صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۱۱

مقدمات لایروبی خلیج گرگان ۲ هفته پس از دستور رئیس‌جمهوری آماده شد

سیزدهمین روز از ماه جاری آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری در سفر به استان گلستان با ابراز تأسف از وضعیت خلیج گرگان، بر لایروبی فوری آبراهه‌های آن تأکید و دستور لایروبی فوری آبراهه‌های خلیج گرگان را صادر کرد.
وی با بیان این‌که آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسئولان بدون فوت وقت سریعاً برای احیاء خلیج گرگان اقدام کنند، تأکید کرد:‌ باید پس از این سفر استانی لایروبی آبراهه‌های تأمین‌کننده آب این مناطق انجام شود.
وی با بیان "حداکثر طی مدت 10 روز جلسه کارشناسی را تشکیل و اقدامات لازم به‌سرعت آغاز شود" یادآور شد: دستگاه‌های اداری، احیاء، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ‌وخم روزمرگی معطل کرده‌اند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه در زمینه گردشگری و محیط زیست، گفت: چندین بار در زمینه توسعه این منطقه مطالعه انجام شده است لذا الآن دیگر زمان اجراست و تعلل پذیرفتنی نیست.
به گزارش تسنیم در حالی حدود 2 هفته رئیس‌جمهور یکی از عوامل بروز وضعیت کنونی خلیج گرگان را برخی دستگاه‌های دولتی معرفی کرد که معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی مشکل پیش‌آمده برای این خلیج را کاهش تراز آب دریای خزر عنوان کرده است.
محمد رضا اللهیار  با بیان این‌که "شرایط به‌وجودآمده در خلیج گرگان ناشی از کاهش تراز آب دریایی خزر است باید بدانیم که از سال 74، شاهد روند نزولی کاهش تراز آب خزر هستیم"، افزود: باید اقدامات بلندمدت با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط که متولی موضوع هستند، بررسی شود و با پیاده‌سازی اقدامات و اجرایی شدن آن از تشدید کار جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: با دستور  رییس جمهور  همه دستگاه‌های ذی‌ربط و‌ مرتبط با احیای خلیج گرگان پای کار آمده‌اند و سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی کشور در قالب دستگاه مجری لایروبی کانال‌ها فعالیت می‌کند، همچنین مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نیز به‌عنوان پیمانکار انجام لایروبی، فعالیت خود را شروع کرده است و به‌موازات آن سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند.
وی ادامه داد:‌ مقدمه لایروبی یعنی عملیات هیدروگرافی نیز توسط مهندسین مشاور دارای رتبه‌یک در این تخصص  جهت به‌روزرسانی نقشه‌های هیدروگرافی موردنیاز تهیه احجام آغاز شده است و در زمان حاضر اکیپ هیدروگراف در منطقه در حال انجام این مهم هستند.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار در مورد احیای خلیج گرگان از محل منابع عمومی در دستورکار قرار دارد، گفت: معاون  اجرایی رییس جمهور به‌صورت ویژه این مورد را پیگیری می‌نمایند تا تخصیص اعتبار به‌موقع انجام شود و بتوانیم پروژه را هرچه سریع‌تر به اتمام برسانیم.
اللهیار با بیان اینکه "اولین تجهیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز به منطقه ارسال شده است تا با برنامه‌ریزی گام به گام در راستای لایروبی گام برداریم"، اظهار کرد: این اقدام کوتاه‌مدت است و بر اساس مصوبه کارگروه تالاب‌ها باید دو اقدام دیگر نیز مدنظر قرار گیرد که یکی از این اقدامات بلندمدت، به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط است تا شاهد کم شدن تراز آب در خلیج گرگان باشیم.همچنین مسائل مربوط به حق‌آبه‌هایی که به خلیج گرگان می‌ریزد و لایروبی انهار از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. 
وی گفت: تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا با برنامه‌ریزی بلندمدت این خلیج زیبا و منحصر به فرد، از خطر خشک شدن و کاهش تراز آب نجات پیدا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات