صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۵۵

خیز نتانیاهو برای بازگشت به قدرت/ نگاهی به شکاف قدرت در رژیم صهیونیستی

دولت نفتالی بنت بخت زیادی برای بقا ندارد و با توجه به سقوط ائتلاف او از اکثریت پارلمانی، احتمال صعود مجدد رقیب دیرینه اش یعنی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در راس دولت جدید وجود دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

روایت تایمز لندن از احتمال سقوط دولت نفتالی بنت - ایرنا

زمانی که دولت جدید رژیم صهیونیستی حدود یک سال پیش به نخست وزیری نفتالی بنت تشکیل شد، بنیامین نتانیاهو، رقیب سرسخت او و نخست ‌وزیر سابق اسرائیل طی یک سخنرانی تحریک آمیز گفت: «من شما را علیه دولت فعلی که بسیار بد، خطرناک و چپگراست، هدایت خواهم کرد تا آن را سرنگون کنید. به یاری خدا، این موضوع خیلی زودتر از آن چه شما فکر می ‌کنید، اتفاق می ‌افتد.»

حال یک سال پس از آن سخنرانی، نتانیاهو که خود کارنامه‌ ای مملو از اتهامات فساد دارد، در آستانه بازگشت به عرصه قدرت است؛ به ویژه آن که چهار تن از نزدیکترین دستیاران نخست‌ وزیر کنونی اسرائیل طی چند هفته گذشته استعفا داده‌ اند.

نير أورباخ: قررت التصويت لحكومة الوحدة - المركز الفلسطيني للإعلام

اخیرا «نیر اورباخ» از حزب راستگرای افراطی «یمینا»، با صدور بیانیه ‌ای اعلام کرد که دیگر بخشی از ائتلاف حاکم نیست. با خروج این نماینده پارلمان، تعداد کرسی‌های ائتلاف حاکم به ۵۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان رسید که کمتر از اکثریت محسوب می ‌شود. پیش از این، کناره ‌گیری ایدیت سلیمان، معاون اجرایی حزب یمینا در پارلمان از ائتلاف، اکثریت ائتلاف را از بین برده و تعداد نمایندگان هوادار دولت را به ۶۰ نماینده رسانده ‌بود. به این ترتیب، ائتلاف حاکم از اکثریت افتاده و دولت فعلی دچار تزلزل شده و در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

فرارو | نفتالی بنت قرنطینه شد

با این حال، بنت در آستانه اولین سالگرد نخست وزیری خود، شایعات مبنی بر تسلیم شدن خود را رد کرده و در مصاحبه با تایمز گفته است من هیچ تردیدی ندارم و با تمام توان برای حفظ این دولت مبارزه خواهم کرد. نفتالی بنت پس از تهیه نامه‌ ای از سوی احزاب مخالف پارلمان با امضای ۴۰ عضو پارلمان که از او برای جلسه استماع برای گزارش درخصوص عملکرد یک‌ ساله ‌اش دعوت می‌کرد، مجبور به حضور در جلسه پارلمان اسراییل شد. وی در سخنرانی خود در پارلمان هشدار داد که اگر نمایندگان ائتلاف دست از شورش نکشند کابینه او حداکثر یک تا دو هفته دیگر دوام می ‌آورد. او با حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر پیشین که برای سقوط دولت بنت و بازگشت به قدرت تلاش می‌ کند گفت که جنگ نتانیاهو یک جنگ شخصی برای قدرت است.

تهدیدهای جدید اسرائیل علیه ایران

بنت تاکید کرد برخی از اعضای ائتلاف هنوز اهمیت شرایط کنونی را درک نکرد‌ه‌ اند. من به همه اعضای ائتلاف که قصد دارند علیه دولت رای بدهند، می ‌گویم که ما یک یا دو هفته وقت داریم که شرایط را سر و سامان بدهیم و برای دورانی طولانی ادامه بدهیم، در غیر این صورت محکوم به شکست هستیم. به گفته بنت، فقط به این دلیل ائتلاف با رقبایش از جریان چپ ‌ها را پذیرفته است که رقیبش نتانیاهو بارها از تشکیل ائتلاف بازمانده ‌بود و بعد از آن که رژیم را در باتلاق چهار انتخابات متوالی انداخت، بار دیگر هم قصد داشت انتخابات زودهنگام برگزار کند. بنت همچنین از دورویی نتانیاهو درخصوص ائتلاف با فهرست متحد عربی، فهرست مستقل اعراب در پارلمان انتقاد کرده و گفته در حالی که در جلسه پارلمان اسراییل کاتز، نماینده حزب لیکود بر سر منصور عباس، رهبر فهرست متحد عربی فریاد می ‌کشد و او را با یحیی سنوار، از رهبران حماس تشبیه می ‌کند، رهبر حزب لیکود، چندین بار به صورت پنهانی برای مذاکره از منصور عباس در عمارت شخصی ‌اش دعوت به عمل می ‌آورد.

بنیامین نتانیاهو پیروز انتخابات شد | اقتصاد آنلاین

در سال ۲۰۲۱، بنیامین نتانیاهو در واپسین تلاش‌هایش برای تشکیل دولت تا آستانه ائتلاف با فهرست مشترک عربی پیش رفت، اما نهایتا این ائتلاف حاصل نشد. نمایندگان هوادار نتانیاهو، حالا از ائتلاف حاکم به دلیل اتحاد با منصور عباس انتقاد می ‌کنند. اما بنت گفته است من به همکاری با عباس افتخار می ‌کنم، مثل مرد با او دیدار کردم و شرمگین نیستم. نفتالی بنت که در سال های نه چندان دور به خاطر دیدگاه های جنگ طلبانه و ملی گرایانه اش معروف بود، اکنون دچار انعطاف شده و اعتراف کرده که در مدرسه سیاست یاد گرفته ام ارزش سازش را بدانم.

نفتالی بنت: برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه کار خواهیم  کرد!

نخست وزیر فعلی اسرائیل که در سطح داخلی ناکام مانده؛ برای حفظ موقعیت خود تلاش کرده در سطح خارجی، دو راهکار همزمان را در پیش بگیرد:

نخست ادامه سازش و تحکیم مناسبات با کشورهای عربی و دوم انجام پویش مخفیانه تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران که طی آن دست به ترورها و انفجاراتی در داخل کشورمان زده است. البته بنت به شکل آشکار زیر بار این موضوع نمی رود که موساد، سرویس امنیتی اسرائیل، پشت هر یک از این عملیات ‌های خاص قرار دارد، اما در اظهارات اخیر خود اعتراف کرده که ما دیگر با نیروهای نیابتی ایران و با شاخک‌ های اختاپوس بازی نمی ‌کنیم، بلکه سر اختاپوس را هدف قرار داده ‌ایم!

این در حالی است که در عرصه جامعه اسرائیل، شرایط نتانیاهو از بنت بهتر است. نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌ های اشغالی نشان می دهد که ۵۶ درصد از اسراییلی‌ها معتقدند که کابینه «نفتالی بنت» نباید به حیات خود ادامه دهد. براساس نتایج نظرسنجی، اگر انتخابات امروز برگزار می ‌شد، ائتلاف دولتی تنها ۵۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست می ‌آورد. اما در مقابل، طبق نظرسنجی حزب لیکود به ریاست نتانیاهو با کسب ۳۶ کرسی پیشتاز این نظرسنجی بوده و حزب «یش عتید» به رهبری یاییر لاپید، وزیر امور خارجه فعلی ۲۰ کرسی به دست آورد.

دوئل در کنست، مرگ سیاسی نتانیاهو - ایرنا

در مجموع شرکت ‌کنندگان در این نظرسنجی با اختلاف زیادی نتانیاهو را به عنوان نخست ‌وزیر بعدی انتخاب و او را بر بنت، لاپید و حتی «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ترجیح دادند. شایان ذکر است ائتلاف نتانیاهو در انتخابات سال گذشته ۵۲ کرسی به دست آورده بود. با توجه به شکاف عمیق در دولت رژیم صهیونیستی و نیز نظرسنجی های اخیر که حاکی از کاهش محبوبیت نخست وزیر فعلی است به نظر می رسد دولت نفتالی بنت شانس زیادی برای بقا ندارد و با توجه به سقوط ائتلاف او از اکثریت پارلمانی، احتمال صعود مجدد رقیب دیرینه اش یعنی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در راس دولت جدید وجود دارد.

هر چند تزلزل و بحران قدرت در رژیم صهیونیستی تبدیل به ویژگی ثابت این رژیم شده است، با این حال جا به جا شدن مهره ها که عموما از اردوگاه راست افراطی هستند برای ایران و محور مقاومت تفاوتی نمی کند و سیاست ضد صهیونیستی و مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم غاصب، کماکان از سوی این محور تداوم خواهد داشت.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات