صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۹۴
محمودرضا سجادی سفیر سابق ایران در روسیه

روس ها برخلاف غرب، ایران را کشوری توانمند و به عنوان ابرقدرت منطقه به رسمیت می شناسد

روس ها ملت ایران را به عنوان یک ملت تاریخی و توانمند که موفق به حذف پدیده شوم داعش شده است به رسمیت می شناسند و معتقدند ایران ابرقدرت منطقه است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفت و گو با محمودرضا سجادی

اظهارات محمودرضا سجادی سفیر اسبق ایران در روسیه علیه ایران!

محمودرضا سجادی سفیر سابق ایران در روسیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درباره ابعاد سفر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران گفت: سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران ابعاد متفاوتی دارد، مسائل بسیار مهم و گسترده منطقه‌ای در زمینه های بین المللی و اقتصادی وجود دارد که میتواند مورد بحث میان دو وزارتخانه قرار گیرد.

سجادی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: آمریکا و اروپا شرایط جدیدی را برای روسیه ایجاد کرده اند؛ به روس ها ثابت شد که اروپا هرچند، چند صباحی به روسیه روی خوش نشان دهد اما در نهایت همپای آمریکا زمانی که دشمنی را با روسیه آغاز کند تا پایان خواهد بود.

وی افزود: آمریکا مدت هاست که آرزوی فروپاشی مجدد روسیه و تقسیم آن به 3 کشور را در سر دارد به همین منظور بعد از 20 سال به کمک اوکراین در صدد تحقق آن است که زمینه های فروپاشی روسیه را فراهم کند.

دیدار وزرای خارجه ایران روسیه

سفیر سابق روسیه در ایران سفر وزیرخارجه روسیه به ایران را مهم ارزیابی کرد و گفت: سفر لاوروف بسیار میمون و مبارک است و زمینه ساز های زیادی برای همکاری های ایران و روسیه ایجاد خواهد کرد.

سجادی با بیان اینکه ایران و روسیه در زمینه سیاسی همکاری هایی داشته اند و در زمینه اقتصادی نیز می توانند موفق باشند گفت: ما در گذشته روابط سیاسی_امنیتی خیلی خوبی با روس ها داشته ایم که نتیجه موفق آن در سوریه بوده است که توانستیم داعش جنایت کار را با همکاری روس ها نابود کنیم. با انجام همکاری های اقتصادی قطعا روابط سیاسی نیز تغییر خواهد کرد و نیاز طرفین در این زمینه برطرف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اکنون کشورمان دارای پتانسیل های زیادی در حوزه دانش بنیان است که می توان با استفاده و بکارگیری درست آنان، نیازهای روسیه را تامین و برطرف کرد. دلیلی ندارد ما و روس ها از غرب خرید کنیم و به دامن آنان را پر از پول کنیم چراکه ما میتوانیم به کمک یکدیگر برای خودمان بازار ایجاد و فرصت های اقتصادی شایانی را فراهم کنیم. معتقد هستم یکی از موضوعات مهمی که می تواند با قطعیت میان ایران و روسیه مطرح شود جریان اقتصادی است که تاکنون در ایران در دست غرب زاده ها بوده است. 

روسیه: همکاری خود با ایران را تقویت خواهیم کرد

سجادی پایان خام فروشی نفت و استفاده از فناوری های حوزه نفت و گاز را از مهم ترین مباحث این سفر دانست و گفت: یکی از حوزه های قابل طرح در این سفر نفت و گاز است، ما نزدیک 100 سال مشغول به خام فروشی بوده ایم و این درحالی است که اکنون هم ما و هم روسیه مجهز به فناوری های پیشرفته می باشیم از همین رو باید خام فروشی را رها کرده و به سمت استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و ایجاد فرآورده های که می تواند دارای ارزش های اقتصادی بالاتر است حرکت کنیم. متاسفانه در 40 سال گذشته بعد از انقلاب با راهبری جریان های وابسته به وزارت نفت مجوزهای انجام این پروه داده نشده و جلوی هرگونه رسوخ فناوری به وزارت نفت گرفته شده است. امیدواریم با رویکرد سیاسی به مسئله نفت، رفته رفته بحث استفاده از فناوری های پیشرفته در وزارت نفت روی قلتک افتاده تا بتوانیم به کمک روس ها تحولی در بحث نفت در کشورمان به وجود آوریم تا با قیمت واقعی نفت را به فروش برسانیم.

سفیر سابق ایران در روسیه در ادامه افزود: این نفت اگر در اختیار اروپا و آمریکا بود قطعا بشکه ای کمتر از 500 دلار به ما نمی فروختند چرا ما باید نفت خام را با قیمت خیلی پایین در اختیار دشمنان بشریت، اسلام و تمدن بگذاریم؟ به امبد خداوند این شرایط با کمک روسیه و سایر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا، بزودی تغییرات مثبتی خواهد کرد.

دیدار وزرای خارجه ایران روسیه

 سجادی با بیان اینکه روسیه برخلاف غرب، ایران را کشوری توانمند و ابر قدرت منطقه به رسمیت می شناسد گفت: وزرای خاجی غربی زمانی که به ایران می آمدند با وقاحت تمام فرهنگشان را به ما تحمیل می کردند و برای ما نسخه می پیچیدند و به خودشان اجازه می دادند که به ما بگویند چگونه زندگی کنیم درصورتی که روس ها اینگونه نیستند، روس ها ملت ایران را به عنوان یک ملت تاریخی و توانمند که موفق به حذف پدیده شوم داعش شده است به رسمیت می شناسند و معتقدند ایران ابرقدرت منطقه است. با این نوع نگاه با ما برخورد می کنند و طبیعی است کشوری که چنین نگاه والایی به ایران دارد خیلی بهتر می تواند با آن روابط سیاسی، اقتصادی و بین المللی برقرارکرد تا با غربی هایی که با وقاحت تمام با ایران برخورد می کنند، نظر می دهند و نسخه می پیچند.

سفیر سابق ایران در روسیه در پایان سفر وزیرخارجه روسیه به ایران را زمینه ساز همکاری های مسمرثمر برای طرفین دانست و اظهار داشت: با تداوم چنین اتفاقاتی آینده ی روشنی در پیش روی این دو کشور در زمینه های اقتصادی و سیاسی قرار دارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات