صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۰۶
برنامه‌های آمریکا برای ادامه رابطه با دربار سعودی

دیدار با قاتل

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار بود به زودی طی سفری به منطقه، با مقامات سعودی و پس از آن رژیم صهیونیستی دیدار داشته باشد[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار بود به زودی طی سفری به منطقه، با مقامات سعودی و پس از آن رژیم صهیونیستی دیدار داشته باشد. به گفته رسانه‌های آمریکایی، قرار بود این سفر مقدمه‌ای برای فعال‌تر شدن عربستان در زمینه پیوستن به توافق آبراهام باشد؛ توافقی که راه را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای دولت سعودی هموار می‌کند.
با این حال، هفته گذشته مقامات کاخ سفید اعلام کردند این سفر به تعویق افتاده و به زمان دیگری موکول می‌شود. این تعویق در حالی اتفاق افتاده است که به نظر می‌رسد بایدن برای رسیدن به توافقی به منظور افزایش تولیدات نفتی عربستان برای پایان دادن به بحران سوخت در غرب، تلاش دارد به سرعت وارد میدان شود و این بحران را تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره حل و فصل کند. خاندان سعودی و به ویژه محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی به خوبی به ضروری بودن این مسئله برای آمریکا واقف هستند و تلاش دارند بالاترین میزان بهره‌برداری سیاسی را از این ماجرا ببرند. بن سلمان پس از ماجرای قتل خاشقجی و انزوایش در کشورهای غربی، به این مسئله به چشم یک فرصت نگاه می‌کند و تلاش دارد پادشاهی خود را در همین اثنا از نگاه آمریکایی‌ها صد درصد و تضمین شده بداند. از سوی دیگر، بایدن نیز تلاش دارد به جز ماجرای افزایش تولیدات نفتی، به ادامه ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی نیز بپردازد؛ به همین دلیل تلاش می‌کند در این دیدار شرایط برای نزدیک شدن سعودی با رژیم صهیونیستی را نیز فراهم کند. در این میان، به نظر می‌رسد مسئولان رژیم صهیونیستی، از هیچ نظر، آمادگی برای این شرایط را ندارند. در داخل، کابینه نفتالی بنت در حال فروپاشی است و اعضای کنست هر روز با بهانه‌های جدید به جان هم می‌افتند. در عین حال، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نیز مترصد است از هر فرصتی برای روی کار آوردن دوباره نتانیاهو استفاده کند و همین مسئله جنگ قدرت در داخل سرزمین‌های اشغالی را به شدت افزایش داده است.
هفته گذشته، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند علت تأخیر در سفر بایدن، آماده نبودن کابینه بنت برای استقبال از بایدن و در عین حال نگرانی بایدن درباره وضعیت ثبات دولت این رژیم است. با این حال، رسانه‌های عرب‌زبان منطقه مسئله دیگری را با عنوان دلایل این تأخیر اعلام کردند و مهم‌ترین دلیل، آماده نبودن بایدن برای توجه به خواسته‌های سعودی است.
بایدن هنوز از جانب هم‌حزبی‌های خود تحت فشار قرار دارد که به دیدار دوجانبه با محمدبن‌سلمان نرود. آدام شف، از رهبران دموکرات در کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی با صراحت به این مسئله اشاره کرد که بایدن نباید به دیدار یک قاتل برود. رئیس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به اهدافش و کم کردن میزان نارضایتی‌ها از دولتش‌، این روزها اقدامات زیادی انجام داده که چندان موافق میلش هم نبوده است. او به جز رایزنی و گفت‌وگو با ریاض، در گفت‌وگو با مسئولان ونزوئلایی هم‌ خواهان افزایش تولیدات نفتی آنها شده است تا شاید بتواند راهکاری برای این بحران پیدا کند. برداشته شدن یا تعلیق بخشی از تحریم‌های نفتی ونزوئلا خواسته بایدن نبوده است؛ اما به نظر می‌رسد به شدت برای مدیریت بحران افزایش قیمت‌ها به این نوع اقدامات نیاز دارد. او حالا سفرش را به تعویق انداخته است تا اولاً ببیند اوضاع سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به چه سمتی می‌رود و ثانیاً ببیند می‌تواند بدون آبروریزی در مقابل فعالان حقوق بشر به دیدار بن سلمان برود یا نه. او در عین حل می‌خواهد مطمئن شود که دقیقاً همان راه ترامپ در عرصه سیاست خارجی را نمی‌رود و راه‌های دیگری نیز در مقابل خود می‌بیند. با این حال، تشابه رفتار و حرکات و سیاست‌های او در قبال منطقه با ترامپ این گمانه را ایجاد کرده است که هیچ فرقی بین رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا وجود ندارد و همان کمی تفاوت نیز در سیاست‌ها و تاکتیک‌ها به تشابه عمدی در بین سیاست‌گذاران دو حزب تبدیل شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات