صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۷۶
سید رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا گفتگوهای ایران و عربستان متوقف شد؟

سید رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گویی پیرامون دلایل تعلیق مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان با میانجی‌گری عراق گفت: تلاش سعودی برای مداخله در توافق هسته‌ای وین از طریق تاثیرگذاری بر کشورهای حاضر در گفتگوها، متهم کردن همزمان ایران به تداوم حمایت از انصارالله و اعدام وحشیانه بیش از هشتاد شهروند سعودی را می‌توان سه عامل اصلی بن‌بست مقطعی گفتگوهای تهران-ریاض در مقطع کنونی قلمداد کرد.

 علی رغم اینکه از ماه های گذشته خبر برگزاری نشست هایی برای از سرگیری روابط بین دو کشور ایران و عربستان با میانجی گری برخی از کشورهای منطقه مثل عراق رسانه ای شد اما نشست های برگزار شده ماحصلی نداشت. توقف در روند مذاکره بین ایران و عربستان تازه ترین خبری است که رسانه ها از آن رو نمایی کردند. راهبرد معاصر در گفت و گو با کارشناس مسائل منطقه اصلی ترین دلایل تعلیق و توقف در روند مذاکرات را بیان کرده است.
سید رضا میرابیان کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: درخصوص چرایی به تعلیق درآمدن مذاکرات بین ایران و عربستان اشاره کرد و در این باره گفت: تعلیق مذاکرات از سر گیری روابط بین ایران و عربستان ناشی از مباحثی است که متاسفانه سعودی ها آفریننده آن هستند. مباحثی که در اصل ربطی به ایران ندارد، لذا تحمیل این مسائل به ایران بخشی از دلیل قطع موقتی مذاکرات بین دو کشور به شمار می رود.
وی در این باره افزود: هر چند می توان گفت برای اولین بار نیست که در روند برگزاری مذاکرات بین ایران و عربستان وقفه ایجاد شده است، چرا که پیشتر نیز مذاکرات بین دو کشور به حالت تعلیق در آمده بود.
کارشناس منطقه در پاسخ به این سوال که عمده ترین مطالبات عربستان از ایران که مورد قبول حاکمیت قرار نمی گیرد، چیست، گفت: یکی از این موضوعات، دخالت ایران در موضوع یمن است، در حالی که ایران بارها با صراحت بر این موضوع تاکید کرده که سیاست کلی ما در قبال عربستان، ناظر بر شکل گیری روابط دو سویه ای بین عربستان و یمن است. به این دلیل که گفت و گو پیرامون مسائل منطقه‌ای از جمله یمن در دستور کار مذاکره بین ایران و عربستان قرار ندارد.
سید رضا میرابیان کارشناس منطقه خاطر نشان کرد: برای رفع تنش ها وبحران های یمن، سعودی‌ها باید پیش قدم شوند. به بیان بهتر، آنها باید به صورت مستقیم با یمن وارد مذاکره شوند. لذا برای ورود به این مذاکره نباید از ایران درخواستی داشته باشند.
وی در خصوص تقاضای دخالت سعودی ها در مساله توافق برجام نیز گفت: از سوی دیگر ایران به هیچ وجه به سعودی ها اجازه هیچ گونه دخالتی در امور مربوط به توافق و مذاکرات برجامی را نمی دهد. این موضوع هم بخشی از عامل ایجاد وقفه در روند مذاکرات بین ایران وسعودی ها به شمار می رود.
کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: موضوع دیگری که در این بحث حائز اهمیت است اعدام شیعیان اتباع عربستان سعودی است که مساله مهمی است. قطعا انتظار می رود محافل حامی حقوق بشری چشم خود را روی این جنایت نبدندند و در این موضوع با موضع گیری درست وارد عمل شوند.
سید رضا میرابیان خاطر نشان کرد: در روند رسیدن مذاکرات به یک نتیجه مطلوب، انتظار می رود سعودی ها جدی باشند. ایران در طول مذاکرات شکل گرفته به روشنی مشخص کرده که رابطه دو جانبه باید در دستور کار دوکشور قرار بگیرد که اولین گام تحقق این موضوع، بازگشایی سفارتخانه و رفع موانع و چالش های ایجاد شده در سفر زیارتی حج مد نظر است.
وی در ادامه افزود: فراتر از آن سعودی ها باید بدانند ممکن است ایران در بحث یمن برای رسیدن هر دو کشور به تفاهم بلند مدت و ایجاد ثبات کمک کند، اما ایران کمترین دخالتی در مطالبات و خواسته های مردم یمن از عربستان نخواهد داشت، چرا که سعودی ها به یمن تجاوز کرده و این کشور را تحت شدیدترین محاصره ها قرار داده اند، بنابراین برای نشستن پای میز مذاکره با یمنی ها، باید تجاوز را خاتمه دهند، محاصره را بشکنند، ضمن اینکه ایران میانجی گری بین عربستان و یمن را نمی پذیرد، چرا که بعد از آتش بس، لازم است دو کشور یمن و عربستان برای رسیدن به صلح و اعاده مطالبات خود پای میز مذاکره بنشینند.
سید رضا میرابیان در پایان گفت و گو در خصوص زمان از سر گیری دوباره مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: تا کنون سعودی ها در خصوص توقف روند مذاکرات با ایران موضع مشخصی نگرفتند. برگزاری هر گونه نشستی برای از سرگیری روابط منوط به ایجاد هماهنگی از طریق کانال های دیپلماتیک خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات