صبح صادق >>  نگاه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۱۶

سرزمین نور و راهگذر جهانی

شهید حسن باقری در روزهای پس از پیروزی در عملیات فتح‌المبین به سرعت کار تکمیل طراحی‌های عملیات بعدی را انجام داد[...]
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

شهید حسن باقری در روزهای پس از پیروزی در عملیات فتح‌المبین به سرعت کار تکمیل طراحی‌های عملیات بعدی را انجام داد و مبنا و هدف عملیات بعدی را آزادسازی خرمشهر و عقب راندن دشمن تا مرزهای بین‌المللی در مابقی مناطق اشغالی خوزستان قرار داد. با اجرای عملیات الی بیت‌المقدس طی ۲۳ روز در نهایت همه مناطق باقی مانده در اشغال ارتش عراق در استان خوزستان پس گرفته می‌شود. خرمشهر، هویزه و بسیاری از مناطق غرب کارون آزاد می‌شود و از جمله این مناطق سرزمینی پنج ضلعی به نام شلمچه است که بعدها هم محل منازعه برای دسترسی ایران به بصره در عملیات‌هایی بود که در جنوب خوزستان طراحی شد.
پیگیری راهبرد تعقیب و تنبیه متجاوز اگرچه در آن روزگار به دلیل اهمیت اقتصادی استان خوزستان دستاوردهای مهمی از نظر نظامی نصیب جمهوری اسلامی می‌کرد، اما شاید در آن روزگار کمتر کسی تصور می‌کرد که این جنگ روی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان در حال انجام است. کشفیات مخازن نفت پس از دفاع مقدس مؤید این بود که جنگ ایران و عراق روی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان در حال انجام بوده است؛ اما بعد مهم‌تر ماجرا آنجایی روشن شد که دو سه دهه بعد موضوع راهگذر شرق به غرب عالم و مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر زمینی اتصال غرب و شرق و عالم مطرح شد. چند کیلومتر از این مسیر ریلی برای اتصال خطوط ریلی ایران و عراق باقی مانده که اتفاقاً همه‌اش روزگاری منطقه عملیاتی بوده است. در توافقاتی که سال گذشته بین وزرای راه ایران و عراق صورت گرفت، کارهای مطالعاتی و اجرای عملیات پل اتصال مسیر راه آهن ایران و عراق بر روی اروند رود در مسیر شلمچه آغاز شد.
این خبر اگرچه یک خبر اقتصادی تلقی می‌شد؛ اما از دیدگاه آنهایی که بر وقایع دفاع مقدس از لحظه عقب زدن ارتش عراق در عملیات الی بیت‌المقدس و شروع عملیات تعقیب و تنبیه متجاوز مسلط هستند، مفهوم دیگری هم داشت. منطقه‌ای که در عملیات‌های الی بیت‌المقدس، رمضان، کربلای 4 و 5 و 8 و در روزهای پایانی جنگ همواره محل منازعه و درگیری بود و در عملیات کربلای 5 برای متر به متر آن ده‌ها شهید تقدیم انقلاب شد، امروز مهم‌ترین نقطه اتصال شرق و غرب عالم شده و این موضوع علاوه بر موضوع ذخایر نفتی و اهمیت حفظ متر به متر سرزمین‌های کشور، نشان دیگری بر حقانیت دفاع مقدس هشت ساله است. سرزمین شلمچه که امروز چنان اهمیت راهبردی و اقتصادی پیدا کرده، روزگاری ذره ذره خاکش مخلوط با خون و گوشت بهترین جوانان کشور شد و به اعتباری میزان استفاده از سلاح‌های سنگین از سوی دشمن در این پنج ضلعی به قدری بود که گفته می‌شود در هر سانتیمتر مربع آن چند توپ و خمپاره بر زمین آمد، به صورتی که هیچ گونه دفاع و مقاومت در آن سرزمین با عقل جور در نمی‌آمد، برای متر مترش ده‌ها شهید فدا شد و اما امروز بخشی از ثمره‌های پایمردی رزمندگان اسلام در این سرزمین راهبردی و مهم عیان شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات