صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۳۱

بیشترین تعاملات بین‌المللی در کدام دانشگاه‌های دنیاست؟

تعاملات بین‌المللی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. چراکه این تعاملات سبب ارتقا و به روز رسانی دانشگاه‌ها می‌شود. هرچه میزان تعاملات بین‌المللی دانشگاهی بیشتر باشد، خروجی‌های آن از جنبه‌های مختلف آموزشی، اقتصادی،‌ پژوهشی و کیفی ارتقا پیدا می‌کند و در نهایت به پیشرفت کشور کمک می‌کند.

به گزارش وی‌فروم، "در حالی‌که دیپلماسی جهانی با چالش‌های زیادی در جبهه سیاسی مواجه است، دیپلماسی دانش با رهبری بسیاری از دانشگاه‌های برتر بین‌المللی ممکن است بهترین و آخرین ابزار برای بازسازی یک جهان شکست خورده باشد!"
این پیام تکان دهنده،‌ جمله‌ای از "صفوان ماسری"( Safwan Masri) معاون اجرایی توسعه جهانی دانشگاه کلمبیا در یک سخنرانی در اجلاس سران دانشگاه‌ها برای موسسه"تایمز هایر اجوکیشن"( Times Higher Education) در سال ۲۰۲۱ میلادی بود.
وی ابراز تاسف کرد که اغلب جهان با سوء تفاهم، دو دستگی و قطبی‌سازی دست و پنجه نرم می‌کنند و گفت: ما در دورانی عمیقا غیر دیپلماتیک زندگی میکنیم. ناتوانی در درک یکدیگر، حتی همسایه را در مقابل همسایه قرار می‌دهد و همه چیز شکسته شده به نظر می‌رسد.
برای ماسری و سایر نمایندگان دانشگاه‌ها در این اجلاس، دانشگاه‌های تحقیقاتی جهانی،‌چراغی درخشان در این زمان‌های سخت محسوب می‌شود و ماسری عنوان می‌کند که دانشگاه‌ها، برای افزایش درک ما از جهان و افزایش درک متقابل وجود فعالیت می‌کنند.
همه‌گیری کووید-۱۹ نقش دانشگاه‌ها را در مقابله با چالش‌های بزرگ نشان داده است. نقش دانشگاه‌ها از طریق دانشکده‌های پزشکی، مؤسسات تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و آژانس‌های بهداشت عمومی در سرتاسر جهان، در مبارزه با کرونا ویروس بسیار مهم بوده است.
پس از این اجلاس، موسسه تایمز هایر اجوکیشن رتبه‌بندی بین‌المللی ترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی را منتشر کرد.
این رتبه‌بندی بیشتر روی دانشگاه‌هایی متمرکز است که غالبا در سراسر مرزها با هم در ارتباط هستند.
دانشگاه‌های این رتبه‌بندی شهرت بین‌المللی دارند و بیشترین میزان تحقیقات منتشر شده با همکاری‌ شرکای جهانی خود دارند.
این رتبه بندی بر اساس اطلاعات بیش از ۱۰ هزار دانشگاه در سراسر جهان است. ۱۰ دانشگاه بین‌المللی برتر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی به طور جالبی از نظر جغرافیایی متنوع است. به نحوی‌که ۱۰ رتبه برتر از ۵ قاره هستند.
اغلب مراکز تجارت و نوآوری بین‌المللی جهان در دانشگاه‌های بین‌المللی هستند. بر این اساس مراکز تجاری و نوآوری بین‌المللی پر رونق در این رتبه بندی بهترین عملکرد را داشته‌اند.
بررسی این رتبه‌بندی در دانشگاه‌های قاره آسیا نشان می‌دهد که دانشگاه هنگ‌کنگ در جایگاه نخست این رتبه بندی قرار دارد و دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ
( سوم مشترک ) و دانشگاه چینی هنگ کنگ رتبه نهم را به خود اختصاص داده‌اند.
در کنار هنگ کنگ، سنگاپور قطب اصلی نوآوری و دانش در آسیای شرقی است. دانشگاه ملی سنگاپور نمونه‌ای از این موضوع است و رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه به دلیل نقش پررنگ خود به عنوان یک مرکز جذب برای استعدادهای آکادمیک بین‌المللی و مشارکت‌های جهانی، شهرت بینظیری پیدا کرده است.
در اروپا،"موسسه فناوری فدرال زوریخ"( ETH) و دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL)به ترتیب، رتبه دوم و سوم مشترک با دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ را دارند.
بریتانیا، به طور کامل با استعدادهای جهانی در ارتباط است و دانشگاه آکسفورد در جایگاه پنجم دنیا قرار دارد.
در همین حال، دانشگاه کمبریج و کالج سلطنتی لندن به ترتیب، رتبه‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‌اند.
دانشگاه وین در اتریش نیز رتبه ۱۰ این رده بندی را ازآن خود کرده است.
داده‌های به دست آمده از همکاری‌های بین المللی در دانشگاه‌های سراسر جهان نشان می‌دهد که این همکاری‌های دانشگاهی به طور قابل توجهی در حال افزایش است.
تجزیه و تحلیل موسسه "تایمز" نشان از نسخه ۲۰۲۲ لیست بین المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که دانشگاه‌های کشورهای منزوی‌تر، در کشورهایی مانند روسیه و چین، در حال افزایش همکاری جهانی و برنامه‌های توسعه خود هستند. این داده‌ها نشان می‌دهند که نسبت تحقیقات مشترک بین المللی در سراسر جهان در حال رشد است.
اسکوپوس گزارش می‌دهد که در پایگاه داده آنها، در سال ۲۰۱۰، تنها ۱۴ درصد از تحقیقات چینی با همکاری بین المللی منتشر شده است. این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۲۳ درصد افزایش یافت. همچنین، تلاش های همکاری تحقیقاتی بین المللی کره جنوبی از ۲۵ درصد تولید در سال ۲۰۱۰ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. سهم بریتانیا از ۴۰ درصد به ۵۹ درصد در همان دوره افزایش یافت، در حالی که در سطح جهانی ، سهم تحقیقات جهانی که شامل همکاری بین المللی است از ۱۶ درصد به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات