صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۲۸۱

شوک انتخاباتی

تنها چند هفته پس‌ از آنکه امانوئل مکرون توانست برای بار دوم رئیس‌جمهور فرانسه شود، ائتلاف احزاب حامی او در پارلمان فرانسه اکثریت خود را از دست داده[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان

تنها چند هفته پس‌ از آنکه امانوئل مکرون توانست برای بار دوم رئیس‌جمهور فرانسه شود، ائتلاف احزاب حامی او در پارلمان فرانسه اکثریت خود را از دست داده و مجموعه‌ای از نمایندگان دست‌راستی و چپ افراطی توانستند اکثریت پارلمان را به دست بگیرند. با وجود اینکه مکرون توانسته بود رأی خوبی در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد و باقی ماندن خود در کاخ الیزه را تضمین کند، به‌ نظر می‌رسد او در پنج سال آینده درگیری‌های فراوانی با نمایندگان احزاب مقابل خود در پارلمان داشته باشد. در انتخابات پارلمانی که نتایج آن هفته گذشته در فرانسه اعلام شد، رأی‌دهندگان فرانسوی به دو حزب راست‌گرای جبهه ملی و مجموعه‌ای از ائتلاف‌های احزاب چپ رأی دادند و ائتلاف احزاب میانه‌رو که از رئیس‌جمهور فرانسه حمایت می‌کردند، تنها توانستند ۲۴۵ کرسی را از آن خود کنند. این در حالی است که تا پیش‌از این، این احزاب صاحب ۳۴۵ کرسی در مجلس بودند. در همین ‌حال، ائتلاف احزاب چپ به رهبری «ژان لوک ملانشون» ۱۳۱ کرسی را از آن خود کرد و جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» نیز ۸۹ کرسی به دست آورد.
رأی مردم به نمایندگان مجلس ملی فرانسه سبب شد جایگاه نخست‌وزیر این کشور به خطر بیفتد؛ اما «الیزابت بورن» که به‌تازگی بر مسند نخست‌وزیری نشسته بود، در این باره گفته ‌است تلاش می‌کند تا اکثریتی در پارلمان برای حمایت از طرح‌ها و لوایح دولت ایجاد کند. او همچنین گفته ‌است این موقعیت کم‌نظیر ممکن است کشور ما را به خطر بیندازد؛ به ویژه در شرایطی که با تهدیدات گوناگونی در داخل و خارج از کشور مواجه هستیم؛ اما به رأی مردم احترام می‌گذاریم و به مثابه یک گروه بزرگ از سیاست‌مداران در پارلمان، مسئولیت خود برای کشور را انجام خواهیم داد.
با این ‌حال، ژان لوک ملانشون، رهبر ائتلاف احزاب چپ‌گرای فرانسه که ائتلاف حزبی خود را تنها دو ماه پیش به وجود آورد و توانست پیروزی بزرگی در این انتخابات داشته باشد، اعلام کرده‌ است رأی مردم به حزب او و همچنین حزب مارین لوپن نشان می‌دهد، آنها به‌دنبال ساقط کردن رئیس‌جمهوری هستند که به‌صورت گستاخانه‌ در حال عمل بر خلاف منافع ملی کشور است و هیچ‌کس نمی‌داند که اصلاً برای چه هدفی انتخاب شده‌ است.
به ‌نظر می‌رسد، با وجود اینکه مکرون نگران جایگاه خود در فضای سیاسی فرانسه نیست؛ اما نتایج انتخابات اخیر ممکن است پیامدهای بسیار بدی برای ادامه فعالیت دولت و داشته باشد. این موقعیت از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون ایجاد نشده بود و هرگاه رئیس‌جمهوری رأی می‌آورد، حزب متبوع او دارای اکثریت کرسی‌های پارلمان می‌شد. موقعیت فعلی به‌معنای این است که پارلمان به‌احتمال زیاد می‌تواند دولت را در مسائل گوناگون تحت فشار قرار دهد و لوایح دولتی برای عبور از سد پارلمان فرانسه با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد. این نتایج همچنین سبب می‌شود برای هفته‌های آتی مذاکرات سخت و فشرده‌ای میان امانوئل مکرون و احزابی که بیشترین تعداد کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند، صورت گیرد تا شاید بتواند ائتلافی برای پیشبرد اقدامات خود در پارلمان این کشور ایجاد کند و به اکثریت موردنظر برسد. با این‌ حال، برخی تحلیلگران فرانسوی معتقدند، انتخابات نتایج انتخابات پارلمانی می‌تواند در نهایت منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام در طول یک ‌سال آینده شود؛ زیرا رئیس‌جمهور فرانسه پس از مدتی به دلیل مخالفت‌های احزاب دست‌راستی و چپی به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و ضعیف خواهد شد.
نتایج انتخابات پارلمانی از نظر تحلیلگران فضای سیاسی فرانسه به‌معنای شکل دادن دوباره به این فضاست. نکته جالب ‌توجه و مهم این است که برخی از احزاب چپ‌گرا در فرانسه به‌دنبال خروج این کشور از ناتو و تشکیل اتحادهای منطقه‌ای نظامی هستند و در عین‌ حال از حمایت فرانسه از تحریم‌های روسیه در ماجرای جنگ اوکراین ناراضی هستند و معتقدند دولت مکرون تمام منابع مالی را که می‌تواند در داخل کشور هزینه شود، خرج جنگ در اوکراین کرده است. البته انتخابات ریاست‌جمهوری نیز نشان داد، هم در بین احزاب چپ و هم راست مخالفت‌های شدیدی با پیروی فرانسه از آمریکا در مقابله با روسیه وجود دارد و این مسئله ممکن است فضای سیاسی فرانسه را بیش ‌از پیش متشنج کرده و ادامه حیات دولت مکرون را با چالش مواجه کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات