرایط که دشمنان اسلام و انقلاب و ملت ایران، این‌گونه نقشه‌های شیطانی را با هدف گمراه‌سازی یک ملت و به ویژه گمراه کردن جوانان، ‌از طریق جنگ تبلیغاتی با انواع و اقسام دروغ‌ها،‌ تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌ها طراحی و اجرا می‌کنند، راهبرد اصلی مقابله با این توطئه شیطانی،‌ «جهاد تبیین و جهاد روایت» ‌است. هدف در این جهاد روایت، تصویرسازی واقعی و درست از ماهیت سپاه و هویت پاسداران و کارکردهای این نهاد انقلابی در 43 سال گذشته است. این «جهاد تبیین» در زمان کنونی، ‌اصلی‌ترین جهاد برای عموم و به ویژه مسئولان کشور و نخبگان جامعه است. جهاد تبیین برای روایت درست از سپاه، به خود سپاه و پاسداران اختصاص ندارد و برای همه فریضه‌ای قطعی و فوری ست. تهاجم به سپاه در واقع، تهاجم به ملت با یک ترفند و نقشه شیطانی، با هدف فریب و گمراه کردن عمومی انجام می‌شود.

«هفته پاسدار» به مناسبت سوم شعبان سالروز ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، فرصت مغتنمی برای این جهاد تبیین و روایت درست از سپاه است. نسل جوان جامعه را، باید با هویت سپاه و هویت پاسداران از طریق روایت درست، ‌آنگونه که هست، آشنا کرد. جوان امروز در محاصره تبلیغاتی دشمن گرفتار شده و دشمن با روایت‌های نادرست از سپاه، به دنبال بدبین‌سازی ذهن جوانان نسبت به پاسداران است. در این جنگ شناختی، دشمنان با سرپوش گذاشتن یا کم ارزش قلمداد کرن دستاوردهای شگرف انقلاب اسلامی در این 43 سال گذشته از یک‌سو، ‌و با بزرگنمایی و برجسته‌سازی مشکلات کشور از دیگر سو، ‌به دنبال القای این ذهنیت هستند که «سپاه از عوامل اصلی این مشکلات است!»

اما واقعیت چیست؟ سپاه و پاسداران چه ماهیت،‌ هویت و کارکردی دارند؟ عملکرد سپاه در این 43 سال گذشته چه بوده است؟ در پاسخ به این پرسش‌ها کتاب‌ها می‌توان نوشت؛ اما به اختصار می‌توان هویت پاسداران را در سه عبارت کوتاه خلاصه کرد:

پاسداران اسلام؛ سپاه و پاسداران در 43 سال گذشته از اسلام سیاسی، ‌اسلام انقلابی،‌ اسلام عدالت‌محور و اسلام استکبارستیز و ظلم‌ستیز، اسلام طرفدار محرومان و مستضعفان و در یک کلام از اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل اسلام آمریکایی پاسداری کرده است.

سربازان ولایت؛ پاسداران به معنای واقعی کلمه، هویت سربازی برای ولایت و امام جمعه دارند. از نظر سپاه و تمامی پاسداران،‌ شهید سلیمانی پاسدار مطلوب، ‌الگو و تراز انقلاب اسلامی است؛ هم او که وصیت کرد بر روی قبرم بنویسد: «سرباز قاسم سلیمانی»

فداییان ملت: در 43 سال گذشته، ‌پاسداران با عمل خود ثابت کردند که فداییان ملت بزرگوار، انقلابی و همیشه در صحنه ایران هستند. نگاه پاسداران به مردم، همان نگاه حاج قاسم سلیمانی است که در وصیت‌نامه‌اش نوشت: «... مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد...»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات