صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۳۸

نصرالله: نتایج انتخابات یک پیروزی بزرگ بود/راه حل بحران لبنان توافق و همکاری است

 سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در اولین سخنرانی خود بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی سال 2022 در این کشور تاکید کرد که از تمامی لبنانی‌هایی که در انتخابات شرکت کرده و به صورت ویژه از تمامی کسانی که به مقاومت و متحدانش رای دادند، تشکر می کنم. وی همچنین از تمامی بیمارانی که با وجود بیماری با صندلی چرخدار برای رای دادن به پای صندوق‌های رأی آمده بودند نیز تشکر ویژه کرد.  
نصرالله ادامه داد:  از تمامی دستگاه های رسمی و مسئولان و نیروهای امنیتی و قضاتی که در اداره روند انتخابات  سهیم بودند تشکر می‌کنیم. همچنین از دو برادر عزیز و نمایندگان سابق یعنی سید نواف الموسوی و ولید سکریه که دوره‌های متوالی در فراکسیون وفاداری به مقاومت حضور داشته و نقش ارزشمند و برجسته‌ای در این فراکسیون ایفا کرده بودند، صمیمانه تشکر و قدردانی می کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد زبان از تشکر و قدردانی از شما عاجز است و خداوند متعال را شکر می‌کنیم که به این کشور و مقاومت لبنان انسان‌هایی را عطا فرمود که شرافتمند ترین انسان ها هستند. نصرالله همچنین از انور جمعه نماینده پارلمان تشکر و قدردانی کرد که تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم لبنان و مقاومت به کار گرفته و هرگز در این راه  از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین به افراد جدیدی که به جمع فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان اضافه شدند یعنی آقایان ینال الصلح و ملحم الحجیری و رائد برو و رامی ابو حمدان  تبریک گفته و سپس خطاب به مردم لبنان تاکید کرد: من به این ملت وفادار می‌گویم که شما امنیت و آرامش سیاسی و ملی مطلوب برای مقاومت و سلاح آن را در برابر حملات علنی و واضح دشمن ایجاد کردید و این دستاوردی است که شما آن را محقق کردید.
وی ابراز داشت که نتایج بزرگی به دست آمد که نشان دهنده پیام های قبلی در خصوص تمسک به مقاومت و معادله طلایی آن و دولت عادل و قادر به انجام اصلاحات و صلح داخلی و همزیستی مسالمت آمیز با اولویت حل و فصل بحران های حیاتی و اقتصادی مردم است.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد که این دستاورد با وجود هجمه های تبلیغاتی روانی گسترده ضد ما و متحدان مقاومت و در پی فشارهای اقتصادی و بحران سازی های موجود در لبنان محقق شد و با تمامی تهدیدها و ارعابی که مردم  با آن مواجه شدند،  اما دشمن نتیجه مطلوب خود را کسب نکرد و  حضور گسترده در سه جشنواره بزرگ جوابی به این تهدیدات بود. حضور انبوه مردم در روز رای گیری یک جواب و نتایجی که به دست آمد نیز یک جواب دیگر بود.
وی به نتیجه‌ای که مقاومت لبنان در این انتخابات به آن دست پیدا کرد، اشاره و آن را پیروزی بزرگی خواند و گفت: ما به این پیروزی بزرگ افتخار می کنیم، به ویژه زمانی که می‌بینیم این پیروزی در چه شرایطی به دست آمد و چه هزینه هایی برای جلوگیری از آن صورت گرفت.
نصرالله به اتفاقات به وجود آمده در خصوص انتخابات اشاره و تاکید کرد این موضوع بسیار مهم است و باید با آرامش و مسئولیت‌پذیری و دقت مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.
دبیرکل حزب الله لبنان در تحلیل نتایج انتخابات تاکید کرد که هیچ جریان سیاسی در کشور امروز نمی‌تواند ادعا کند که اکثریت پارلمانی با او است و تاکنون نیز هیچ کدام از افراد محترم و متشخص چنین ادعایی را مطرح نکرده‌اند. ما امروز در برابر مجموعه‌ای از فراکسیون های پارلمانی و جریانهای سیاسی و نمایندگان جدید و نمایندگان مستقل قرار داریم. ممکن است این موضوع که شکل گرفته و هیچ گروهی نتوانست به اکثریت دست پیدا کند در چارچوب منافع لبنان و ملت لبنان باشد.
وی ادامه داد که حجم بحران‌های موجود در کشور، بحران های مالی و نقدینگی و اقتصادی و معیشتی است که هیچ تیمی به تنهایی حتی اگر به اکثریت پارلمانی دست پیدا کند، قدرت حل‌وفصل آن‌ها را ندارد. هنگامی که اکثریتی وجود نداشته باشد یعنی همه مسئول هستند و هیچ کس نمی‌تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند و کم ارزش ترین کار در این عرصه مخالفت با مسئولیت‌ها و نظریه‌پردازی‌های بی فایده است.
نصرالله در ادامه سخنان خود خواستار آرامش در مناقشات سیاسی شده و تاکید کرد که انتخابات به پایان رسیده و همه باید به دنبال این آرامش باشند. وی ابراز داشت که دنیا به سمت یک بحران پیش می‌رود و قیمت سوخت و گندم افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد که اگر دشمنان تصور می‌کند که ما در دفاع از مقاومت و سلاح آن خسته شده و تسلیم می شویم اینها خیالات باطل است، اما مناقشات سیاسی نمی‌تواند ما را به راه حل برساند.
دبیرکل حزب الله همچنین ضمن تأکید بر رسیدن به آرامش در فضای رسانه‌ای در دوران پش از انتخابات تاکید کرد که آنچه در لبنان مورد نیاز است، آرامش است و موضوعات مورد توجه مردم باید با مشارکت و همکاری و به دور از خصومت مورد حل و فصل قرار گیرد.
نصرالله گفت این تجربه عبرت‌های زیادی دارد و همه باید عملکرد عملیاتی خود و متحدان و گفتمان خود را در این زمینه مورد بازبینی قرار دهند. وی همچنین تاکید کرد که موضوع مگا سنتر باید به صورت جدی مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد. 
دبیرکل حزب الله لبنان یکی از نتایج انتخابات را افشای دروغ‌های متعدد خواند و تاکید کرد که قبل از انتخابات این اتهام اساسی ضد گروه سیاسی ما و بیش از ما متوجه جریان آزاد ملی بود که ما به دنبال برگزاری انتخابات در لبنان نیستیم.
دروغ دومی که در این زمینه مطرح شد، تلاش برای برگزاری انتخابات در سایه سلاح مقاومت بود.  در سال 2005 و 2009  نیز انتخابات برگزار شد و انتخابات را شما در سایه این سلاح برگزار کردید و امسال نیز در سال 2022 نتایج انتخاباتی که در سایه سلاح برگزار شد را جشن گرفته اید. امروز این دروغ افشا شده است. آیا زمان آن فرا نرسیده که دروغگوها خجالت بکشند؟ 
وی به تبیین دروغ دیگر رایج شده در لبنان پرداخته و گفت که این دروغ مطرح شده است که ایران لبنان را اشغال کرده است، اما ما سفیر آمریکا را می‌بینیم که در مراکز رای گیری تردد می‌کند و سفارت آمریکا  برای خود لیست تشکیل داده و سفیر عربستان سعودی نیز یکی از فعال‌ترین ستادهای انتخاباتی در لبنان بود.
وی خاطرنشان کرد که بحران‌ها جز از طریق مشارکت و همکاری و دوری از خصومت و دشمنی حل نخواهد شد، لذا باید به سمت توافق و همکاری پیش برویم.
دبیرکل حزب الله لبنان غلط رایج در خصوص انتخابات این کشور را اشتباه گرفتن حجم مردمی با تعداد نمایندگان خواند و تصریح کرد که این موضوع در لبنان صحت ندارد، چرا که نظام انتخاباتی و سیاسی لبنان فرقه ای است و بدتر اینکه تقسیم بخش‌های انتخاباتی به صورت کارشناسی شده و علمی نیست و هیچ معیاری در روند توزیع وجود ندارد، چرا که این موضوع بر اساس منافع برخی رهبران سیاسی در لبنان است.
وی تاکید کرد که در صورتی می‌توان اعلام کرد که تعداد نمایندگان پارلمان نشان دهنده محبوبیت و اقبال مردم نسبت به یک جریان است که قانون انتخابات بر اساس تبدیل لبنان به یک بخش انتخاباتی واحد شکل بگیرد و رویکردهای فرقه‌ای و نمایندگی‌های نسبی حضور نداشته باشد و افراد بالای 18 سال بتوانند در انتخابات شرکت کنند.
سید حسن نصرالله  تصریح کرد که بعد از انتخابات جریانی که بیشترین مسئولیت را در بحران های کنونی دارد و به صورت مستقیم از سوی سفارت خانه ها مورد حمایت قرار گرفته و لیست‌های آنها را سفارتخانه‌ها تنظیم کرده اند و با این وجود نتوانست جز دو یا  سه کرسی پارلمانی به دست بیاورد، اینگونه ادعا می‌کند که ملت لبنان گزینه مقاومت را در انتخابات به دور انداخته اند. این چه نوع وقاحتی است. کاندیداهای لیست امل و وفاداری به مقاومت در بعلبک الهرمل و سوم جنوب و الزهرانی و صیدا و صور و الزحله بالغ بر نیم میلیون رای کسب کرده اند، اما تو که تنها  چند هزار رای به دست آورده‌ای به نمایندگی از ملت لبنان حرف می‌زنی؟ 
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: من همچنین به دوستانی که با وجودی که مواضع درست داشتند، در انتخابات پیروز نشدند می گویم که کرسی پارلمان تنها یکی از جبهه های مبارزه است و تمام این جبهه نیست. بدانید که ما و بقیه دوستانی که در انتخابات پیروز شده ایم، نماینده شما هستیم و در کنار شما قرار داریم و همراه با شما به ملت و آرمان خودمان خدمت‌رسانی می‌کنیم. من همچنین از رسانه ها و موسسات رسانه ای به ویژه رسانه هایی که به صورت عادلانه و منصفانه به پوشش انتخابات پرداختند، تشکر می‌کنم چرا که بعضی از رسانه‌ها دروغگو و ظالم بودند.
من فارغ از آنچه که در روند مذاکرات به دست می‌آید به همه مردم قول میدهم که برای تحقق تمامی وعده‌های خود  تلاش خواهیم کرد و بیش از پیش در عرصه حضور خواهیم داشت و در دولت و  موسسات داخلی نیز حضور خواهیم داشت و مانند 40 سال گذشته از هیچ تلاشی به ویژه در کمک به کسانی که با ما همکاری داشته‌اند، دریغ نخواهیم کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین خطاب به برخی افراد که با سوار شدن بر موتورسیکلت جشن پیروزی در انتخابات را برگزار کرده‌اند، گفت که من از همه آنها می خواهم که این کار را کنار بگذارند. موضوع انتخابات به پایان رسیده است و دلیلی برای ناراحت کردن مردم وجود ندارد. برخی مسیرها یا مناطقی از شهرهای مجاور وجود دارد که ممکن است این روش به آنها نیز سرایت پیدا کرده و باعث تحریک شود، در حالی که ما به دنبال آرامش هستیم.
نصرالله ابراز داشت: من بارها گفته‌ام که تیراندازی هوایی حرام است. فتوای مراجع ما نیز بر این نکته تاکید دارد، چرا که باعث ارعاب و بدرفتاری با مردم می شود. در این دو روز برخی راهپیمایی های منسوب به جنبش امل و حزب الله را مشاهده کرده‌ام که افرادی نقاب‌دار با  سلاح در آن حضور پیدا کرده اند، البته باید دید چه کسانی به این راهپیمایی ها نفوذ کرده‌اند تا تیراندازی کنند. 
وی همچنین با اشاره به طرح برخی شعارهای ضد شیعی در لبنان که هیچ جایگاهی برای شیعیان در لبنان متصور نیست، ابراز داشت که این شعارها چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات