صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۸۰
در  گفت و گو با بصیرت مطرح شد

قدرت گرفتن دولت های ضد استعماری در حیاط خلوت آمریکا

روی کار آمدن آقای پترو در کلمبیا معادلاتی که تا پیش از این به نفع آمریکا بود را قطعا بر هم می زند چرا که کشور کلمبیا از ظرفیت ها و موقعیت های خاصی برای مقابله با سیاست های استعماری آمریکا برخوردار است.

به گزارش بصیرت، ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با بصیرت در خصوص روی کار آمدن گوستاوو پترو نخستین رئیس جمهور چپ گرای کلمبیا گفت: روی کار آمدن آقای پترو به عنوان اولین رئیس جمهور چپ گرا از چند جهت حائز اهمیت است چرا که این موضوع منجر به تغییراتی در قبال رویارویی آمریکا با کشورهایی می شود که مخالف سیاست های استبدادی و استثماری آمریکا به شمار می روند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: روی کار آمدن رئیس جمهوری از حزب چپ گرایان به این دلیل حائز اهمیت است چرا که کلمبیا سومین کشور بزرگ امریکای لاتین به شمار می رود که از موقعیت استراتژیک قابل توجهی برخوردار است. این کشور همواره یکی از اصلی ترین متحدان خارج از ناتوی آمریکا بوده  و در تحولات داخلی ونزوئلا نقطه کانونی در فشار علیه رئیس جمهور ونزوئلا و دفاع از امریکایی ها بر عهده داشته است.

ظهره وند در این باره تصریح کرد: کلمبیا قبل از روی کار آمدن آقای پترو همواره مشکلات مختلفی برای  جبهه پایداری ایجاد کرده است، چرا که در امریکای لاتین برخی کشورها جزء کشورهای پیشرو و ضد امریکایی محسوب می شوند که در کنار کوبا، ونزوئلا و  بولیوی قرار گرفته و در برابر سیاست های   ضد بشری آمریکا ایستادگی و مقاومت کرده اما کلمبیا تا پیش از انتخاب قثآقای گوستاوو پترو همواره در کنار آمریکا بوده است از این منظر انتخاب اولین رئیس جمهور چپ گرا در مخالفت با سیاست های ضد استعماری آمریکا موضوع بسیار مهمی تلقی می شود.

وی در خصوص افزایش مخالفان آمریکا در آمریکای لاتین گفت: حتی کشورهایی مثل آرژانتین هم با روی کار آمدن چپ گراها تمایل بیشتری به حضور در جبهه مقاومت و پایداری و ایستادن  و همراهی با جبهه آمریکای لاتین پیدا کرده اند. اتفاقات خوبی که نشان دهنده همبستگی بیشتر در برابر سیاست های ضد انسانی آمریکا در این منطقه در حال رخ دادن است.

ابوالفضل ظهره وند در خصوص پیروزی حزب چپ گرا در کلمبیا بیشتر توضیح داد و گفت: روی کار آمدن آقای پترو در کلمبیا معادلاتی که تا پیش از این به نفع آمریکا بود را قطعا بر هم می زند چرا که کشور کلمبیا از ظرفیت ها و موقعیت های خاصی برای مقاومت در برابر سیاست های استعماری آمریکا برخوردار است. اگر کلمبیا همسویی بیشتری با جریانات انقلابی و ضد امریکایی داشته باشد قطعا به نفع کشورهای ضد آمریکایی تمام می شود اما این موضوع به این معنا نیست که فضای داخلی کلمبیا یکدست است و همه سیاسیون مخالف آمریکا هستند، بلکه کماکان جریانات راست و طرفدار امریکا نیز فعال هستند.

وی در خصوص مبارزات ضد آمریکایی در کلمبیا توضیحاتی داد و گفت: از  دهه های گذشته تا کنون  جنبش چریکی وجود داشته که  با دولت کلمبیا درگیر بودند که به نظر می رسد جنبش چریکی در شرایط حاضر مسیر مذاکره را با دولت کلمبیا دنبال کند، بنابراین دولت کلمبیا مسیر طولانی در پیش رو دارد چرا که نمی توان نقش گروه های مافیایی وابسته به واشنگتن را نادیده گرفت این گروه ها در کلمبیا قوی هستند اما در مجموع تحولات ضد آمریکایی در کلمبیا رخ داده به گونه ای که می توان گفت برای آمریکایی ها قابل پیش بینی نبود.

ابوالفضل ظهره وند در خصوص تحولات مکزیک در کنار کلمبیا به مقاومت های مردمی در برابر دولت آمریکا اشاره کرد و در این باره گفت: تحولات سیاسی و روی کار آمدن یک رئیس جمهور چپ گرا در مکزیک در کنار کلمبیا نیز به تقویت جریان های ضد آمریکایی منتهی می شود به طوری که می توان پیش بینی کرد جریانات چپ طی سال های آینده می توانند رشد چشمگیری داشته باشند، از جمله این موضوع در برزیل می تواند بسیار حائز اهمیت باشد به طوری که به نظر می رسد با توجه به اینکه دولت راست گرای برزیل ظرفیت خوبی در این کشور ندارد به زودی احتمال داده می شود شاهد بازگشت جریانات چپ در برزیل باشیم این تحولات مجموعا مثبت است و به نفع سیاست های جمهوری اسلامی ایران در امریکای لاتین ارزیابی می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات