صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۱۶

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۸ بهمن

روزنامه کیهان**

عمر توافق بی‌تضمین مثل برجام چند روز است، نه چند سال!
یک تحلیلگر غربگرا می‌گوید: اگر هم درباره برجام توافق دوباره‌ای صورت بگیرد، چند سال بیشتر دوام نمی‌آورد و از همین حالا باید به فکر نقض آن بود(!)
علی بیگدلی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، ضمن اعتراف به بی‌اهمیت بودن اقدام اخیر آمریکا تحت عنوان معافیت‌های تحریمی گفت: معافیت‌های هسته‌ای برای ایران خیلی اهمیت نداشته است و به نظر می‌رسد که نیاز باشد تا آمریکا اقدامات بیشتری برای رضایت ایران انجام دهد. بایدن آن چه را که ترامپ برای همکاری‌های هسته‌ای در سال 2020 ذیل تحریم قرار داد امروز مورد معافیت قرار گرفته و این یک اقدام فنی است که در گذشته نیز آمریکا مجوز آن را به ایران داده بود. این معافیت‌های تحریمی سبب می‌شود تا برای مثال ایران و روسیه بتوانند در آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران همکاری داشته باشند. درست است که این یک اقدام مثبت است اما باید توجه داشت که ایران از این مراحل عبور کرده و این اقدام آمریکا به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد و باید بیشتر سر کیسه را شل کنند تا یک توافق خوب در وین شکل گیرد. ایران بدون اینکه آمریکا اجازه دهد چنین اقداماتی را در گذشته انجام داده است. کار سخت است زیرا در داخل آمریکا به این اقدام بایدن انتقاد شده و ایران نیز خیلی از آن استقبال نکرده است زیرا دیگر زیر فشار سخت آژانس، آمریکا و روسیه برای فعالیت‌های هسته‌ای نیست. ایران بر این باور است که این هدیه خوبی از سوی آمریکا نیست تا با سیاست نرم‌تر به سمت توافق در وین پیش رفت و ایران موارد بیشتری می‌خواهد. در واقع نیز آمریکا گشاده دستانه اقدام نکرده است.
این حامی دوآتشه برجام در گذشته، در ادامه با اذعان به شکننده و بی‌اعتبار بودن هر نوع توافقی با آمریکا گفت: ایران ضرورت دارد به چند مساله توجه کند تا نگرانی‌ها در خصوص اتفاقات احتمالی سال 2024 پشت‌سر گذاشته شود. یکی از آن‌ها تنظیم قرارداد در حال حاضر به شکلی است که اطمینان بیشتری نسبت به آن به‌وجود ‌آید. 3 سال تا آن زمان وقت باقی است و این احتمال زیاد است که بایدن در سال 2024 رای نیاورد و یک چهره جمهوری‌خواه در انتخابات موفق شود و حتی ترامپ نیز از همین امروز به دنبال این امر است. در مجموع شاید یک جمهوری‌خواه رای آورد و این امر امروز برای ایران نگران‌کننده شده و از طرف آمریکا تضمین می‌خواهد. ایران می‌داند که چاره‌ای وجود ندارد و کنگره با بایدن همراه نخواهد شد تا یک قانون در آمریکا شکل گیرد. بایدن موقعیت مناسبی در کنگره ندارد هرچند در مجلس نمایندگان اکثرا با او همراه هستند و در سنا نیز یک رای بیشتر از جمهوری‌خواهان دارد اما مجموعا شرایط برایشان
فراهم نیست.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت که همه اختلافات هسته‌ای نیست و ایران باید در خصوص برخی مسائل دیگر که سوءتفاهم ایجاد شده است مشکلات خود را با آمریکا حل کند در غیر این صورت باز هم سه سال دیگر تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند. درخصوص مسائل منطقه‌ای و دفاعی ایران مشکلات و اختلافاتی وجود دارد که در سال 2015 نیز نسبت به آن بی‌توجهی شد. این مسائل پشت پرده مسائل هسته‌ای وجود دارند و باید حل و فصل شوند در غیر این صورت باز هم در سال‌های آینده به مشکل حل خواهیم خورد. در سال 2015 نیز ما گفتیم که اگر سایر سوءتفاهم‌ها حل و فصل نشود باز هم تحریم‌ها خواهد برگشت اما توجهی نشد و تصور می‌کردند صرفا با حل مشکل هسته‌ای همه چیز تمام است. امروز صحبت‌های پراکنده نشان می‌دهد که آمریکا پس از توافق هسته‌ای به دنبال این است که درخصوص مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگویی داشته باشد و باید به این مسئله توجه شود در غیر این صورت هیچ ضمانتی ‌برای تداوم توافق وجود ندارد.
اظهارات آقای بیگدلی البته خوش‌بینانه و به نوعی، خوش‌خیالانه است. او توضیح نمی‌دهد که حتی اگر به فرض محال، ایران همه خواسته‌های آمریکا را هم بپذیرد، چه تضمینی وجود دارد که آمریکا زیر تعهداتش نزند؟ بلکه براساس همه عهدشکنی‌های آمریکا در طول چند دهه گذشته که آخرین آن برجام بوده، چگونه یک تحلیلگر به خود اجازه می‌دهد که نسخه واگذاری امتیازات بیشتر را بپیچد؛ به جای آنکه درباره تکرار توافقی کلاهبردارانه مثل برجام هشدار دهد. از طرف دیگر، برخلاف ادعای آقای بیگدلی، دلیلی ندارد توافق بی‌تضمین جدید، تا سال 2024 و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دوام بیاورد. سند روشن، عهدشکنی‌های پیاپی‌ای است که بلافاصله پس از انجام تعهدات برجامی ایران، توسط دولت دموکرات اوباما انجام گرفت و انبوهی از تحریم‌های جدید را به‌دنبال آورد.
ضمنا در کنار دولت، کنگره آمریکا نیز همواره کار خود را کرده و بر قوانین تحریمی ضدایران افزوده است. بنابراین روشن است که عمر توافق فاقد بی‌چفت و بست و فاقد تضمین مثل برجام، همواره چند روز تا چند هفته است، و نه چند سال!

روایت جامعه‌شناس اصلاح‌طلب از ضربه اقتصادی روحانی به مردم
یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب می‌گوید مشکلات تحریمی، گسترش فقر و کاهش درآمد سرانه باعث نحیف‌تر شدن طبقه متوسط شده است.
تقی آزاد ارمکی در روزنامه اعتماد نوشت: مشکلات اقتصادی و معیشتی اخیر کشورمان، باعث شده تا دامنه وسیعی از اقشاری که پیش از این ذیل طبقه متوسط جامعه ایرانی دسته‌بندی می‌شدند، وارد دایره طبقات محروم جامعه شوند.
وی می‌افزاید: مباحثی، چون تبعات تحریم، ضرورت انباشت ثروت، مقوله ازدیاد جمعیت و... که در دوران جدید مطرح شده، هزینه جامعه را بالاتر برده است. تصمیم‌سازان و مسئولان جامعه وقتی با کاهش منابع موجود روبه‌رو شدند در یک حرکت انتحاری، مطالبات طبقه متوسط را کاملا کنار گذاشته‌اند و منابع موجود را به نفع طبقات دارا و فقیر جامعه گسیل کردند. در واقع این توزیع ثروت از یک طرف به نفع طبقات دارا و از سوی دیگر در راستای خواسته‌های طبقات محروم با این هدف صورت گرفته است که از گسترش نارضایتی‌های طبقات محروم جلوگیری کنند.
در شرایط فعلی طبقه متوسط بیشتر به دنبال آن است که خود را حفظ کند. این طبقه اثرگذار بیشتر از آنکه به فکر همسایه و همشهری و هموطن خود باشد به فکر صیانت از خود است. کمتر فرصت پیدا می‌کند تا یک بیان بلند موسیقایی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.
این نوشته آزاد ارمکی در حالی منتشر می‌شود که وی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان (25 اردیبهشت ۹۷) تصریح کرده بود:
روحانی جز برجام کار دیگری بلد نیست. برجام پروژه روحانی بود و تمام شد. پروژه روحانی تمام شده است و هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، ۱۰۰ سال دیگر هم رئیس‌جمهور بماند، هیچ کاری نمی‌تواند کند. نه توانایی کار دیگری دارد، نه نیرو‌های او این چیز‌ها را می‌فهمند. هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. روحانی پروژه خود را انجام داده و هیچ کار دیگری از جمله رفع مشکلات اقتصادی را نمی‌تواند انجام دهد.
وی همچنین مهر 97 در گفت‌‌وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که «دولت نه به وعده‌های خود عمل کرده و نه پاسخگوی مطالبات کوتاه‌مدت بوده، ارزیابی شما از این رویکرد چیست؟» اظهار داشت: موقعیت دولت آقای روحانی با آقای‌هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد فرق می‌کند. از این جهت که دولت روحانی، بعد از برجام تمام شد. چون تمام هویت دولت را به برجام گره زده بود. آقای روحانی هیچ‌ ایده دیگری جز برجام نداشت. او اصلا کاری به پروژه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی ندارد. جامعه‌ای که این همه بحث نابرابری اقتصادی در آن می‌رود، یک نفر در کابینه وجود ندارد که بحث تز اجتماعی یا رفاه اجتماعی را مطرح کند. دولتی که در چرخه مهم اجتماعی قرار گرفته، خود را تغییر نمی‌دهد و بر اساس سخنان دیروز عمل می‌کند. دولت از تز اقتصادی، مناسبات اجتماعی و فرهنگی، تهی و پایان یافته است».

خاورمیانه آماده عقب‌نشینی آمریکا و بازگشت فعال ایران است
یک روزنامه صهیونیستی معتقد است همزمان با عقب‌نشینی آمریکا از منطقه و فروپاشی بلوک‌های تحت رهبری آمریکا و روسیه، ایران در حال بازگشت فعال به خاورمیانه است.
روزنامه هاآرتص با بیان اینکه «ائتلاف‌های منطقه‌ای جدید، جایگزین ائتلاف‌های تحت رهبری آمریکا که روسیه می‌شود و ائتلاف‌های قبلی در حال فروپاشی است»، می‌نویسد: نقش نظامی آمریکا در عراق از ابتدای سال میلادی جدید پایان یافت اما همان‌طور که سخنگوی پنتاگون گفت؛ این یک تغییر در ماموریت است، نه لزوما تغییر در وضعیت فیزیکی.
به بیان دیگر، نیروهای آمریکایی به‌عنوان مربی و مستشار در عراق فعالیت خواهند کرد، اما دیگر در نبردهای زمینی شرکت نمی‌کنند. ما می‌توانیم(به‌خاطر ماندن آمریکا در عراق) یک نفس راحت بکشیم. مهم اینکه، برخلاف عقب‌نشینی گیج‌کننده و شتابزده از افغانستان در ماه اوت، خروج از عراق به‌طور منسجم و مطابق با قانون عراق که دولت را ملزم می‌کند تا پایان سال با نیروهای آمریکایی خداحافظی کند، انجام شد.
اما اکنون که جو بایدن در حال تکمیل عقب‌نشینی‌های نظامی و پایان اولین سال ریاست خود است، خاورمیانه آرام‌تر نیست. جنگ در افغانستان و عراق آرام شده است و نیروهای آمریکایی بمباران‌ها را متوقف کرده‌اند، اما نقاط اصطکاک در سال جدید باقی خواهند ماند.
جنگ یمن وارد هفتمین سال خود می‌شود. جنگ قدرت در لیبی، درگیری در سوریه، فروپاشی سودان، ادامه تسلط طالبان در افغانستان، شکنندگی در عراق همچنان مسائل مهمی هستند و این فقط یک لیست جزئی از مسائل است. در همه اینها، دخالت بین‌المللی در حال محو شدن واضح است. خاورمیانه در حال عقب‌نشینی به درون خود، در جست‌وجوی جایگزین‌هایی برای قدرت ایالات متحده و آماده شدن برای بازگشت فعال ایران است.
در واقع، این تغییر قبلاًً در رویکرد کشورهای عربی در قبال ایران منعکس شده است، مانند قراردادهایی که امارات متحده عربی با تهران امضا کرد. از جمله قراردادی که کالاهای اماراتی را قادر می‌سازد از ایران به ‌ترکیه و اروپا منتقل شوند. این مسیر، زمان مورد نیاز را از حدود ۲۰ روز از طریق کانال سوئز به یک هفته کاهش می‌دهد.
سفر طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات، به ایران و گزارش‌های مربوط به سفر پیش‌بینی‌شده رئيس این کشور به تهران، تابوی پنج ساله را شکست.
عربستان سعودی هم دو دور با مقامات ایرانی در عراق گفت‌وگو کرد و اخیرا نشست دیگری در امان بین آنها برگزار شد.
هرچه روابط بین کشورهای خلیج فارس و ایران بیشتر توسعه یابد، شانس پایان دادن به جنگ غم‌انگیز در یمن بیشتر می‌شود.
در این جبهه، آمریکا یک بازیگر فعال نیست. ائتلاف عربی که در سال ۲۰۱۵ توسط محمد بن‌سلمان، وليعهد سعودی تأسیس شد و دولت ‌ترامپ در تلاش‌هایش برای جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه از آن حمایت کرد، دیگر وجود ندارد.
راه‌حل جنگ داخلی سوریه نیز به نفوذ یا دخالت آمریکا بستگی ندارد. روسیه در اینجا نیز حداقل از نظر نظامی بازیگر اصلی خواهد بود.
انتظار می‌رود که ایالات متحده در این عرصه به تماشای بازی از حاشیه ادامه دهد. زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال کرد، نقش خود را انجام داد. اما اکنون چشمان خود را بسته است. این در حالی است که سوریه حداقل ۸ درصد از ارزش منابع انرژی عبوری از خاک خود به لبنان را دریافت خواهد کرد. مهم‌تر از آن، سوریه که از اتحادیه عرب بیرون رانده شد، ممکن است در ماه مارس و با برگزاری نشست اتحادیه در الجزایر به آن بازگردد.
عمان، بحرین، سودان و امارات سفارت‌های خود را در دمشق باز کرده‌اند و انتظار می‌رود مصر و اردن نیز از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کنند. این بازگشت به بشار اسد مشروعیت منطقه‌ای خواهد داد.

***************

 روزنامه وطن امروز **

انقلاب اسلامی متعلق به همه مسلمانان جهان است
رهبر جنبش اسلامی نیجریه در نشست «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان» که از سوی جهاد دانشگاهی و انجمن ایرانی مطالعات جهان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم ایران، اظهار کرد: انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که جهان به نوعی در موقعیت از دست دادن امید بود. 
شیخ ابراهیم الزکزاکی با بیان اینکه زمانی جهان غرب توانسته بود به نوعی تمام جهان اسلام را تسخیر کند، افزود: در آن مقطع اسلام یک پدیده تاریخی تلقی می‌شد و غربی‌ها تصور می‌کردند روزگاری اسلام در جهان حکمرانی می‌کرده و حالا این دوره به تاریخ پیوسته است ولی انقلاب اسلامی مردم ایران محاسبات را تغییر داد و افکار همگان را متوجه ساخت که اسلام بازگشته و آمده است تا بماند. رهبر جنبش اسلامی نیجریه با اشاره به تلاش دشمنان برای سرنگونی انقلاب اسلامی و توسل آنها به ابزار فشارهای اقتصادی و تحریم برای تحقق این هدف، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر نسل جدیدی از مردم را داریم که انقلاب اسلامی برای‌شان مثل یک اتفاق تاریخی است، مسلمانانی که کمتر از ۴۳ سال سن دارند در زمان انقلاب یا به دنیا نیامده بودند یا جوان‌تر از آن بودند که بدانند چه اتفاقی افتاد. در حقیقت انقلاب هر گوشه و کنار جهان را لمس کرده است. 
وی در همین ارتباط ادامه داد: زمانی گفته بودم و همچنان نیز تکرار می‌کنم که امام خمینی‌(ره) در سراسر جهان وارد هر خانه‌ای شده است، بر هر خانه‌ای اثر گذاشته است، به مسلمانان امید داده است که اسلام احیا خواهد شد و درباره غیر مسلمانان نیز تفکرات آنان در قبال اسلام را عوض کرده و این در همه جای جهان مشهود است. شیخ ابراهیم الزکزاکی با اشاره به مکان زندگی خود در قاره آفریقا افزود: در اینجا هیچکس تأثیر انقلاب اسلامی را انکار نمی‌کند، انقلاب اسلامی به ما امید داده است که آنچه به استعمارگران باختیم، پس از سال‌ها مبارزه قابل بازگشت است. وی با اشاره به گسترش نفوذ انقلاب اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان تاکید کرد: مردم ایران نباید تصور کنند انقلاب فقط متعلق به مردم ایران است، نباید فکر کنند انقلاب محدود به مرز‌های جغرافیای ایران است، انقلاب اسلامی برای همه مسلمانان است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک به لطف خدا شاهد درخشش هرچه بیشتر اسلام در جهان خواهیم بود. 
 
***
سخنگوی دولت:
اولویت امروز حاکمیت حل مسائل اقتصادی مردم است
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نخستین دستاورد بعد از پیروزی انقلاب تدوین قانون اساسی بود، بیان کرد: در قانون اساسی برای مردم حقوقی در نظر گرفته شده است که حق تجمعات، تشکیل احزاب، حق تحصیل، تامین اجتماعی، آموزش‌و‌پرورش رایگان و اعطای حق‌خواهی به مردم در مقابل حاکمیت، بخشی از آنها محسوب می‌شوند. علی بهادری‌جهرمی تصریح کرد: امروز بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی وضعیت به گونه‌ای است که مردم کاملا به حقوق خود آشنا هستند. در گذشته، مردم ‌شناختی از حق دسترسی به اطلاعات نداشتند اما امروز نه‌تنها شناخت دارند، بلکه حقوق خود را تثبیت‌شده می‌دانند و مطالبه‌گر آن هستند. در حقیقت اگر جایی کوتاهی‌ای رخ دهد، مردم اجازه نمی‌دهند حقوق اصلی و بنیادین آنها مورد خدشه قرار گیرد، زیرا روش صیانت از حقوق خود را بخوبی می‌دانند. سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت اعتماد به قدرت مردم در کشور، گفت: بدون توجه و برنامه‌ریزی روی حمایت مردم اگر بخواهیم اقدامی انجام دهیم قطعا راه به جایی نخواهیم برد، زیرا اصلی‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، مردمند. طبیعتا اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم است، زیرا دشمن، اقتصاد کشور را مورد هدف قرار داده است. 
 
***
ظرفیت‌ تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان وجود دارد
وزیر کشور تاکید کرد ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای تقویت همکاری‌های همه‌جانبه بویژه مبادلات اقتصادی بین ایران و پاکستان وجود دارد و اراده جدی دو طرف شرط لازم برای تحقق این هدف مشترک است. 
احمد وحیدی در دیدار رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران، گفت: ایران و پاکستان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مناسبی برای گسترش و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، امنیتی و فرهنگی برخوردارند. وزیر کشور گفت: توسعه بازارچه‌های مرزی و مبادلات تجاری بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های 2 کشور فراهم می‌کند و انتظار می‌رود مسؤولان 2 کشور بسترهای لازم را فراهم کنند. وی همکاری ایران و پاکستان در موضوعات مهم اقتصادی مانند انرژی و ترانزیت را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اراده طرفین گسترش روابط همه‌جانبه است و باید در نشست‌های مشترک موانع احتمالی برطرف شود. وزیر کشور در این دیدار خواستار تعاملات و همکاری‌ها بین دو بندر گواتر ایران و گوادر پاکستان شد و گفت: باید بسترهای لازم برای تقویت همکاری‌های تجاری و مبادلات بین این 2 بندر مهم منطقه فراهم شود. وحیدی موضوع مهاجران افغانستانی را یکی از مسائل مشترک بین ۳ کشور ایران، افغانستان و پاکستان دانست و گفت باید با همکاری سه‌جانبه شرایطی را فراهم کرد تا افراد کمتری تصمیم به مهاجرت بگیرند. 

**************

روزنامه خراسان**

سهامداران عدالت غیرمستقیم سود ۵۵۰ هزار تومانی می گیرند
مهر - شورای عالی بورس در خصوص دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم تصویب کرد که سود ۵۵۰ هزار تومانی سهام عدالت شامل دارندگان این سهام هم شود.بر این اساس چنان چه دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم، در تاریخ یک اسفند ۱۴۰۰ همچنان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشند و سهام خود را نفروخته باشند، سود ۵۵۰ هزار تومانی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. 
 
اینفلوئنسرهای کم طرفدار هم مشمول مالیات شدند
ایسنا – در حالی که بر اساس قانون بودجه امسال باید از درآمد حاصل از تبلیغات کاربران بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور مالیات دریافت شود، اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که مالیات اینفلوئنسرها آستانه خاصی ندارد و رسیدگی مالیاتی را برای کاربران دارای کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده هم که از محل تبلیغات درآمد داشته باشند، اعمال می‌کند.

**************

 روزنامه ایران**

 آغاز آزاد‌سازی سواحل خزر در آستارا

 خبر اول اینکه، در پی دستور رئیس جمهور و اعلام ضرب‌الاجل مبنی بر آزادسازی سواحل از دست متصرفان، روز گذشته با حکم دادگستری آستارا، بخش‌هایی از ساحل دریای خزر در این شهرستان از یک متصرف آزاد شد. به گزارش صداوسیما، سرپرست فرمانداری آستارا از شناسایی ۳۶ نقطه تصرف شده در سواحل دریای خزر در این شهرستان خبرداد و گفت: تاکنون حکم قضایی برای آزاد‌سازی ۷ نقطه صادر شده است.

مذاکرات وین را از نزدیک دنبال می‌کنیم

 خبر دیگر اینکه، نفتالی بنت در آغاز نشست هفتگی کنست رژیم صهیونیستی مدعی شد که تل‌آویو آنچه که در رابطه با توافق هسته‌ای در وین حاصل شده را پیگیری کرده و از نزدیک شاهد اتفاقات مذاکرات وین است. به گزارش اسپوتنیک عربی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد که موضع تل‌آویو در خصوص توافق هسته‌ای ایران کاملاً مشخص است. او در ادامه مدعی شد که این توافق به جامعه بین‌المللی آسیب می‌زند و هر کس فکر می‌کند این توافق ثبات در منطقه را به ارمغان می‌آورد در اشتباه است.

رایزنی درباره دور پنجم مذاکرات تهران - ریاض

 شنیدیم که، سایت وزارت خارجه عراق خبر داد: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دلایل تأخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را بررسی و دوطرف نظرات خود دراین خصوص را مطرح کردند. وزیر خارجه عراق در این گفت‌وگو تأکید کرد: دولت عراق با تمام توان و با به‌کارگیری تمام روابط خود تلاش می‌کند که فرصت مناسبی برای تفاهم میان تهران و ریاض ایجاد کند.

پایگاه خبری رکنا توقیف شد

 با خبر شدیم که، هیأت نظارت بر مطبوعات ‌به دلیل انتشار فیلم قتل زن ۱۷ ساله در اهواز از سوی پایگاه خبری رکنا، رأی به توقیف این رسانه داد. روزگذشته اداره‌ کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در خبری اعلام کرد با توجه به روند انتشار تصاویر و مطالب مغایر با عفت عمومی، انعکاس حوادث به نحوی که در مغایرت با بهداشت روانی جامعه است و به‌دلیل تخلفات ادامه‌دار پایگاه خبری «رکنا» در انتشار محتوا، به این پایگاه خبری تذکر کتبی داد. در همین راستا، هیأت نظارت بر مطبوعات نیز با تشکیل جلسه‌ای با اکثریت آرا رأی به توقیف پایگاه خبری رکنا داد.

انتقاد کوبا از تحریم‌های امریکا

 دست آخر اینکه، مقام کوبایی از تحریم‌های امریکا علیه ایران انتقاد کرد. به گزارش ایلنا، «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا، در توئیتی نوشت: ایالات متحده امریکا باید بدون هیچ‌گونه قید و شرطی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. تحریم‌ها تنها مردم را مجازات می‌کند و جامعه بین‌المللی را با چالش مواجه می‌کند.

**************

روزنامه شرق**

پیشبرد برنامه کره شمالی با حمله سایبری به منابع رمزارز

 

براساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد، کره شمالی سال گذشته در حالی به توسعه برنامه‌ هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود ادامه داده که یک منبع مهم درآمد آن کشور، حملات سایبری به صرافی‌های ارزهای دیجیتال بوده است. خبرگزاری رویترز براساس گزیده‌ای از این گزارش محرمانه که روز شنبه مشاهده کرده، در خبری اختصاصی به این موضوع پرداخته است. این گزارش محرمانه، گزارش سالانه ناظران مستقل تحریم‌ها بود که عصر روز جمعه به کمیته تحریم‌های کره‌ شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد. کارشناسان در این گزارش آورده‌اند: «هیچ آزمایش هسته‌ای یا پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما انجام نشده، اما کره شمالی به توسعه توانایی خود برای تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای [مورد نیاز برای بمب اتمی] ادامه داده است». شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی را از انجام آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بالستیک منع کرده، اما براساس این گزارش، «تعمیر و توسعه زیرساخت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور ادامه داشته و کره شمالی به جست‌وجوی مواد، فناوری و دانش برای این برنامه‌ها در خارج از کشور، از جمله از طریق ابزارهای سایبری و تحقیقات علمی مشترک، ادامه داده است». ناظران تحریم‌های کره شمالی در این گزارش، با اشاره به «شتاب قابل توجه» آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ در یک سال گذشته، آورده‌اند: «کره شمالی افزایش قابلیت‌های استقرار سریع، تحرک گسترده (از جمله در دریا) و انعطاف‌پذیری نیروهای موشکی خود را نشان داده است». ایالات متحده و تعدادی از کشورهای عضو شورای امنیت، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند کره شمالی در ماه ژانویه ۹ موشک بالستیک پرتاب کرده که این بیشترین تعداد آزمایش‌ها در یک ماه، در طول تاریخ برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی و موشکی این کشور بوده است. براساس گزارش ناظران تحریم‌ها، «حملات سایبری، به‌ویژه به دارایی‌های به ‌صورت ارزهای دیجیتال، همچنان منبع درآمد مهمی برای کره شمالی است» و آنها اطلاعاتی دریافت کرده‌اند مبنی‌ بر اینکه هکرهای کره شمالی همچنان به هدف‌قراردادن مؤسسات مالی، شرکت‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های رمزارزها ادامه می‌دهند.

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات