صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۲۷

واکاوی سفر به عمان

سفر آقای رئیس جمهور به عمان در جهت راهبرد دولت و گسترش روابط با کشورهای همسایه علل و نتایجی دارد که در گفتگو با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا به ارزیابی آن پرداخته ایم‌.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفت و گو با جعفر قنادباشی

قنادباشی در گفتگو با بصیرت مطرح کرد:

هدیه متفاوت عمانی‌ها به رئیس جمهور ایران - ایرنا

استاد قنادباشی! علل سفر آقای رییسی به عمان چیست؟ ارزیابی شما از علل انتخاب این کشور و ظرفیت های آن برای ارتقای روابط در این مقطع زمانی چیست؟

سفر آقای رئیس جمهور در واقع کوششی است در راه اجرای راهبردی که دولت سیزدهم برای سیاست خارجه ایران تدوین کردند و همکاری  با کشورهای همسایه در راستای ارتقای روابط با کشورهای همسایه و گسترش تبادلات اقتصادی با آنها را در اولویت قرار داده است. پیش از این متاسفانه از ظرفیت های کشورهای همسایه به خوبی استفاده نکردیم در حالیکه کشورهای همسایه ایران ظرفیت های قابل ملاحظه ای چه در عرصه اقتصادی و چه در عرصه سیاسی و فرهنگی دارند که براساس راهبرد دولت آقای رئیسی باید از این پتانسیل به خوبی استفاده شود. ظرفیت هایی که همه متقابل است و کشورهای همسایه هم علاقمند هستند که از ظرفیت های بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد، فر هنگ و سیاست بهره برداری و استفاده کنند  و در واقع  این به آن معناست که ما می توانیم بسیاری از نیازهای خود را به رغم همه فشارها و تحریم ها برآورده و تامین کنیم.

زمان سفر ابراهیم رئیسی به روسیه مشخص شد

البته همانطور  که آقای رئیس جمهور هم عنوان کردند این سفر کوششی است که توافقنامه هایی برای گسترش روابط اقتصادی امضا شود؛ اگرچه در عرصه فرهنگی و سیاسی هم روابط دو کشور می تواند ضامن کل روابط و همچنین زمینه ساز گسترش بیشتر روابط اقتصادی باشد. کشور عمان قابلیت های بسیار خوبی دارد و کشور پهناوری است که از یک طرف با یمن ارتباط دارد که یک مزیت و امتیاز محسوب میشود و از طرفی ساحلی در اقیانوس هند و ساحلی در  عمان و ساحلی در تنگه هرمز دارد که اینها قابلیت های خوبی برای عمان و برقراری روابط است آن هم در شرایطی که برخی از کشورهای منطقه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از کشورهای محور مقاومت دور شدند لذا عمان می تواند در این عرصه جایگاه بسیار خوبی داشته باشد به خصوص که ما در عرصه نفت هم در اوپک در یک موضع هستیم و در مسائل گازی هم می توانیم اگر احداث خط لوله گازی هم در دستور کار باشد طبیعتا عمان می تواند یکی از طرف های بسیار مهم و مطمئن  باشد.

روابط تجاری ایران و عمان افزایش می‌یابد | خبرگزاری بین المللی شفقنا

این ارتقای روابط چطور می تواند سبب افزایش امنیت در منطقه شود؟ چه نقشی برای محور مقاومت دارد؟

در حقیقت روابط بین دو کشور به معنای کوشش برای برقراری امنیت در منطقه هم خواهد بود چرا که هر نوع  دوستی  و همکاری بین کشورهای خلیج فارس به معنای از میان رفتن تنش هایی است که استعمار  بدانها دامن زده است و به معنای  کاهش چالش هایی است که استعمار از آنها استفاده خواهد کرد. لذا زمانیکه روابط ما با عمان نزدیک میشود قاعدتا گامی به سوی  عدم حضور کشورهای استعماری در منطقه برداشته میشود به عبارت دیگر کشورهای استعماری زمانیکه کشورهای منطقه با همدیگردر روابط خوبی قرار میگیرند طبیعتا نمیتوانند به بهانه های مختلف وارد خلیج فارس شوند و منطقه ما زمانی عاری از مداخلات کشورهای بیگانه میشود که سطح روابط کشورهای همسایه به بالاترین سطح ارتقا پیدا کند.

چرا ابراهیم رئیسی به عمان رفته است؟ - تابناک | TABNAK

سطح کنونی روابط اگرچه نسبت به کشورهای دیگر سطح  بالاتری است اما به هیچ وجه نشان دهنده ظرفیت های متقابل ایران و عمان نیست و لذا کوشش این است که به ویژه در زمینه های اقتصادی و حتی سرمایه گذاری های مشترک  و دیگر  زمینه ها روابط مشترکی مبتنی بر گردشگری که بتواند برای دو کشور سود آور باشد گسترش دهد و حتی زمینه همکاری های فرهنگی را هم فراهم کند. البته باید عنوان کرد این کشور یکی از ۱۵ کشوری است که ما چه در دریا و چه در خشکی با آنها روابط داریم و راهبرد دولت آقای رئیسی ارتقای روابط با همه کشورهای منطقه است تا روابط به بالاترین سطح خود ارتقا پیدا کند . بعد از سفر امیر قطر به کشور ما این سفر در واقع می تواند یک حلقه دیگری از کوشش ها برای گسترش همکاری با کشورهای منطقه و در واقع زمینه ساز اقتدار کشورهای محور مقاومت در منطقه باشد به خصوص که عمان به رغم فشارها به روند عادی ساری روابط با رژیم صهیونیستی نپیوسته و  در عرصه یمن هم  به رغم فشارهایی که وارد شده وارد عرصه تجاوزات نظامی به یمن هم نشده است و این به معنی این است که قدرت های بزرگ در یارگیری در منطقه در خصوص عمان نمیتوانند امیدوار باشند که در کنار آنها قرار گیرد. این امتیاز مثبتی است که با توجه به آن ایران کوشش میکند روابطش را با عمان گسترش دهد.

Oman and Iran's Sanctions – Daad & Kherad Law Firm

نقش این سفر و کشور عمان در مذاکرات آینده وین را چطور ارزیابی میکنید؟

در رابطه با مذاکرات با توجه به شرایطی که در  مذاکرات است عمان  نقش زیادی ندارد و این هم  برمی گردد به مسائل مذاکراتی که  ما در وین داشتیم که مسائل روشنی است. مذاکرات منوط به برداشته شدن تحریم ها از طرف آمریکاست همچنین پایان خصومت ورزی های کشورهای اروپایی مسئله روشنی است و زمانیکه مسئله روشن است خیلی نیازی به میانجیگر  نیست اگرچه عمانی ها در شرایطی برخی پیام ها را در گذشته به آمریکایی ها انتقال داده اند و برخی از روابط با کشورهای غربی از طریق آنها صورت گرفته است ولی در حال حاضر با توجه به شرایط موجود به نظر نمیرسد که عمان در مذاکرات نقشی ایفا کند یا اینکه در این سفر بحثی از مذاکرات ما با کشورهای غربی به میان بیاید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات