صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۵۵
در گفت و گو بصیرت مطرح شد:

با خصوصی سازی صنعت خودرو رقابت ایجاد می شود

با واردات خودرو، خودروسازی کشور نه تنها از بین نمی رود ومحدود نمی شود، بلکه خودروسازان برای باقی ماندن دراین صنعت تکاپوی بیشتری می کنند

به گزارش بصیرت، یکی از مهمترین مطالبات مردم که در سال های گذشته بارها وبارها مطرح شده بود اما متاسفانه دولت روحانی کمتر ورودی به این مبحث داشتند، موضوع به روز نبودن و افزایش قیمت خودروهایی داخلی است که استانداردهای جهانی درآن رعایت نشده، از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مطالبه حق مردم بیان شد. رهبر معظم انقلاب به حق به موضوعی اشاره کردند که درد دل و خواسته مردمی است که در سال های گذشته تحت انحصار صنعت خودروسازی فشارهای مختلفی اعم از جانی و مالی را تحمل کرده اند، لذا حمایت از مردم و انتقاد از رویه ای که صنعت گران کشور بخصوص خودروسازان دنبال می کنند، امید تازه ای در دل مردم ایجاد کرده که از این منظر با عنایت مقام معظم رهبری شاهد تحولی در آینده صنعت خودروسازی کشور باشیم.

کارشناس صنعت وبازار خودرو در گفت وگو با بصیرت نگاهی دارد به عوامل دخیل درایجاد معضلات مختلف در صنعت خودرو با تاکید بر راهکارهایی که صنعت خودروسازی کشور را پویا می کند.
 
بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با بصیرت درخصوص تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع حمایت از مردم در تولیدات صنعت خودروسازی گفت: یکی از مسائل مهمی که مانع نادیده گرفتن مصرف کننده در صنعت خودروسازی کشور شده است، انحصاری است که متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های غلط دولتی در سال های گذشته دراین صنعت مهم کشور ایجاد شده است. به اسم جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی با ایجاد محدودیت و ممانعت از واردات خودرو، بازار انحصاری ایجاد شد که زمینه برای افزایش اجحاف در حق مردم را فراهم کرد، موضوعی که رهبر انقلاب به حق بدان اشاره کردند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که سالانه 2میلیارد دلار موبایل وارد کشور می شود و کسی از ارزی که به این دلیل از کشور خارج می شود گله وشکایتی نمی کند. اگر برای شکستن انحصار در صنعت خودرو و توجه به خواسته ها و مطالبات مردمی اجازه داده می شد که سالانه 100 هزار خودرو با ارزش 20 هزار دلار وارد می گردید، قطعا با از بین رفتن انحصار و ایجاد رقابت، حق مردم تضییع نمی گردید و مردم به خودروی استاندارد با کیفیت روز و قیمت مناسب دسترسی می داشتند.
بابک صدرایی کارشناس بازار وصنعت خودروسازی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: با واردات خودرو، خودروسازی کشور نه تنها از بین نمی رود و محدود نمی شود، بلکه خودروسازان برای باقی ماندن دراین صنعت تکاپوی بیشتری می کنند و مجبورند برای باقی ماندن در این بخش، هر چه زودتر مجهز به استانداردهای روز خودروسازی شوند. بدین منظور دولت به عنوان ناظر باید در وهله اول مدیریت صنعت خودروسازی را به بخش خصوصی واقعی بسپارد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: متعاقب واگذاری به بخش خصوصی واقعی اعم از داخلی یا خارجی که خواهان مشارکت در ساخت خودرو با ما باشند، دولت باید به خودروساز اعلام کند که امسال 50 هزار خودرو وارد کشور می کنم، بنحوی که به صورت پلکانی هر دو سال یک بار تعرفه ها را کاهش می دهم، یعنی تعرفه های وارداتی از 70درصد به 50 درصد و دو سال بعد از 50 درصد به 30 درصد کاهش می یابد.

درچنین شرایطی خودرو ساز مجبور است برای باقی ماندن در این صنعت برای سال های بعدی برنامه ریزی عملیاتی داشته باشد تا با تغییرات مختلفی که درپلتفرم ها و محصولات تولیدی خود ایجاد می کند علاوه بر بازار داخل، بازارهای صادراتی نیز به دست آورد.
بابک صدرایی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: در چنین شرایطی تولید کننده می تواند برای آینده با برنامه ریزی برای آینده رقابت با خودروهای خارجی را متصور شود. اگر خودرو ساز داخلی به این وضعیت رسید چه بهتر، در غیر این صورت باید از صنعت خودروسازی خداحافظی کند تا جا برای ایده ها وطرح های نو باز شود.
بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو معتقد است که به یک باره قرار نیست یک شبه یک میلیون خودرو وارد کشور شود، چرا که امکان پرداخت ارزی و توان اقتصادی برای انجام چنین فرآیندی نداریم، بلکه با دادن اولتیماتوم به خودروساز داخلی به او فرصت داده می شود تا برای آینده بهتر و باقی ماندن مثبت در این صنعت، برنامه ریزی کند، مثلا بداند برای هفت سال آینده و ایجاد تغییرات شگرف در این صنعت چه طرح و برنامه هایی دارد.
 کارشناس بازار و صنعت خودرو در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: محقق شدن تمام فرآیند یاد شده منوط به خروج دولت از صنعت خودروسازی و خصوصی شدن واقعی این صنعت است. در تمام دنیا خودروسازان به هیچ وجه تحت مدیریت دولت قرار ندارند، این موضوع رمز رقابت پذیری و خروج از انحصار وحرکت به سمت استاندارد شدن است، موضوعی که منافع تولید کننده و مردم را تامین می کند، یعنی همان حقی که رهبر انقلاب از آن برای مردم یاد کردند اینگونه و در این شرایط محقق می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات