صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۸۱

دکترین کاربست استراتژی تهاجمی با اثرات

جمهوری اسلامی ایران استراتژی های منطقه ای خود را بر پایه حمایت از جنبش های اسلامی واگرا با دولت های وابسته به غرب، جلب افکار عموی و بازدارندگی ساماندهی نموده است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / باقر عبدالرضایی

چرا برنامه ریزی استراتژیک ؟ - گروه پژوهشی آریانا

اندیشمندان جغرافیای سیاسی تعاریف متعددی از واژه استراتژی را ارائه کرده اند، که وجه مشترک همه آنها طرح­هایی است که به موجب آن افراد یا سازمانها در سطوح مختلف به اهداف خود دست پیدا می کنند. استراتژی در دستیابی به منابع خاص تمرکز دارد و برای رسیدن به موفقیت مستلزم تخصیص منابع است. مطالعه عوامل استراتژیک محیط جغرافیایی منطقه­ ای و جهانی روی تصمیم گیری های سیاسی حکومت و اثر گذاری های متقابل کشورها در ابعاد منطقه ای و جهانی و سیاست­ های قدرتی است . جمهوری اسلامی ایران استراتژی های منطقه ای خود را بر پایه حمایت از جنبش های اسلامی واگرا با دولت های وابسته به غرب، جلب افکار عموی و بازدارندگی ساماندهی نموده است. اتصال به قدرت نامحدود بسیج مردمی و توان دفاع چند لایه استراتژیک در پیوند با "ابهام  و شکیبایی استراتژیک " معنا پیدا می کند، که اولی مبتنی بر کنش های ناشی از بکار گیری اهرم های سیاسی، فرهنگی و نظامی می باشد و دومی ناشی از روحیه فزون تر متاثر از پشتوانه ­های اعتقادی معنوی است.

دانلود آرم جمهوری اسلامی ایران - شبکه طراحان گرافیک ایران

در همین حال جمهوری اسلامی ایران بر اساس تحلیل تهدیدات و فرصت های پیش رو در صدد تامین اهداف امنیت ملی خود در منطقه  غرب آسیا در یک برآورد کلی ارکان چهار گانه ای را مد نظر قرار داده است که استراتژی " تهاجمی با اثرات گسترده "مرکز ثقل ان محسوب می گردد. شالوده های اساسی این رویکرد در تقابل با سیاست های اعلامی و اعمالی حریف و نیز پاسخی قاطع در واکنش به عملیات روانی دشمن به ویژه رژیم تبهکار صهیونیستی  قلمداد می گردد، تاکید بر قانونمندی در روابط بین المللی و منطقه­ای با لحاظ حفظ عزت و مصلحت و تجهیز نظام دفاعی کشور و برآوردهای مستمر اطلاعاتی از جهت گیری های حریف به منظور تداوم ثبات و انسجام داخلی و حفاظت از گستره سرزمینی و حاکمیت است . مشق سوم این تحلیل حاکی از مبهم  سازی توانایی خود برای ممانعت از تهاجم وعدم  ایجاد انگیزه در تقابل عملیاتی است. سرانجام اینکه تلاش برای تقویت جبهه مقاومت و تعمیق نفوذ در جهت همگرایی و هم افزایی با مردمان مسلمان منطقه و نهادینه نمودن سیاست پیش رونده و پیش برنده می باشد .

پشت پرده تهدیدات جدید اسرائیل برای حمله به ایران

بررسی ها نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تهدیدات آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه غرب آسیا ناگزیر  بر توسعه صنعت نظامی بومی و ترمیم نقصان های در احتمال بکار گیری  قابلیت های متعارف نظامی و تولید تکنولوژهای استراتژیک و نیز همگرایی با کشورهای همسو در  این حوزه می باشد . این انگاره البته  ریشه در اذهان تاریخی بلند مدت  ایرانیان نیز دارد، ایران دارای قدمت تاریخی است که ناکارآمدی سلسله های پادشاهی به رژیم منحوس پهلوی مسبب عدم دستیابی به این جایگاه در گذشته شده است . اندیشمندان علوم سیاسی ، تاسیس محور مقاومت و نگاه استراتژیک به کشورهای مسلمان و رشد تقاضا های سیاسی برای الگو برادری از انقلاب اسلامی ایران و نیز گسل مردم منطقه با حکام وابسته به غرب  و افزایش نقش ایران در منطقه و در تقابل با سیاست هژمونی آمریکا را در راستای کاربست" استراتژی تهاجمی با اثرات بالا " تحلیل می نمایند .

الگوی "جهان اسلام که در آراء و اندیشه ی امام خامنه­ای " مدظله العالی " و در مراحل تکوین تمدن اسلامی به آن اشاره گردیده است زایشگاه چنین استراتژی ها و مقوم آنها می باشد از این منظر تکوین جامعه بین الملل اسلامی بر شالوده ارزش ها و منافع مشترک اسلامی و آگاهی از سرنوشت مشترک  بنیان نهاد شده  و بستر های لازم را برای عینیت بخشی به ایجاد یک جامعه جهانی اسلامی با حاکمیت دینی در آن نهفته است. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات