صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۶۸

تحریم غاصبان قدس

پارلمان عراق روز پنجشنبه، 5 خردادماه با اکثریت آرا، قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد[...]
پایگاه بصیرت / احد کریمخانی
پارلمان عراق روز پنجشنبه، 5 خردادماه با اکثریت آرا، قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. تعداد 275 نفر از مجموع 329 نماینده پارلمان عراق با تصویب منع رابطه با رژیم صهیونیستی راه را برای کسانی بست که درصدد ارتباط پنهانی و سپس علنی کردن آن با رژیم غاصب صهیونیستی بودند.
قانون مزبور مشتمل بر ده ماده اصلی است که هدف از تصویب آن، حفظ ارزش‌های ملی، اسلامی و انسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی‌سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است. براساس این قانون، همچنین تعامل و همکاری با شرکت‌ها و نهادهایی که با این رژیم تعامل دارند یا از آن حمایت می‌کنند، ممنوع است. پارلمان عراق مجازاتی شامل مصادره اموال، بازداشت و حکم حبس ابد را برای خاطیان در نظر گرفته است. درباره این قانون و مسئله عادی‌سازی روابط برخی رژیم‌های مرتجع عربی با رژیم صهیوینستی چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ طرح قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی از سوی جریان صدر در پارلمان عراق مطرح شده و همه گروه‌های شیعه و حتی اکثریت نمایندگان اهل سنت و کرد عراقی نیز به آن رأی موافق دادند.
2ـ در وضعیت کنونی، دورنمای تشکیل دولت در عراق به واسطه اختلاف نظر میان گروه‌های سیاسی عراق به ویژه جریان صدر با اطار تنسیقی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باتوجه به برنامه دشمنان ملت عراق و مقاومت که ایجاد نزاع و درگیری بین جریان‌های سیاسی به ویژه شیعیان است، اجماع نظر همه گروه‌های عراقی نظیر آنچه در رابطه با قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیوینستی اتفاق افتاد لازم و ضروری است.
3ـ این قانون در تضاد با پیشرفتی است که همسایگان عراق از طریق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم منطقه انجام داده‌اند. بنابراین، این قانون می‌تواند انگیزه و تشویقی برای حرکت مشابه در کشورهای دیگر و تصویب چنین قوانینی در پارلمان‌های آنها باشد و در واقع یکی از دستاوردهای این قانون به شمار رود. یمن، تونس، کویت، لبنان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان حتی سودان می‌توانند تحت تأثیر پیام‌ها و فضاهای مثبت تصویب این قانون در پارلمان عراق قرار بگیرند.
4ـ اهمیت این قانون این است که در زمان مناسبی اتخاذ شده است؛ درست زمانی که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و دوستان آنها در حاشیه خلیج‌فارس تلاش می‌کردند عراق را به جرگه عادی‌سازی بکشانند. در این راستا هم به شیوه‌های تطمیع و هم به اعمال فشار و نفوذ به برخی از طرف‌های سیاسی متوسل شدند. در نتیجه تصویب این قانون راه را بر تمام تلاش‌ها بست و به وضوح اعلام کرد، عراق مخالف عادی‌سازی است، اکثریت مردم این کشور رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و حامی مردم فلسطین باقی می‌مانند.
5ـ اقلیم کردستان عراق که اکنون روابط ویژه‎ای با رژیم صهیونیستی دارد، البته این روابط از گذشته وجود داشته است؛ اما روز به روز ابعاد این روابط دارد آشکارتر می‎شود. در چنین شرایطی لازم شد، یک حرکت مردمی، ملی و هویت‌بخش در سطح عراق صورت بگیرد و از هرگونه تلاشی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، امضای معامله قرن یا معاهده ابراهام جلوگیری شود.
6ـ این قانون می‌تواند وضعیت داخلی عراق را بهبود ببخشد و همه گروه‌های سیاسی را به اجرای قانون ملزم کند؛ از جمله اینکه باعث نشود عراق منشأ آسیب رساندن صهیونیست‌ها و غربی‌ها به کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران باشد.
7ـ قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی با رژیم غاصب صهیونیستی در حالی در پارلمان عراق تصویب شد که در دوره اخیر فشارهای زیادی در این کشور برای اخراج نظامیان خارجی از جمله نیروهای ایالات متحده وجود داشت. لذا این به معنای این است که اکثریت پارلمان عراق در مسیر جبهه مقاومت گام بر می‌دارد.
8ـ در شرایطی که آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد و درصدد بازتولید داعش و نیز حمایت از اقلیم کردستان در راستای جدا شدن از دولت مرکزی است، خیز پارلمان عراق با هدف جلوگیری از حرکت ننگین عادی‌سازی روابط با تل‌آویو زنگ هشداری به آمریکا بود که خواسته‌های مردم عراق با اهداف آمریکایی‌ها متفاوت است.
9ـ در شرایطی که اغلب کشورهای عربی در مسیر پیوستن به توافق‌نامه‌های عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و همچنین در سایه زمزمه‌هایی که درباره احتمال سازش قریب‌الوقوع عربستان سعودی با تل‌آویو شنیده می‌شود، تصویب یک قانون ضد صهیونیستی در کشوری، مانند عراق با هر هدف و انگیزه‌ای که انجام شده باشد، گام مثبتی در راستای مبارزه با اشغالگری در منطقه و دفاع از ملت و آرمان فلسطین به شمار می‌آید و در چارچوب منافع مقاومت قرار دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات