اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۲۶
مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار و صنعت خودرو

ثبات شرایط اقتصادی نوید بخش اتفاقات خوب در صعنت خودرو سازی سال جاری خواهد بود

کارشناس بازار خودرو: اگر ثبات در شرایط اقتصادی ایران اتفاق بیفتد امسال سال خوبی برای صنعت خودرو می شود، به این دلیل که حاکمیت در سال جاری بر آن است و کوشش می کند تا اصلاحاتی در صنعت خودروسازی را در حوزه بنگاه داری و سیاست گذاری صورت دهد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ مرتضی مصطفوی

چرا در صنعت خودرو هیچ چیز سر جای خودش نیست؟ - صفحه اقتصاد

به گزارش بصیرت، بعد از پایان تعطیلات و آغاز فعالیت های اقتصادی، و اثر گذاری هر چه بیشتر معادلات سیاسی روی بازارها، بازارها به روال عادی خود باز می گردند. بازار خودرو نیز از این وضعیت مستثنی نیست. بصیرت در گفت و گو با کارشناس بازار و صنعت خودرو تحلیلی دارد بر وضعیت این بازار در سال جدید.

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با بصیرت در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وضعیت بازار خودرو در سال 1401 چیست، گفت: در سال 1400 به نسبت سال های گذشته شاهد افزایش ثبات در بازار خودرو بودیم، هر چند در اواخر سال گذشته یعنی در یک سوم آخر سال به دلیل تنش های ارزی بازاربا روند افزایشی قیمت مواجه شد اما در کل سال آرام تری را پشت سر گذاشتیم.

علت دخالت دولت و مجلس در صنعت خودرو چیست؟ - صفحه اقتصاد

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه درباره سال جدید می توان گفت این است که به نظر می رسد وضعیت بازار خودرو در سال 1401 نسبت به سال گذشته مقداری پیچیده تر شود، چرا که مسائل بین المللی از جمله جنگ اوکراین معادلات را پیچیده تر کرده است.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در این باره تصریح کرد: تا اواخر 1400 ذهنیت اغلب مردم ایران ناظر بر این موضوع بود که قطعا مذاکرات وین به نتیجه می رسد و وضعیت بازارهای مختلف بخصوص ارز و خودرو بهبود می یابد، اما بحران های بین المللی بعد از موضوع اوکراین، روند مذاکرات را پیچیده کرد لذا این موضوع به خودی خود روی بسیاری از مسائل اقتصادی از جمله بازار و قیمت خودرو تاثیر می گذارد.

خصوصی سازی صنعت خودرو یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو در خصوص واردات خودروی خارجی در سال جاری افزود: با توجه به مسائل عنوان شده به نظر نمی رسد واردات خودروی خارجی هر چند در بودجه ذکر شده تا اوائل نیمه دوم سال محقق شود، لذا واردات خودرو در نیمه اول سال 1401 تا حدودی دور از ذهن است.

کارشناس بازار وصنعت خودروسازی در خصوص سرمایه گذاری در بازار خودرو هشدار داد و گفت: با توجه به جمیع مسائل بین المللی و سیاست گذاری های دولت در صنعت خودرو که به نظر می رسد قصد اصلاحاتی از جمله خصوصی سازی این صنعت وجود دارد، لذا بازار خودرو در سال جاری بازار خوبی برای سرمایه گذاری و سود آوری نیست.

صنعت خودروسازی ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وی در این باره تصریح کرد: ورود به بازار خودرو و سرمایه گذاری در این بازار امسال باید با هوشمندی و آگاهی کامل به جوانب امر صورت بگیرد، چرا که معادلات پیچیده تر شده لذا پیش بینی این است که همچنان تا یک ماه آینده با سردرگمی در بازار خودرو مواجه هستیم مگر اتفاق خاصی رخ بدهد.

مصطفوی در این باره افزود: هر اتفاق خاصی در کلان سیاسی ایران رخ بدهد یک ماه بعد یعنی در اواسط اردیبهشت ماه می توان تحلیل درستی از بازارهای مختلف و بازار خودرو ارائه داد. در واقع اگر برآیند تعاملات اقتصادی و سیاسی در عرصه بین الملل به سمت عدم مذاکرات و عدم توافق برود تکلیف سرمایه گذاری در بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو آن زمان معلوم می شود، در حالی که توافق برجام هر گونه سرمایه گذاری بر روی خودرو را دچار شائبه می کند، بنابراین برای ارزیابی و تحلیل هر چه بهتر ودقیق تر از بازار خودرو باید تا یک ماه آینده صبر کرد چرا که اینک در کمای نوروزی به سر می بریم و بازار خودرو به شرط اینکه اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد وضعیت ثابتی خواهد داشت.

خودروهای یک میلیاردی در بازار خودرو / پژو ۲۰۰۸ گران‌تر است یا فیدلیتی؟

کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص تغییر یا باقیماندن وزیر صمت واثرات این موضوع روی صنعت خودروسازی گفت: در خصوص صنعت خودرو نیز باید گفته شود وضعیت صنعت نیز شبیه به وضعیت بازار خودروست. در صورتی که نمایندگان مجلس، وزیر صمت را استیضاح کنند تغییر مدیران خودروسازی حتمی است. با تغییر برخی از مدیر عاملان احتمالا سیاست های کلان خودروسازی تغییر می کند، یعنی صنعت خودرو نیز تا سه ماه آینده شرایط پیچیده ای را در پیش رو خواهد داشت، به این خاطر که نقطه کلیدی تحلیل صنعت خودرو در باقیماندن یا انتخاب وزیر جدید است و چون این نقطه کلیدی در حال حاضر متزلزل است و مشخص نیست در یک ماه آینده وزیر صمت استیضاح می شود یا نفر جدیدی روی کار می آید همه معادلات برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار خودرو دارند به هم می ریزد.

رابطه مافیا خودرو با یک جریان سیاسی/پشت پرده ممنوعیت واردات خودرو چیست؟

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار و صنعت خودرو در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در کل اگر ثبات در شرایط اقتصادی ایران اتفاق بیفتد امسال سال خوبی برای صنعت خودرو می شود، به این دلیل که حاکمیت در سال جاری بر آن است و کوشش می کند تا اصلاحاتی در صنعت خودروسازی را در حوزه بنگاه داری و سیاست گذاری صورت دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات