صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) استمرار حرکت انقلابی، یعنی ما هدف‌های انقلاب را مدّ نظر قرار بدهیم و همه نیاز‌های اکنون و آینده را که ما را به آن هدف‌ها می‌رساند، در نظر بگیریم و این نیاز‌ها را به هر شکلی که می‌توانیم تأمین کنیم. (۲۸/۱۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

آشفته‌بازار اصلاح‌طلبان

ناکامي در انتخابات رياست جمهوري، شکست سنگيني براي اصلاح‌طلبان بود که پس از هشت سال در اختيار داشتن قدرت با آن مواجه گرديده‌اند. هرچند گزينه‌هاي اصلي اين جريان نتوانستند از فيلتر نظارتي شوراي نگهبان عبور کنند، اما مردم نيز به گزينه‌هاي حاضر منسوب به ايشان التفاتي نکردند و اکثريت قابل‌ملاحظه به فردي رأي دادند که در دورترين فاصله با اين اردوگاه قرار داشت. همين وضع، آشفته‌بازاري براي اين جريان حاصل کرده است که آثار آن را مي‌توان مشاهده نمود.

نکات تحليلي: 1- امروز بزرگان اصلاح‌طلبی دچار نوعي انفعال شده‌اند! نداشتن حرفي براي گفتن پس از هشت سال ناکارآمدي را مي‌توان مهم‌ترین عامل اين انفعال دانست. واقعيت آن است که امروز زمانه پاسخگويي فرا رسيده و آن‌ها بايد به هواداران خود جواب دهند که نتيجه حمايت تمام‌قد از دولت روحاني چه آورده‌اي براي کشور و اصلاح‌طلبی داشته است؟ 2- نشانه ديگر آشفته‌بازاري را مي‌توان در بي‌اعتباري مرجعيت سياسي اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده نمود. اين وضعيت موجب شده تا حتي خبر بازنشستگي سياسي رئيس دولت اصلاحات نيز شنيده شود که در صورت صحت، کار را بر اين جريان بیش‌ازپیش سخت خواهد کرد. واقعيت آن است که در اين صورت ديگر فصل‌الخطابي در اين اردوگاه وجود نخواهد داشت و دل سپردن به ايده‌هايي چون پارلمان اصلاح‌طلبی و ... نيز خواب‌هاي تعبير شده‌اي بيش نيست. 3- مهم‌ترین نتيجه اين آشفته‌بازاري، رونق و جان گرفتن ويژه راديکاليسم در اين اردوگاه است که نشانه‌هاي آن را مي‌توان در نامه‌نگاري‌هاي اخير مصطفي تاج‌زاده و سعيد حجاريان مشاهده نمود. اينان در اقدامي از جنس فرار به جلو، به ‌جای آن‌که به آسيب‌شناسي درون اردوگاهي و بررسي علل شکست و عدم اقبال مردمي بپردازند، تلاش کرده‌اند تا نظام را متهم کرده و با اتخاذ رويکردي راديکال و ساختارشکنانه از تغيير و دگرگوني در قانون اساسي سخن بگويند؛ اخيراً يکي دو نوشته در قالب نامه‌هاي سرگشاده ميانشان ردوبدل شده که در آن تاجزاده با حمله به اصول و نهادهاي مقوم قانون اساسي، خواستار استحاله و تغييرات اساسي در آن شده است. آخرين نامه او در 21 بهمن منتشر شده و در آنجا به‌طور ويژه اصل ولایت‌فقیه را انحرافي بزرگ خوانده است!

نکته راهبردی: اصلاح‌طلبان براي عبور از وضعيت پس‌زدگی اجتماعی، نيازمند آسيب‌شناسي و بازانديشي در اصول فکری هستند؛ خانه‌تکانی و بازتعريف آنچه اصلاح‌طلبی خوانده مي‌شود، ضرورتی است تا این جریان بتواند در تراز دهه پنجم انقلاب اسلامي حرفي معقول و مبتني بر منافع ملي و آينده ايران براي نسل دهه هشتادي داشته باشد! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                 

از قانون راهبردی تا بیانیه 250 نفره

مجلس شورای اسلامی 15 ماه بعد از تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، دوباره در موضوع هسته‌ای ورود کرد و در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، شش شرط برای مذاکرات وین مطرح کرد.

گزاره‌های خبری: 1- 250 نماینده مجلس طی بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، از دغدغه وکلای ملت در خصوص جریان مذاکرات سخن به میان آورده و اعلام کردند: «باید از تجربه سابق درس عبرت گرفت و بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشویم. دولت تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند از برجام خارج نشوند، از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد؛ تحریم‌ها علیه ملت ایران ازجمله تحریم‌های آیسا، کاتسا و U-Turn لغو شود. در مقام اجرا نیز ابتدا باید آمریکا و سایر اطراف بدعهد برجام به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی، ایران سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد و نکته پایانی اینکه دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها را به مجلس گزارش کند و در صورت تأیید و تصویب مجلس، نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام کند». 2- احمد نادری، نماینده مردم تهران در مورد این بیانیه‌ گفته است: «پیش‌ازاین قانون راهبردی لغو تحریم‌ها را در مجلس به تصویب رسانده بودیم که در آن با توجه به عدم پایبندی غرب به تعهداتش، تکالیفی را برای دولت در موضوع غنی‌سازی و سطح آن تعیین کرده بودیم. در این بیانیه اخیر، نمایندگان متذکر شده‌اند که پس از آنکه تحریم‌ها رفع شد و تضمین‌های لازم اخذ شد و نیز تعهدات طرف غربی مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت، دولت باید به مجلس گزارش دهد و پس از آنکه این گزارش به مجلس ارائه شد، آن وقت مجلس درباره آن تصمیم می‌گیرد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- محور بیانیه مجلس حول اخذ تضمین از آمریکا می‌باشد. عدم اعتماد به آمریکا ریشه در تجربه سال‌های گذشته ایران دارد؛ زیرا نمونه‌های بسیاری از بدعهدی‌ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و ترامپ تا قبل از خروج از برجام وجود داد؛ بنابراین، خروج آمریکا از برجام در ادامه ضربات قبلی (اوباما و ترامپ) قابل‌تحلیل است. 2- بیانیه مجلس را باید در ادامه قانون اقدام راهبردی مورد تحلیل قرار داد؛ زیرا گام‌های پیشروی هسته‌ای، عنصر «زمان» را به ضرر آمریکا و تروئیکای اروپا تغییر داده است. همین مسئله باعث شده تا با ناکارآمد شدن فشار حداکثری، غرب به سمت مذاکره و احیای مجدد برجام روی آورد؛ بنابراین ورود مجدد مجلس به موضوع هسته‌ای و مذاکرات در مقطع فعلی، پیام معناداری برای طرف غربی دارد. مداخله مجلس در روند مذاکرات و توافق احتمالی، یک پشتوانه قوی برای دولت در حفظ دستاوردهای هسته‌ای است و دست تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین را برای کسب منافع ملی بازتر می‌کند؛ آن‌هم در روزهایی که غرب تلاش می‌کند در مذاکرات، مخالفت و مانع‌تراشی‌های کنگره آمریکا را به عنوان یک امتیاز به ایران بفروشد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                    

این سه شخص در نگاه مردم چهره زیبایی ندارند!

«محمدرضا تاجیک» از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات، در واکنش به برخی اخبار مبنی بر احتمال تشکیل دولت سایه از سوی روحانی و احتمال شکل‌گیری ائتلافی با حضور ناطق نوری، خاتمی، لاریجانی و روحانی اظهار داشت: «نمی‌خواهم نسبت به کسی توهین داشته باشم. این افراد را با هم یکی نمی‌دانم؛ اما به‌هرحال این افراد، هر کدام فرصتی داشتند که در بالاترین سطح، نمایش قدرت، سیاست و مدیریت داشته باشند و گفتمان خود را به منصه ظهور برسانند. اگر زیباترین گفتمان و جریان را ایجاد و ترسیم کنید، اما حاملان و عاملان آن کسانی باشند که در نگاهِ مردم چهره زیبایی ندارند، آن جریان به نتیجه نخواهد رسید».

▼ اخبار

نتایج تلاش‌های محققان ایرانی در کسب مرجعیت علمی

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و روسای پژوهشگاه‌های کشور گفت: «تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ کیفی‌تر شده است. همچنین فعالیت‌های پژوهشی حاصله از مشارکت بین‌المللی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود 27.4 درصد بود که در سال ۲۰۲۰ به 30.7 درصد افزایش یافته است». دکتر محمدجواد دهقانی افزود: «نتایج حاصله از بررسی‌ها نشان می‌دهد که کل مدارک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از ایران در طول تاریخ (۲۰۲۰-۱۸۱۸ تقریباً ۲۰۲ سال) برابر با ۶۶۳ هزار و ۷۷ مورد بوده که حدود ۴۴۰ هزار و ۹۳۴ مورد آن یعنی حدود ۶۶ درصد آن در سخت‌ترین شرایط تحریم همه‌جانبه کشور یعنی سال‌های اخیر (۲۰۲۰-۲۰۱۳) بوده است». وی ادامه داد: «میزان رشد علمی کشور [بر اساس نتایج پایگاه‌های استنادی جهانی] در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود 10.7 درصد است. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران به‌سرعت در حال رشد است، اما به هر ترتیب کشور نیازمند به تقویت خود در حوزه مرجعیت علمی است». رئیس ISC در ادامه یادآور شد: «مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری را تشکیل می‌دهد و تقویت آن با هدف توسعه قلمروهای علم کشور از اهمیت برخوردار است. به‌هرحال رشد ایران و همچنین رتبه استنادی کشور نشان می‌دهد که تلاش روزافزون در جهت کسب مرجعیت در حال رشد است». دکتر دهقانی در پایان، مهم‌ترین مسئله حال حاضر کشور را هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه برشمرد.

حبس از 11 ماه تا 3 سال برای عاملین تبانی محرز شده دولتی

سخنگوی قوه قضائیه در بخشی از سخنان خود در نشست شورای عالی قضایی، از صدور احکام قطعی برای مسئولان وقت منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: «در سال ۱۳۸۰ «حسین موسویان» سفیر وقت ایران در آلمان و مشاور وقت منطقه آزاد کیش، شخصی را به نام «خدایار علم بیگی» به منطقه آزاد معرفی و اعلام می‌کند که این فرد می‌تواند ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ در همان زمان ۲۰۰ هکتار از اراضی کیش با یک ثمن به علم‌بیگی واگذار می‌شود و این فرد نیز به تعهدات خودش عمل نمی‌کند. در سال ۱۳۸۶ مجدداً به قرارداد منعقد شده با علم‌بیگی، الحاقیه‌ای زده می‌شود و متأسفانه برخی مواد قرارداد از بین می‌رود و شرط داوری گذاشته شده و «اتاق بازرگانی بین‌المللی» برخلاف مقررات به‌عنوان داور انتخاب می‌شود؛ پس از مدتی این ۲۰۰ هکتار را به شرکت دیگری به نام «شرکت توسعه گل شرق» واگذار می‌کنند و حدود ۱۰۰ هزار مترمربع از دریا را نیز در اختیارش قرار می‌دهند، ولی درنهایت به آن تعهدات عمل نمی‌کنند». پرونده‌ای که در آن زمان با پیگیری سازمان بازرسی تشکیل شده بود اخیراً به حکم منجر شده و بنا به گفته سخنگوی قوه، در جریان این پرونده ثابت شد که این واگذاری در اثر تبانی در معاملات دولتی صورت گرفته است و «حسین موسویان» سفیر وقت ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس و همچنین تعدادی از مدیران منطقه آزاد کیش به تحمل حبس محکوم شدند. روحیه مبارزه و مقابله با مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه ستودنی است؛ اما آیا احکام قضایی صادرشده برای عاملین تبانی محرز شده دولتی، بازدارنده خواهد بود یا خیر؟!

نگرانی غرب از عاقبت دولت رئیسی!

«مؤسسه تونی بلر» می‌نویسد: «نسل جدید خواص «جهادی» و «حزب‌اللهی» در دولت رئیسی ظهور کرده‌اند و یک نقطه اشتراک دارند: آمادگی برای برداشتن گام بعدی انقلاب ایران». گزارشگر این اندیشکده می‌نویسد:‌ «‌دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، اکنون دارد سروشکل خود را پیدا می‌کند. رئیسی شاگرد و پیرو وفادار آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، برای به عهده گرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری و «خالص‌سازی» جمهوری اسلامی تربیت شده است. ازنظر [آیت‌الله] خامنه‌ای و پیروانش، این فرآیند خالص‌سازی برای پیشبرد مرحله بعدی انقلاب اسلامی ضرورت دارد: ایجاد یک «دولت آرمان‌گرای اسلامی»؛ که به اعتقاد آن‌ها هنوز محقق نشده است».

اخبار کوتاه

رتبه ایران در شاخص جهانی قانون و نظم!/ آخرین نظرسنجی جهانی گالوپ آمریکا (یکی از معتبرترین مؤسسات نظرسنجی در دنیا) که در مورد «ادراک مردم از امنیت» و «اعتقاد به حاکمیت قانون» در سال ۲۰۲۰ و در میان کشورهای مختلف جهان انجام شده است، ایران در رتبه ۴۹ قرار گرفته است.

نتیجه پناه دادن به منافق!/ بنا بر اسناد منتشرشده در سایت آلبانیایی exit یکی از اعضای سازمان منافقین، با سازمان‌دهی یک باند سرقت، اقدام به دزدی از یک داروخانه و یک کافه نموده است. الینا کامبی دادستان تیرانا در این سند به سوءسابقه محمد سادات دربندی از اعضای این سازمان نیز اشاره کرده است. پیش از این نیز اخباری از اقدامات غیرقانونی این گروهک از قبیل قاچاق انسان و مواد مخدر خبری شده بود و برخی از اعضا، ازجمله دو مقام ارشد منافقین -نرگس ابریشمچی و حسن نایب‌آقا- توسط پلیس آلبانی دستگیر شده بودند.

دستور پوتین برای حرکت ارتش به سمت مرزهای اوکراین/ منابع خبری گزارش دادند رئیس‌جمهور روسیه به ارتش این کشور دستور داده برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود. در بیانیه کاخ کرملین آمده است: «پوتین از وزارت دفاع روسیه خواسته با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توافقنامه امضا کند. این توافق به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا وظیفه تضمین صلح در دو جمهوری را انجام دهند». پوتین شب گذشته این دو جمهوری خودمختار حائل میان خاک روسیه و اوکراین را به رسمیت شناخت.

حضور موساد در بحرین، علنی شد/ المیادین لبنان فاش کرد: «موساد در بحرین حضور دارد و این مسئله به عنوان بخشی از همکاری امنیتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز چند هفته پیش به بحرین سفر کرد و با مسئولان این کشور، معاهده همکاری امنیتی امضا کرده بود»‌.

حرکت پرشتاب ایران به سمت سالمندی!/ رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی گفت: «از سال‌۱۳۹۸ تا ۱۴۲۳ یعنی طی ۲۳‌سال جمعیت سالمندی ایران دو برابر می‌شود و به ۲۰‌درصد می‌رسد. بعد از این شرایط باز هم شتاب ادامه پیدا می‌کند به‌طوری‌که جمعیت سالمندی در سال‌۱۴۳۵ از یک‌سوم جمعیت کشور عبور می‌کند و این‌ یک زنگ هشدار است».

سوریه: دشمنی با ایران، سودی برای کشورهای عربی ندارد/ وزیر خارجه سوریه گفت: «ما به مذاکرات ایران و عربستان بسیار خوش‌بین هستیم و کشورهای غربی می‌خواهند که ایران و کشورهای عربی، دشمن باشند البته دولت‌های عربی باید بدانند دشمنی با ایران که با شعارهای مختلفی انجام می‌گیرد، هیچ سودی برای کشورهای عربی ندارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات