صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۱۰
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در مراسم تجلیل از رتبه آوران قرآنی خواهر سپاه

انس با قرآن شاخصه پاسدارن انقلاب است

در مراسم تقدیر و تجلیل از رتبه‌آوران بیستمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خواهران شاغل در سپاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین طیبی‌فر، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه و مسئولان قرآنی سپاه از نفرات برتر ساکن تهران به صورت حضوری و از دیگر استان‌ها به صورت ارتباط تصویری تقدیر و تشکر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار بصیرت؛ در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین طیبی‌فر با تقدیر از تمامی شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات و قدردانی از زحمات مسئولین قرآنی با بیان اینکه در مسیر قرآن بودن یکی از توفیقاتی است که لیاقت حضور در آن از جانب خداوند است تصریح کرد: یکی از ویژگی بارز قرآن این است که خداوند با انسان صحبت می‌کند بر عکس دعا که انسان با خدا سخن می‌گوید.پس مطمنا این هم‌صحبتی بیش از هر چیزی توفیق، عنایت و لیاقت از جانب خداوند را می‌خواهد و تا مادامی که انسان از این سه بی‌بهره باشد توان بهره بردن از فیوضات معنوی قرآن را هم نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: به یقین سرچشمه این عنایت و موانست با قرآن، ریشه در اعمال گذشته دارد و تا زمانی‌که ظرف وجودی انسان از آلودگی‌ها ‌پاک باشد این عنایت و موانست به طور مستمر با او همراه است. اما اگر خدایی ناکرده این ظرف آلوده شد موجبات کج‌روی و نابودی انسان شکل خواهد گرفت تا آنجا که مرضی بر قلبش سلطه پیدا می‌کند که حتی قرآن هم سبب گمراهی او می‌شود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه با اشاره به آیه 24 سوره هود توضیح داد: خداوند متعال برای تذکر، ارتقاء فهم و فعال کردن موتور سوال در انسان موضوعات مختلف را در قالب مثال بیان کرده است.برای نمونه در آیه 24 سوره هود از ما خواسته شده تا در تفاوت فردی که حق‌بین و حق‌شنو است با فرد دیگری که کور و کر است و اهل بصیرت نیست تامل و تفکر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین طیبی‌فر، همچنین با تاکید بر اینکه قرآن کریم مانند دیگر کتب علمی نیست تصریح کرد: هر چند در قرآن به مسائل علمی روز  اشاره شده است اما هدف اصلی قرآن بیان موارد علمی نیست بلکه غایت اساسی قرآن تبیین نکاتی است که دست فهم از رسیدن به آن خالی است. نکاتی که طبق آیه 151 سوره بقره«يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛آن چه را نمی‌دانیدبه شما می‌آموزد» اگر در قرآن ذکر نمی‌شد حتی پیامبر خدا هم نمی‌توانست متوجه آن بشود چرا که از آن‌چیزهای که ما نمی‌دانیم سخن می‌گوید.

وی افزود: برخی اندیشمندان به دلیل غفلت از عالم ماوراءالطبعیت و تنها با ترازوی علوم مادی که از راه تجربه بدست آورده‌اند می‌خواهند بگویند عالمی غیر از عالم ماده نیست در حالی که نمی‌دانند خداوند متعال، قرآن را برای بیان نکاتی که انسان‌ها نمی‌دانند نازل کرده است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با توجه به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص طراوات و تازگی قرآن گفت: این سر قرآن است که در همه ادوار و ازمنه از طراوات و تازگی برخوردار است. این بدیع و جدید بودن قرآن تنها برای قشری خاص نیست بلکه برای همه افراد، فیلسوف، عارف، دانشمند و آنکه در پانصد سال گذشته زندگی می‌کرده و  آنکه در پانصد سال آینده می‌خواهد زندگی کند طراوات و تازگی دارد دلیل آن هم روشناست چون قرآن یک قاعده و ضابطه کلی است که براساس طبیعت انسان جمع شده است.وی همچنین با تاکید بر آیه «لَايَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» به بیان نکته‌ای پرداخت و گفت: مواظب حرف‌ها و سخن‌های که از زبانتان جاری می‌شود باشید چرا که زبان مجری و مسیر قرآن است و اگر خدایی ناکرده این مسیر آلوده شود ذهن، فکر و اندیشه انسان نیز آلوده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین طیبی‌فر، در پایان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره اهتمام هرچه بیشتر به قرآن بیان کرد: هرچند رتبه قاریان و حافظان قرآن در سپاه از دیگر ارگان‌های نیروهای مسلح از جایگاه و تعداد بالاتری برخوردار است اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند:«راضی هستم اما قانع نیستم» باید این مانوس بودن با قرآن بنابر تفاوت ماهوی سپاه پاسداران با دیگر سازمان‌های نظامی، بیشتر و بیشتر شود. چنانچه ما شاهد هر چه بیشتر این قرین بودن با قرآن در فرزندان و خانواده‌های کارکنان سپاه باشیم؛ چه در زمینه قرائت و چه در زمینه‌هایدیگر از جمله مفاهیم، تفسیر و حفظ قرآن کریم.

سردار حسین محبی،معاون فرهنگی و تبلیغات ولی فقیه درسپاه در حاشیه مراسم اختتامیه تجلیل و تقدیر از رتبه‌آوران بیستمین دوره سراسری مسابقات قرآن کریم خواهران شاغل در سپاه گفت: امسال 1645 شرکت‌کننده در سطح نهایی حضور پیدا کردند.

 

بنا بر همین گزارش سردار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات ولی فقیه درسپاه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: به فضل خدا بیستمین دوره مسابقات سراسری قرآن خواهران شاغل در سپاه هم به اتمام رسید. این دوره‌ها که با همکاری معاونت فرهنگی سپاه برای علاقمندان قرآن برگزار می‌شود بیشتر از هر مطلبی سعی در تشویق شرکت‌کنندگان و افزایش سطح حافظان و قاریان قرآن دارد.

وی ادامه داد: امسال خلاف سال‌های گذشته که آموزش‌های قرآنی تنها از طریق تماس تلفنی صورت می‌گرفت سعی کردیم این آموزش‌ها را به طور گسترده در پیام‌رسان‌ها و سایت‌های مختلف بارگذاری کنیم تا افراد دسترسی راحت‌تر و سهل‌الوصل‌تری به منابع آموزشی داشته باشند. الحمدلله نتیجه این برنامه‌ها را در مسابقه به خوبی شاهد بودیم.

سردار محبی با اشاره به اینکه امسال با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده خبری از سهمیه‌بندی مناطق مختلف نبود بیان کرد: در سال‌های گذشته مسابقات به گونه‌ای بود که هر استان به صورت جداگانه مسابقه‌ای را برگزار می‌کرد و نفرات برتر آن استان با نفرات برتر دیگر استان‌ها به رقابت می‌پرداختند. برای همین ما شاهد بودیم آن افرادی که در استان‌ خودشان کسب مقام می‌کردند به مراتب ضعیف‌تر از نفرات برتر دیگر استان‌ها بودند از همین رو ما تصمیم گرفتیم خودمان مسابقات را ارزیابی کنیم تا هم به نتیجه دقیق‌تری برسیم و هم مساله سهمیه‌بندی را کنار بگذاریم.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه در پایان گفت: امسال 1645 شرکت‌کننده در سطح نهایی حضور پیدا کردند که از این تعداد 183 به مسابقات سراسری راه پیدا کردند و از این افراد 23 نفر امتیاز لازم را درمسابقات حفظ کل،بیستجزء،پانزده جزء،10 جزء،پنج جزء،سه جزء،تحقیق،ترتیل ومفاهیم به دست آورند.

 

گفتنی است از بین 1645 شرکت‌کننده 183 نفر به مسابقات سراسری راه پیدا کردند که از این بین بیست‌سه نفر در مسابقات حفظ کل، بیست جزء، پانزده جزء، 10 جزء، پنج جزء، سه جزء، تحقیق، ترتیل و مفاهیم به کسب مقام دست یافتند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات