صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۹۷

اخبار ویژه روزنامه‌های 14 اسفند

روزنامه کیهان **

راز عجله غرب برای سرهم‌بندی توافق

خبرهای متناقضی درباره مذاکرات وین منتشر می‌شود. برخی دیپلمات‌های غربی، مذاکرات را تمام شده و توافق را در دسترس می‌دانند. عجله، به وضوح در ادبیات برخی دیپلمات‌های اروپایی دیده می‌شود که علت آن هم باید معلوم شود. اما طرف ایرانی (وزیر و سخنگوی وزارت خارجه) می‌گویند «اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود، هیچ کس نمی‌تواند بگوید توافق انجام شده است» و «هر زمان ‌که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقی‌مانده ما را بپذیرند، به وین می‌روم. شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود. لازمه توافق، رعایت کامل خطوط قرمز ایران و تضمین موثر اقتصادی است».

برخی منابع می‌گویند توافقاتی در حدود 28 صفحه حاصل شده است. گفته می‌شود به نسبت 10 ماه قبل (مذاکرات دولت قبل)، اشخاص و نهاد‌های ایرانی بیشتری از تحریم‌ها مستثنا شده‌اند، یا مثلا قرار شده سانتریفیوژها اوراق نشوند و مازاد مواد غنی‌‌سازی شده، به روسیه منتقل شود. در این میان، نشریه انگلیسی دیلی‌میل ادعا کرده: «دولت بایدن در حال بررسی حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم است تا تهران را برای بازگشت به توافق متقاعد کند». همچنین علی واعظ «مسئول بخش ایران گروه بین‌الملل بحران» گفته: «دولت رئیسی امتیازهای بیشتری نسبت به دولت روحانی به‌دست آورد. توافق کنونی برای ایران، بهتر از آن چیزی است که در تابستان گذشته روی میز مذاکرات وین بود».

اما این قبیل ادعا‌ها و گمانه‌زنی‌های کلی سیاسی، بدون انتشار متن نهایی هیچ اعتباری ندارد. آنچه توافق خوب و بد برای ایران را از هم متمایز می‌کند و جزو خطوط قرمز می‌باشد، چند نکته است: نخست، لغو تحریم‌ها به نحوی که خروجی آن، انتفاع اقتصادی پایدار ایران در حوزه تعاملات بانکی، فروش نفت و جذب سرمایه‌گذاری باشد. دوم، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در ظرف زمانی لازم چند ماهه. سوم، تضمین معتبر در‌باره لغو تحریم‌ها و عدم تکرار کلاهبرداری آمریکا ظرف شش سال گذشته. چهارم، بسته شدن مسیر بهانه‌جویی نیابتی آمریکا و اسرائیل از طریق بازیچه قرار دادن آژانس به بهانه مطالعات ادعایی ایران در حوزه هسته‌ای.

به عبارت دیگر، توافق خوب توافقی است که پرونده فضا ‌سازی هسته‌ای علیه ایران را ببندد و مسیر برخورداری اقتصادی ایران بدون شل و سفت کردن تحریم‌ها را تضمین کند. یا به عبارت سوم، روند خدعه و عهدشکنی غرب پس از اجرای برجام، تکرار پذیر نباشد. هر قدر که این معیار‌ها کمتر رعایت شده باشد، احتمال بازگشت به چاه ویل و بی‌سر و ته برجام بیشتر خواهد بود خسارت‌های گذشته قابل تکرار است.

اقدام دیروز دولت بایدن در تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران، حاکی از تداوم ساختار تحریم‌هاست؛ همچنانکه ظاهرا تکلیف برخی تحریم‌ها مانند کاتسا و آیسا و سیسادا و ویزا نیز ناروشن مانده است. بنابراین آمریکا بلافاصله پس از بازگشت غیر قابل لغو به برجام، انواع تحریم‌ها با برچسب‌ها و بهانه‌های دیگر (غیرهسته‌ای) را ادامه خواهد داد که به معنای نقض اساسی امکان بهره‌مندی ایران خواهد بود.

اکنون که قیمت نفت از مرز 117 دلار گذشته و گاز و بنزین هم رکورد‌های کمرشکنی را تجربه می‌کنند، اورژانسی‌ترین نیاز اروپا و آمریکا، آرامش دادن به بازار از طریق اعلام بازگشت نفت ایران به بازار است که می‌تواند ترمز انفجار قیمتی ناشی از جنگ اوکراین را بکشد و مانع از صعود قیمت، به بالای 150 دلاری شود که محافل غربی پیش‌بینی می‌کنند. در همین حال، رئیس‌جمهور آلمان تاکید کرده «جنگ اوکراین احتمالا مدت زیادی طول می‌کشد و طولانی خواهد شد». بورس‌های اروپایی هم در حال تجربه ریزش‌های قابل توجه هستند.

بنابراین آمریکا می‌خواهد از طریق توافق وین، دو امتیاز نقد و مهم را به دست آورد؛ «عضویت دوباره در برجام و دسترسی به مکانیسم تحریمی ماشه» و «کشیدن ترمز قیمت نفت». در مقابل، امتیازات ایران از توافق -در صورت عدم رعایت خطوط قرمز- می‌تواند موقتی و ناپایدار باشد.

از سوی دیگر، در حالی که گفته می‌شود «احتمالا نتیجه مذاکرات ‎وین بعد از سفر ‎گروسی به ‎ایران و توافق با آژانس اعلام می‌شود» و «تا برجام اجرا نشود، ایران اطلاعات دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهد»، مدیرکل آژانس می‌گوید «پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس همچنان باز است و هرگز این پرونده‌ها را به دلایل سیاسی نمی‌‌بندیم». گشوده ماندن مسیر ادعاهای آژانس، می‌تواند بازی 18 ساله مار و پله با آژانس را که صرفا به عنوان گماشته بی‌اختیار غرب عمل می‌کند، باز هم احیا کند و ما را با همه اعتماد‌سازی‌ها و هزینه‌های گزاف، به نقطه صفر بازی برگرداند.

اجمالا اینکه قالب حقوقی و سیاسی برجام، بر ضد منافع ایران تنظیم شده، و با حفظ نامعادله‌هایی مثل «تعهدات نقد/ نسیه»، «عدم توازن تعهدات» و «نا معلوم بودن تکلیف و تضمین تعهدات غرب در قبال تعهدات روشن و مصداقی و برگشت ناپذیر ایران»، همچنان بر ضد ایران عمل خواهد کرد. چاره کار این است که ایران با انگشت گذاشتن بر عبرت‌های کلاهبرداری غرب، «لغو کامل و موثر تحریم‌ها، راستی آزمایی چند ماهه، اخذ تضمین معتبر، تقدم انجام تعهدات غرب بر تعهدات ایران، و نگاه داشتن مواد غنی شده در داخل کشور، تحت نظارت آژانس (به جای خروج از کشور)»

تاکید کند.

فایننشال تایمز: قیمت نفت احتمالا به 150 دلار می‌رسد

افزایش چشمگیر قیمت نفت و سایر حامل‌های انرژی، رسانه‌های غربی را به شدت نگران کرده است. برخی از این رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند در اثر پایداری برخی بحران‌های موجود قیمت نفت در چند ماه آینده حتی به 150 دلار برسد.

نشریه تخصصی اویل پرایس در این باره نوشت: کشورهای مصرف‌کننده نفت تا همین اواخر اصرار داشته این واقعیت را نادیده بگیرند که مازاد ظرفیت تولید اندک است اما حالا این موضوع ثابت شده است.

مشکل کمبود مازاد ظرفیت تولید بارها به موضوع مهم تبدیل شده است و اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و بسیاری از تحلیلگران به این مشکل اشاره کرده‌اند. به دلیل ناکافی بودن سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید نفت، کاهش ظرفیت تولید به زودی قابل معکوس شدن نیست.

اکنون قیمت نفت به بالای 110 دلار رسیده چرا که آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و انگلستان اعلام کرده‌اند برای قطع دسترسی بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت انجام خواهند داد.

با توجه به میزان عظیم صادرات نفت و گاز روسیه، معامله‌گران نگران هستند که تحریم‌های غرب علیه این کشور، اختلال‌های جدی در صادرات حامل‌های انرژی ایجاد کند.

طبق تخمین بانک «جی‌پی‌مورگان»، میزان مازاد ظرفیت تولید به 2/8 میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم تقریبا نصف رقم مناسب مازاد ظرفیت تولید است.

نکته نگران‌کننده این است که به گفته رئیس بخش استراتژی انرژی در بانک «جی‌پی‌مورگان»، در حال حاضر مازاد ظرفیت تولید چنان اندک است که حتی اگر بحران اوکراین و تحریم‌ها، اختلالی در عرضه ایجاد نکند، رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از تحلیلگران در مصاحبه با خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» گفته است:‌ «انواع تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده، فروش نفت را برای این کشور دشوار می‌کند. اکثر بانک‌ها خدمات اولیه تامین مالی را به روسیه ارائه نخواهند کرد؛ زیرا از نقض تحریم‌ها می‌ترسند. اگرچه تحریم‌ها فعلا طوری طراحی شده که از شوک انرژی اجتناب شود، ما نگران هستیم که رویکرد تند کشورهای غربی شدت یابد؛ در این حالت حتما اختلال‌هایی در عرضه نفت و گاز روسیه رخ خواهد داد.»

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به غلبه ترس بر بازار نفت و انرژی دنیا نوشت: روسیه تامین‌کننده بزرگ نفت و گاز برای اروپاست و حالا به دلیل شرایط جدیدی که پدید آمده، یعنی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گوناگون از سوی غرب علیه مسکو، نقاط آسیب‌پذیری اروپا در حوزه انرژی کاملا آشکار شده است. روسیه 25 درصد نفت مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند.

شرایط کنونی، ویژه بحرانی است.

قیمت بنزین در آمریکا در روزهای اخیر پیوسته رشد کرده و حالا نسبت به یک‌سال پیش حدود 30 درصد بالاتر است. از آنجا که شرایط اعلام شده از سوی روسیه برای آتش‌بس با دیدگاه‌های اوکراین بسیار فاصله دارد، تنش‌ها ادامه یافته و شدت پیدا کرده است.

روزنامه فایننشال تایمز خاطرنشان کرد: حتی قبل از آنکه تانک‌های روسیه وارد خاک اوکراین شوند، دولت‌های غربی با مشکل رشد قیمت انرژی که می‌تواند روند بهبود شرایط اقتصادی را متوقف کند، مواجه بودند.حالا جنگی که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده است، می‌تواند آن تهدید را به واقعیت تبدیل کند. قیمت انواع حامل‌های انرژی از نفت و گاز طبیعی تا سوخت‌های دیگر به شدت افزایش یافته و احتمال تغییر روابط ژئوپلیتیک بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت، بسیار بالاست.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و غرب به دلیل حمله این کشور به اوکراین، تحریم‌های رو به رشدی علیه مسکو اعمال کرده است. اخیرا قیمت گاز طبیعی در اروپا رشد کرده زیرا این احتمال مطرح شده که روسیه در واکنش‌ به تحریم‌های غرب، به صادرات گاز به اروپا پایان دهد. روسیه تقریبا یک سوم نیاز اروپا به گاز طبیعی را تامین می‌کند.

در این میان، کشورهای خاورمیانه‌ای صادرکننده نفت و گاز از وضعیت به وجود آمده سود می‌برند. در سال‌های 2005 تا 2008 نیز وضعیت مشابهی در بازار پدید آمد و کشورهای یاد شده از آن سود بردند. با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا و کاهش محبوبیت بایدن،‌اکنون کاستن از قیمت بنزین اولویت اصلی اوست.

در حال حاضر، مصرف نفت در آمریکا به رکورد بی‌سابقه 23 میلیون بشکه در روز رسیده و این رقم تقریبا یک چهارم مصرف جهانی نفت است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که در سال جاری مصرف جهانی نفت به 100/5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که رقمی بی‌سابقه است.

برخی تحلیلگران معتقدند که در تابستان قیمت هر بشکه نفت به 150 دلار خواهد رسید.

نشریه فارین پالیسی دیگر نشریه آمریکایی است که درباره بحران قیمت انرژی می‌نویسد: نکته مهم این است که کاهش عرضه نفت و گاز روسیه به بازارهای جهان بر بازار دیگر حامل‌های انرژی از جمله زغال‌سنگ و گاز طبیعی مایع اثر دارد و سبب رشد قیمت‌‌ها می‌شود. در روزهای آینده، ‌حتی اگر تحریمی علیه این بخش اعمال نشود، صادرات انرژی روسیه شامل نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. معامله گرانی که محموله‌های انرژی را می‌خرند، بانک‌هایی که اعتبارنامه صادر می‌کنند،‌ نفتکش‌هایی که مجبورند محموله‌های خود را بیمه کنند و بسیاری دیگر از دست‌اندرکاران و فعالان بازارهای انرژی در تمامی فعالیت‌های خود با احتیاط رفتار خواهند کرد و تلاش می‌کنند،‌ هیچ تعاملی،‌ چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، با بخش انرژی و... روسیه نداشته باشند.

*********************************

روزنامه خراسان**

فردانیوز نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره، واژه «ایران» را با «اوکراین» اشتباه گرفت. بایدن گفت: پوتین ممکن است با تانک‌ها دور کیف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نخواهد آورد!

 اعتماد آنلاین نوشت: حسن لطفی، نماینده رزن در مجلس گفت : شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی اقتصاد، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های مشترک، مجلس را از حیز انتفاع خارج کردند. وجود ۶ هزار پیشنهاد نمایندگان در بودجه ناشی از ناپختگی بودجه است، بعد در این شرایط نمایندگان از سال آینده باید جلوی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها التماس کنند تا بودجه به استان ها تخصیص داده شود.

 بهارنیوز مدعی شد: میثم فیاضی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل گفت:  در سایه هشت سال دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و شهادت جمهوری اسلامی ایران ۸۰۰ سال در مسیر پیشرفت خود جلو افتاد و ما باید قدر این سرمایه عظیم معنوی را بدانیم.

 همشهری آنلاین خبر داد: روابط عمومی وزارت امور خارجه از هموطنان ایرانی که همچنان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند خواسته است به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی ،مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند.

 دیده بان ایران مدعی شد: جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: مسئله ای که وجود داشته و هم دشمن و هم برخی نمایندگان به آن دامن می‌زنند، توقع‌‎زایی است. به‌عنوان مثال توقعی را ایجاد کرده‌اند که باید پیشرفته‌ترین امکانات در همه شهرستان‌ها وجود داشته باشد؛ درصورتی‌که در پیشرفته‌ترین کشورها هم چنین رفتاری را مشاهده نمی‌کنیم. همین دستگاه MRI در کشورهای پیشرفته فقط در مراکز استان‌ها یا ایالت‌ها قرار دارد اما در ایران این توقع وجود دارد که باید در همه شهرستان‌ها یک دستگاه MRI نصب شود و این توقع درستی نیست.

**********************************

روزنامه ایران**

تصرف 1800 متر ویلای مسکونی در نیاوران توسط رحمانی فضلی

مطابق سند معتبری که خبرگزاری ایرنامنتشر کرده است، آقای «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر سابق کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ویلایی 1800 متری در منطقه نیاوران تهران که متعلق به بیت‌المال است را از دوره اول وزارت خود، به صورت غیرقانونی به تصرف درآورده است. مطابق این سند، آقای رحمانی فضلی نه تنها در این مدت اجاره‌بهایی نپرداخته بلکه ماهیانه هزینه قابل‌ توجهی به منظور نگهداری از این ملک را نیز از بیت‌المال پرداخت کرده است. در این سند ذکر شده که در سال 95، سازمان بازرسی کل کشور طی مکاتبه‌ای رسمی از آقای رحمانی فضلی خواسته که اقدام به تخلیه این ویلای مسکونی نماید که وی استنکاف کرده است. به‌طور مشخص، دادستانی نیز طی سال‌های گذشته، اقدامی برای رفع غصب این ویلای 1800 متری نکرده است.

مطابق سند مذکور، دولت جدید دستور تخلیه این واحد مسکونی را طی دو ماه اخیر به وی ابلاغ نموده و دولت تصمیم دارد تا اقدامات قانونی برای رفع تصرف وی از این ملک را عملی نماید.

سفر 3 وزیر عراقی به ایران برای حل مشکل گاز

وزارت برق عراق، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که یک هیأت بلندپایه از این کشور بزودی برای توافق بر سر یک سازوکار به منظور واردات بیشتر گاز و حمایت از شبکه ملی این کشور با مقادیر بیشتری انرژی در فصل تابستان، وارد ایران خواهد شد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق این کشور در گفت‌‌و‌گو با شبکه «العراقیه الاخباریه» گفت: «کاهش تزریقات همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که ایران روزانه حدود ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق انتقال دهد. گازرسانی همچنان در حد ۸ میلیون متر مکعب است. ما این امکان را داریم که 8 هزار مگاوات به شبکه ملی بیفزاییم به‌شرط آنکه کمک‌های سوختی فراهم شود». احمد موسی ادامه داد: «هیأت‌هایی بلندپایه از عراق به نمایندگی از وزارت برق، دارایی، نفت و مدیر کل بانک تجارت عراق با هدف ایجاد راه‌حل برای بازتزریق مقادیر مورد نیاز عراق به ایران سفر خواهند کرد.»

ادعاهای فرمانده سنتکام علیه نقش ایران در منطقه

کنِت مک‌کنزی فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای امریکا در غرب آسیا) که در آستانه پایان دوره خدمتش در این سمت است، در آخرین سفرش به فلسطین اشغالی به‌عنوان فرمانده سنتکام در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه «اسرائیل هیوم»، ادعاهایی را درباره نقش ایران در منطقه مطرح و رویکرد امریکا در قبال آن را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، مک‌کنزی در این باره ادعا کرد: «سهم من از [حل] این مشکل این است که مانع انجام دادن اقدامات متجاوزانه توسط ایران یا حتی نیروهای نیابتی‌شان علیه خودمان یا شرکایمان در منطقه شوم.» وی همچنین گفت: «یکی از اصلی‌ترین کارهای بازدارندگی ما در منطقه، جلوگیری از بروز درگیری کشورها با یکدیگر است و از آن جلوگیری هم شده است. پایین‌تر از این سطح، مسلماً فعالیت‌هایی در منطقه خاکستری انجام می‌شود، [مثلاً] نیروهای نیابتی ایران و فعالیت‌های مخربشان. من نمی‌دانم ما توان این را داریم که واقعاً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کنیم اما کاری که از دستمان بر می‌آید، جلوگیری از گسترش تنش است و این به نوعی وظیفه‌ای اصلی در پیش روی ماست.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همشیره حجت‌الاسلام حجتی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت همشیره‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدجواد حجتی را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن پیام تسلیت رهبر حکیم انقلاب به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

برادر گرامی جناب آقای حاج شیخ محمدجواد حجتی عزیز

درگذشت همشیره‌ مکرمه‌تان را تسلیت عرض می‌کنم به شما و همه‌ بازماندگان. خداوند شما را محفوظ و موفق بدارد.

سیدعلی خامنه‌ای

1400/۱۲/13

***

گلستان مقصد شانزدهمین سفر استانی رئیسی

بازدید رئیس‌جمهور از تنها جزیره ایرانی دریای خزر

رئیس‌‌جمهور در جریان شانزدهمین سفر استانی دولت روز گذشته عازم استان گلستان شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به این استان با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌های محترم و تحصیلکردگان ما است، تصریح کرد: زمینه ایجاد اشتغال در استان گلستان فراهم است و ان‌شاء‌الله با کمک همه مدیران و دست‌اندرکاران و مردم عزیز در استان با یک حرکت جهادی کار متفاوتی در این زمینه انجام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با پیروی از سرداران شهید و رزمندگان سنی و شیعه در این استان که حرکت‌شان برای همه ما درس‌آموز بوده، کارهای ماندگاری برای استان گلستان انجام شود.

رئیسی در ادامه با حضور در جزیره آشوراده و کانال خزینی از نزدیک در جریان مشکلات توسعه‌ای این مناطق قرار گرفت. رئیس‌جمهور تأکید کرد: ضروری است کانال‌های ورودی آب به این منطقه لایروبی شود. وی خاطرنشان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد. مسؤولان بدون فوت وقت سریعا برای احیای خلیج گرگان اقدام کنند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پس از این سفر استانی لایروبی آبراهه‌های تامین‌کننده آب این مناطق انجام شود، تصریح کرد: حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز جلسه کارشناسی تشکیل و اقدامات لازم به سرعت آغاز شود. رئیسی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اداری، احیا، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده‌اند. رئیس قوه مجریه با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه در زمینه گردشگری و محیط زیست، اظهار داشت: چندین بار در زمینه توسعه این منطقه مطالعه انجام شده است، لذا الان دیگر زمان اجراست و تعلل پذیرفتنی نیست.

رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان گلستان با حضور در مرکز لجستیک مرزی و گمرک اینچه‌برون، با بیان اینکه گسترش مسیرهای ریلی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه ملی است، گفت: برای توسعه خطوط ریلی مقرون به‌ صرفه‌ترین، مطمئن‌ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها مدنظر باشد. رئیس‌جمهور توجه به پیشنهادات و راهکارهای کارشناسی و تخصصی را ضرورت اصلی کارآمدی فرآیندهای توسعه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در میان راهکارهای نخبگانی و کارشناسی نیز آنچه منافع ملی را بهتر و بیشتر تامین می‌کند باید ملاک عمل باشد.

وی در ادامه به اهمیت کریدور شمال- جنوب اشاره و تأکید کرد: این کریدور از آن دسته زیرساخت‌هایی است که کمک موثر و زیادی به توسعه کشور می‌کند. رئیسی همچنین با حضور در بازارچه مرزی اینچه‌برون با مردم و برخی کسبه دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این بازدید رئیس‌جمهور پس از شنیدن مشکلات و دیدگاه‌های بازاریان دستورات لازم را برای پیگیری و رفع این مشکلات صادر کرد.

***

آزادسازی سواحل نشان داد قانون‌های بر زمین ‌مانده را می‌شود اجرا کرد

امام جمعه موقت تهران گفت: آزادسازی سواحل نشان داد می‌شود قانون‌های بر زمین مانده را اجرا کرد که فقط وحدت، صمیمیت و توکل به خداوند می‌خواهد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌جواد حاج‌ علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: دشمن امید اجتماعی و اعتماد اجتماعی ما را نشانه گرفته است که خوشبختانه می‌بینیم اقداماتی در سطح قوا در حال انجام است و به نظر می‌رسد به لطف خدا طلیعه یک انقلاب اداری در کشور باشد. حاج‌علی اکبری ادامه داد: شک نداریم هر نوع اصلاح فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، عدالتی و اجتماعی اگر بخواهد در جامعه رخ دهد باید از نهادهای حاکمیتی و دولت شروع شود و اول باید آنجا اصلاح شود.

وی در همین راستا افزود: هر چند در بخش‌های گوناگون باید از مردم توقع داشته باشیم اما نهادها در این زمینه باید پیشگام باشند، لذ این رویکرد بسیار مبارک است و قدر آن را می‌دانیم و خداوند را شاکریم. امام‌جمعه موقت تهران گفت: اگر چه در برخی بخش‌ها با تاخیر این کار انجام می‌شود اما قصه آزاد‌سازی سواحل از همین قبیل بود. چقدر کار خوب، بجا و قاطعی بود که با همکاری همه قوا و رئیس‌جمهور عزیزمان انجام شد. این نشان داد می‌شود قانون‌های روی زمین مانده را اجرا کرد که فقط وحدت، صمیمیت و توکل به خداوند می‌خواهد.

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات