صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۷ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) خواهش مى‌کنم از همه برادران و خواهران کتاب صحیفه سجادیه را بگیرند، مطالعه کنند، بخوانند تدبر کنند، معارف عظیم این کتاب تالى تلو قرآن و نهج‌البلاغه را یاد بگیرند، و باید دانشمندان و متفکرین و دانایان امور معارف روى صحیفه سجادیه بیش از این کار کنند. (۲۰/۰۶/۱۳۶۶) *فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام تبریک و تهنیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

روسياهي‌ برای ذغال!

«کاترين شکدم» تحليلگر يهودي فرانسوي- بريتانيايي که طی روزهای اخیر اظهار نظراتي ساختگي منسوب به وي فضاي مجازي را اشغال کرده بود، شب گذشته در مصاحبه‌ با بي‌بي‌سي فارسي گفت: «من جاسوس و مأمور هيچ کشوري نيستم». او تقریباً تمامي شايعات منتشرشده درباره خود را انکار کرد و گفت که اين اظهارات توسط وي بر زبان نيامده و محصول دروغ‌پردازی‌های رسانه‌هاي جعلي است.

گزاره‌هاي تحليلي: 1- فضاي پیش‌آمده در چند روز اخير در ماجراي شکدم نشان داد که بازي‌هاي رسانه‌ای تا چه اندازه می‌تواند فضاي رواني افکار عمومي را بازیچه قرار دهد. هرچند با انتشار مصاحبه ديروز تا حدودي جو ایجادشده فروکش خواهد کرد، اما بازهم ممکن است فردا روزي اخبار دروغ جديدي در فضاي مجازي شايع شود و افکار عمومي را مشغول خود سازد. 2- حقيقت آن است که راه بازي نخوردن در جنگ روايت‌ها، افزايش روزافزون بصيرت و آگاهي و توجه به اصول مبنايي چون عدم اعتماد به دشمن، فهم وجود مافيا در صحنه سياست و ... است. در اين ميان يکي از مهم‌ترین گزاره‌های بصيرت بخشي، تمسک جستن به آيه شريفه ششم سوره حجرات است که می‌فرماید: مسلمانان! اگر آدم منحرفي خبر مهمي برايتان بياورد، قبل از هر کاري، دربارۀ درستي‌اش تحقيق کنيد؛ مبادا از سرِ ندانم‌کاري به عده‌اي آسيب برسانيد و درنتیجه از کردۀ خودتان پشيمان شويد!). 3- همين ماجرا به‌خوبی اهميت و ضرورت جهاد تبيين را بيش از گذشته آشکار مي‌سازد. واقعيت آن است که دشمن پس از ناکام ماندن در عرصه‌هاي مختلف با همه توان به ميدان جنگ ادراکي – شناختي وارد شده و با استفاده از ابزار رسانه و شگرد تحريف، تلاش دارد تا افکار عمومي جامعه ايراني را به‌طور گسترده مورد بمباران دروغ قرار دهد. ماجراي شکدم اولين آن نبود و آخرين نخواهد بود، لذا همه بايد در ميدان جهاد تبيين آماده باشند. 4- موضوع نفوذ موضوعي مهم در نظام‌هاي سياسي و عرصه حکمراني است که بايد براي مهار آن همواره تلاش نمود. نفوذي‌ها تلاش مي‌کنند تا با شگردهاي مختلفي در محافل خاص مدنظرشان نفوذ کرده و اطلاعات مدنظر خود را به دست آورده و يا اقدامات خاص خود را اعمال نمايند. نفوذ، چپ و راست نمي‌شناسد و همه شخصيت‌ها و مجموعه‌های سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي در معرض نفوذند، لذا بايد در برابر آن هوشيار بود.

نکته پایانی: سناريوي تخريب سپاه و سپاهيان به شکست انجاميد، زمستان تمام شد و روسياهي به ذغال ماند؛ اما جنگ همچنان ادامه دارد و به فرموده حضرت روح الله(ره): «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم». (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                        

از تحریم تا التماس خرید!

غرب‌گرایان داخلی 43 سال تلاش غربی‌ها به‌منظور ایجاد جنگ، تحریم، فشار حداکثری، تهدید، ارعاب، دلسرد کردن و نومید کردن و ایجاد دودستگی در جامعه ایران را نادیده گرفته و با تحلیل اشتباه، درگیری روسیه و اوکراین و یا بهتر بگوییم، درگیری روسیه با بلوک غرب را فرصتی مناسب برای نزدیکی میان ایران و غرب تفسیر می‌کنند!

گزاره‌های خبری: 1- فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت: «آلمان‌ها كه در ميان كشورهاي اروپاي غربي، مناسبات نزديكي با روس‌ها داشتند، تحريم‌هاي گسترده‌اي عليه روسيه اعمال كرده‌اند. اين كشور كه مشتري مهم گاز صادراتي روسيه محسوب مي‌شود اعلام كرده است ديگر وارداتي از روسيه نخواهد داشت». ادعای این کارشناس دیروز از زبان صدراعظم آلمان، کشوری که حدود 25 درصد از گاز مصرفی کشورش از روسیه وارد می‌شود، نقض شد که گفت: «واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزمره اروپایی‌ها ضروری است. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای توقف این روند نداریم». مجلسی در یادداشت خود همچنین اضافه می‌کند: «طي سال‌ها و دهه‌هاي قبل، ايران به‌عنوان دومين دارنده ذخاير گازي جهان، مهم‌ترين جايگزين روسيه براي صادرات گاز به اروپا محسوب مي‌شد». این مدعا نیز در خصوص ذخایر گاز ایران و امکان بالقوه صادرات به اروپا از سوی ایران مطرح می‌شود؛ اما این کارشناس نگفته است که دولت‌های جریان وابسته به اصلاح‌طلب طی دهه‌های گذشته چه سرمایه‌گذاری‌ای در زیرساخت‌های کشور برای برخورداری امروز کشور از توان صادرات گاز داشته‌اند. 2- فیاض زاهد (فعال سیاسی اصلاح‌طلب) سیاست فعلی جمهوری اسلامی ایران را حضور در «اردوگاه بي‌اجر و مواجب روسيه» تعبیر کرده و معتقد است: «ايران می‌تواند از ظرفيت مناسبات خود با قطر بهره ببرد. كنسرسيومي مشترك می‌تواند تضمين‌كننده منافع ايران باشد. چگونه بخش انرژي روسيه عامل بازدارندگي در شرايط امروز است، سرمايه‌گذاري و ورود ايران به بخش انرژي اروپا می‌تواند همين مزيت را براي ما رقم زند!»

گزاره تحلیلی: در تحلیل حوادث این روزهای اوکراین، دو مسئله حائز اهمیت است. نکته اول آنکه غرب‌گرایان داخلی با «جنگ روایت‌ها» علیه نظام اسلامی، سیاست بی‌طرفی فعال ایران در قبال جنگ اوکراین را این‌گونه معرفی می‌کنند که ایران خود را مستعمره روسیه کرده و جرئت مخالفت با اقدامات این کشور را ندارد! برای رد مدعای غرب‌گرایان در خصوص حمایت ایران از جنگ روسیه با اوکراین گزاره‌های مختلف خبری از محکومیت جنگ از سوی رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و سایر مقامات عالی نظام وجود دارد؛ در آخرین مورد از اعلام مواضع کشورمان در این موضوع، گفتگوی وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه ایرلند بود که امیر عبداللهیان اظهار داشت: «جنگ راه‌حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست»؛ رأی ممتنع ایران در رأی‌گیری سازمان ملل درباره جنگ روسیه و اوکراین نیز دلیلی دیگر بر اثبات همراهی نکردن ایران از روسیه در صحنه اوکراین است. نکته دوم، دلدادگی غرب به ایران به‌عنوان منبع عظیم انرژی برای تأمین نیاز انرژی خود در مقطع فعلی است. خبرگزاری رویترز دراین‌باره می‌نویسد: «ایران روی شناورها ۱۰۰ میلیون بشکه نفت دارد که اگر روزی یک‌میلیون بشکه را هم آزاد کند، رقم قابل‌توجهی است»؛ این خبر به معنی توان هرچه بیشتر جمهوری اسلامی در برطرف کردن مشکلات فعلی کشورهای غربی است، یعنی غربی‌ها از تحریم نفتی ایران به سمت التماس خرید روی آورده‌اند و گراهای داخلی غرب‌گرایان داخلی نیز در ادامه همین نیاز غرب به نفت و انرژی ایران است، البته این نیاز موقت و مقطعی بوده وگرنه نگاه راهبردی غرب به ایران همواره نگاه تحریمی بوده است.

بازی در مقطع فعلی نیاز به هوشمندی بالا دارد تا هم در کسب منافع ملی اقدام درستی صورت گیرد و هم اسیر چراغ سبز مقطعی و بازی منفعت‌طلبانه غرب نشد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ اخبار

خط رسانه‌ای غرب درباره درخواست تضمین روسیه از آمریکا

با اعلام دو روز پیش وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر درخواست تضمین کتبی این کشور از طرف آمریکایی برای برخورداری این کشور از منافع احیای برجام، رسانه‌های غربی خط رسانه‌ای جدیدی برای ایجاد شکاف میان روابط دوستانه ایران و روسیه به راه انداخته‌اند. در همین زمینه، روزنامه انگلیسی‌زبان گاردین نوشت: «روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان گروگانی برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند. طبق تقاضای اخیر روسیه از آمریکا، تجارت ایران و روسیه باید از تحریم‌های اخیر روسیه معاف شوند و غرب تقریباً برای رد این درخواست مطمئن است، چون یک شکاف بزرگ در روند تحریم‌های این کشور ایجاد می‌کند. در این‌ صورت مسکو می‌تواند کل قرارداد اتمی را وتو کند». این روزنامه در ادامه از قول مقامات ایران مدعی شده است: «تقاضای روسیه ۲ روز پیش در وین ارائه‌شده است و روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین، قصد حفظ منافع خود در مواضع دیگر دارد و این اقدام حرکت سازنده‌ای برای مذاکرات اتمی وین نیست». هرچند هدف غربی‌ها از پیگیری این خط رسانه‌ای و ایجاد شکاف میان دو همسایه، روشن است؛ اما در خصوص این موضوع دو نکته نیازمند توجه است: 1- عرصه بین‌الملل، عرصه جنگ بر سر منافع ملی است و روسیه، چین، ایران و یا هیچ کشور دیگری خارج از این معادله بازی نمی‌کند. 2- درخواست تضمین مکتوب از سوی روسیه و چین، علاوه بر اثبات بیش‌ازپیش بدعهدی آمریکا و غیرقابل‌اعتماد بودن این کشور، تأکید بیشتر بر یکی از خواسته‌های برجامی ایران است و اتفاقاً دست مذاکره‌کنندگان برای پیگیری شرط "گرفتن تضمین از بدعهد" در وین بازتر می‌کند.

ضرورت توجه به اهرم فشار آژانس در فردای احیای برجام

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «توافقی که در وین انجام می‌شود، توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و بستر زمانی برای آن تعریف شده است. بر اساس توافقی که با آژانس انجام دادیم در ماه‌های آینده به سؤالات آژانس پاسخ خواهیم داد. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافق وین وجود دارد». این سخن خطیب زاده، پاسخ به ادعای جدید مدیرکل آژانس بود که توافقات پادمانی با ایران را جدای از هرگونه توافق دیگری (توافق احتمالی وین) تفسیر کرده و گفته بود، ایران به اجرای توافقات پادمانی تحت هر شرایطی باید پایبند باشد. بااین‌حال، وقتی از هم‌اکنون رگه‌های اعمال فشار آژانس در خصوص موضوعات پادمانی دیده می‌شود، عاقلانه این است که ایران تا زمانی که این موضوعات فیصله نیافته و آژانس اعلام نکرده که دیگر هیچ موضوع پادمانی در خصوص اماکن ایرانی ندارد، توافق احتمالی وین را نهایی نکند.

امتیازات مالی مجلس برای ازدواج و رشد جمعیت در 1401

مجلس در جریان بررسی بودجه 1401، دیروز مصوب کرد، سال بعد وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دخترانی که زیر ۲۳ سال دارند ۱۵۰ میلیون تومان و برای بقیه ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین برای تولد فرزند اول ۲۰ میلیون، دوم ۴۰ میلیون، سوم ۶۰ میلیون، چهارم ۸۰ میلیون و برای فرزند پنجم و بعد از آن ۱۰۰ میلیون تومان وام داده می‌شود. همچنین نمایندگان مجلس مقرر کردند مشمولان غایب و غیرغایب متأهل دارای ۲ فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به‌صورت رایگان معاف شوند.

قالیباف: عده‌ای برای کسب پست و مقام، هویت خود را از بین می‌برند

رئیس مجلس دیروز (16 اسفند) در مراسم تجلیل از فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان قوه مقننه، با اشاره به فضای اخلاقی، معنوی و صداقت حاکم بر جبهه‌ها گفت: «در دوران دفاع مقدس هیچ‌کس «من» نبود و همه به‌تمام‌معنا «ما» بودند و کسی چیزی را برای خود نمی‌خواست و از اساس چیزی از جنس سیستم‌های اداری وجود نداشت. امروز گاهاً می‌بینیم که آبروی افراد در محیط‌های اداری ارزشی ندارد و شأن مردم در این محیط‌ها رعایت نمی‌شود. برخلاف فضای دفاع مقدس، منیّت اساس کار برخی شده و در این فضا عده‌ای برای گرفتن پست، حاضرند شخصیت و هویت خود را از بین ببرند. برخی از اوقات در زندگی و جامعه امروز شاهد افراط‌وتفریط هستیم؛ درحالی‌که هیچ‌گاه در مسیر امام و انقلاب شاهد افراط‌وتفریط نبودیم»

اخبار کوتاه

وزیر خارجه خطاب به همتای روس: با جنگ مخالفیم!/ امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با لاوروف گفت: «باوجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل‌وفصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است. رسیدن به توافق در وین می‌تواند زمینه همکاری‌های متنوع ایران با سایر کشورها و ازجمله شرکای خود را گسترش دهد. ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالفیم؛ همکاری‌های ایران با هیچ‌ کشوری ازجمله روسیه نباید متأثر از فضای تحریم باشد».

روسیه: اگر تحریم شویم، نفت به ۳۰۰ دلار می‌رسد!/ معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: «تحریم نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار نفت خواهد داشت و می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را به ۳۰۰ دلار برساند. جایگزینی نفت روسیه برای اروپا بیش از یک سال زمان خواهد برد؛ روسیه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت اروپاست. کشورهای اروپایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن نفت خام مصرف می‌کنند که ۱۵۰ میلیون تن (۳۰ درصد) آن از روسیه می‌آید».

عربستان: می‌خواهیم پهپاد بسازیم!/ رئیس اجرایی صنایع نظامی سعودی اعلام کرد: «در تلاشیم تا بتوانیم پهپاد بسازیم. تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از نصفِ صنایع نظامی ما بومی خواهد شد». عربستان سعودی اولین کشور واردکننده تسلیحات جنگی است و وابستگی صددرصدی در این بخش دارد؛ به‌طوری‌که حتی در راه‌اندازی سامانه‌ها و تجهیزات نیز وابسته به مستشاران خارجی است.

سخنگوی شورای نگهبان: لایحه رتبه‌بندی معلمان تأیید شد/ «هادی طحان نظیف» در توئیتی اعلام کرد: «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان که در مراحل قبل از سوی شورای نگهبان با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، در جلسه امروز این شورا، بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. امیدوارم اجرای این قانون به ارتقای کیفی آموزش در کشور و رفع دغدغه‌های معلمان عزیز بینجامد».

حمایت نمایشی یک سلبریتی از اوکراین!/ «حمید فرخ‌نژاد» بازیگر کشورمان، در اقدامی نمایشی در اعتراض به جنگ روسیه با اوکراین، اعلام کرد، جایزه جشنواره مسکو را پس می‌دهد. سؤال اینجاست، آقای فرخ‌نژاد جایزه 20 هزار دلاری این جشنواره (حدود 500 میلیون تومان) را نیز برمی‌گرداند یا صرفاً مانند گذشته دست به اقدامی نمایشی زده است. فرخ نژاد در میانه جنگ وحشیانه و نسل‌کشی ائتلاف اماراتی- سعودی در یمن نیز پستی در مدح حاکم امارات گذاشته بود!

عراق بدعهدی کرد!/ معاون وزیر کشور اعلام کرد: «هنوز ویزای سفر زمینی بین ایران و عراق برداشته نشده و همچنان سفر عتبات‌ از مرز‌های زمینی ناممکن است». این در حالی است که مسئولان عراقی وعده داده بودند، اول شعبان (۱۳ اسفند) سفرهای زمینی به عتبات برقرار می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات