صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۷۱

جاسوس رژیم صهیونیستی از کشورهای عربی

در این میان رژیم صهیونیستی با ظاهر دیپلماتیک همواره در راستای عقب ماندگی این کشورها اقدام کرده است

متاسفانه در یک دهه برخی از کشورهای عربی در راستای پیروی از سیاست های آمریکا بدنبال ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی یا جواب مثبت به تمایل این رژیم برای ایجاد رابطه بودند. بررسی ها نشان می دهد که کشورهای عربی تنها بازنده این سیاست می باشند و نه تنها در این زمینه نفعی برای خود نداشتند بلکه در راستای خیانت به هویت عربی نیز بوده است. در این میان رژیم صهیونیستی با ظاهر دیپلماتیک همواره در راستای عقب ماندگی این کشورها اقدام کرده است. بطوری که جاسوسی از تمام شئونات این کشورها یکی از برنامه های این رژیم می باشد. در واقع جاسوسی مهم‌ترین و بارزترین ابزار رژیم صهیونیستی برای محافظت از بقای این رژیم جعلی از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۸ بوده است. بارزترینِ این سازمان‌ها عبارتند از: سرویس اطلاعات نظامی (امان)، سازمان امنیت داخلی(شاباک)، موسسه مرکزی اطلاعات و امنیت خارجی اسرائیل (موساد)، سرویس اطلاعاتی نیروی هوایی و دریایی، اداره اطلاعات پلیس و  مرکز تحقیقات در وزارت امور خارجه و... و.

 یکی از مهمترین این کشورها که مورد خیانت توسط رژیم صهیونیستی قرار گرفته است کشور مصر می باشد. 

مراکز علمی و تحقیقاتی اسرائیل در خدمت اهداف جاسوسی

اما یکی از نهادهای تاثیرگذار در محافل تصمیم گیری رژیم صهیونیستی مراکز تحقیقاتی این رژیم هستند؛ چرا که در جهت دهی افکار عمومی به سمت برخی موضوعات مهم و سرنوشت ساز نقش محوری ایفا می‌کنند و تصمیم سازان در تل آویو  در اغلب موارد برای اتخاذ تصمیمات حیاتی به این مراکز تحقیقاتی متوسل می شوند.

رژیم صهیونیستی دارای ده‌ها مرکز تحقیقاتی و موسسات مطالعات استراتژیک وابسته به دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف این رژیم است و تصمیم گیری در امور مختلف با توجه به تخصص این موسسات به آنها واگذار شده است. اما علاوه بر موسسات پژوهشی و تحقیقاتی فعال در داخل فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی مراکز و موسسات متعددی با پوشش تحقیقاتی و علمی و فرهنگی و ... در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی سازشکار دارد که ماموریت اصلی آنها جاسوسی از کشورهای مذکور و دریافت اطلاعات از علایق و گرایش‌ ملت‌های عربی و نحوه نزدیک شدن به آنهاست.

جاسوسی صهیونیست‌ها در مصر با پوشش فعالیت‌های علمی-فرهنگی

در همین زمینه موسسه موسوم به «آکادمی ملی علوم و ادبیات اسرائیل» که مقر آن در قاهره است در سال ۱۹۸۲ توسط نهادِ به اصطلاح «شورای ملی اسرائیل» به بهانه تبادل اطلاعات فرهنگی و آموزش عالی میان دو طرف تاسیس شد. این موسسه از سال ۲۰۱۶ توسط پروفسور «گابرئیل م. روزنباوم» متخصص علوم زبان و ادبیات و فرهنگ مصر اداره می‌شود.

موسسه مذکور همچنین از جنبه‌های دیپلماتیک، اداری و فنی با وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در قاهره مرتبط است و به طور مستمر با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی-پژوهشی اسرائیل همکاری دارد.

جاسوسی صهیونیست‌ها در کشورهای عربی با پوشش فعالیت‌های علمی-فرهنگی/ مرکز اسرائیلی قاهره چگونه تبدیل به لانه جاسوسی و قاچاق مواد مخدر شد؟ +تصاویر

اما موسسه آکادمی ملی علوم و ادبیات اسرائیل همانند اغلب مراکز مطالعاتی و فرهنگی این رژیم درحالی با پوشش علمی و اجتماعی اقدام به فعالیت در مصر کرده که روابط عمیقی با سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد. کشف یک شبکه جاسوسی متشکل از اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و برخی مصری‌ها در قاهره که در اوایل در این مرکز کار می‌کردند نشان می‌دهد که موسسه مذکور نقطه شروع فعالیت‌های جاسوسی آنها بوده است و این اقدامات از آگوست سال ۱۹۸۵ شروع شد.

«شمعون شمیر» و «گابرئیل واربوگ» از جمله برجسته‌ترین خاورشناسانی هستند که از ابتدای تشکیل این مرکز موفق به مدیریت آن شده‌اند. تخصص این افراد در زمینه درگیری میان اعراب و رژیم صهیونیستی و همچنین گرایش‌های سیاسی و فرهنگی کشورهای عربی است و محیط عربی و سبک زندگی در این جوامع را مورد بررسی قرار می‌دهند. از جمله کارهای انجام شده توسط این مرکز، تهیه نشریات تحقیقاتی ویژه برای خاورشناسان و پژوهشگران اسرائیلی در زمینه‌های مختلف است. از جمله این نشریه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-یک نشریه رسمی ماهانه به زبان انگلیسی که حاوی خلاصه‌ای از تحقیقات انجام شده در موسسه موسوم به آکادمی ملی علوم و ادبیات اسرائیل و سخنرانی‌هایی است که در این مرکز صورت می‌گیرد.

-یک مجله دوره‌ای که حاوی اطلاعاتی درباره برخی امور علمی و فناوری رژیم صهیونیستی و همچنین شامل تحقیق در موضوعات مرتبط با تعامل فرهنگ یهودی و عربی می‌باشد.

-این مرکز همچنین برخی از مجلات اسرائیلی همانند «مجله آموزش برای صلح» را منتشر کرده و اطلاعاتی درباره فعالیت‌های آکادمیک و مطالعات و تحقیقات دانشجویان و محققان اسرائیلی را در اختیار شهروندان و دانشگاهیان مصری قرار می‌دهد.

-از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط مرکز مذکور که منطبق با اهداف جاسوسی صهیونیست‌هاست، افتتاح یک دفتتر نمایندگی برای پذیرش دانش‌آموزانی است که بعد از گرفتن مدرک دیپلم در دانشگاه‌های مصر پذیرفته نشده‌اند. موسسه مذکور درواقع این دانش‌آموزان را برای ثبت نام در دانشگاه‌های اسرائیلی تشویق می‌کند.

در مورد ماهیت فعالیت‌های پژوهشی این مرکز، اطلاعات نشان می‌دهد که از بدو تأسیس، «بررسی سازمان یافته جامعه مصر» را از نظر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و میراثی آغاز کرده است. از جمله تحقیقات این مرکز، بررسی «منشاء قومی جامعه مصر» است.

مرکز اسرائیلی قاهره؛ لانه جاسوسی و قاچاق مواد مخدر

همانطور که گفته شد این موسسه اسرائیلی در مصر درواقع یک مرکز جاسوسی است و تاکنون چندین عملیات جاسوسی انجام داده که بارزترین آنها را می‌توان به این صورت طبقه‌بندی کرد:

-در اوایل سپتامبر ۱۹۸۵ سرویس اطلاعات مصر یک  شبکه جاسوسی اسرائیلی را در قاهره به سرکردگی مستشار نظامی سفارت  رژیم صهیونیستی کشف کرد که شامل تعدادی از اعضای هیئت دیپلماتیک اسرائیل، برخی از محققان مرکز آکادمیک اسرائیل، دو آمریکایی و یک فرد سوئدی که به عنوان میانجی در معاملات تسلیحاتی کار می‌کرد و همچنین سه نفر با ملیت مصری بود. این شبکه جاسوسی از یک دستگاه بی سیم پیشرفته در داخل سفارتخانه رژیم صهیونیستی برای انتقال اطلاعات از شرایط جامعه مصر به مقامات اسرائیلی استفاده می‌کرده است. گزارش‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها و نقشه‌هایی که توسط این شبکه جاسوسی برای صهیونیست‌ها ارسال شده بود نشان می‌دهد که موسسه آکادمی علوم و ادبیات اسرائیل یکی از خطرناک‌ترین کانون‌های جاسوسی و برجسته ترین جلوه‌های نفوذ فرهنگی در مصر است.

جاسوسی صهیونیست‌ها در کشورهای عربی با پوشش فعالیت‌های علمی-فرهنگی/ مرکز اسرائیلی قاهره چگونه تبدیل به لانه جاسوسی و قاچاق مواد مخدر شد؟ +تصاویر

-در آگوست ۱۹۸۶، یک شبکه جاسوسی دیگر در مصر کشف شد که شامل تعدادی از کارمندان مرکز آکادمیک اسرائیل در قاهره به همراه یک زن آمریکایی  بود که در یک عملیات شبانه  توسط واحدهای ارتش مصر  دستگیر شدند.

اما علاوه بر جاسوسی، این مرکزِ به اصطلاح آکادمیک رژیم صهیونیستی در مصر، در قاچاق مواد مخدر در این کشور نیز دست داشته است.

در سال ۱۹۸۹ «الی شالوم» معاون مرکز مذکور و گروهی از کارمندانش درحال قاچاقا حدود ۳ کیلو هروئین که در داخل بسته‌های خمیردندان جاساز کرده بودند، در فرودگاه قاهره دستگیر شدند؛ آن هم درحالی که «موسیه ساسون» سفیر وقت اسرائیل در مصر نیز همراه آنها بود.

تکاپوی اسرائیل برای جلوگیری از تعطیلی مرکز جاسوسی خود در مصر

از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ تا جولای ۲۰۱۳ مصر شاهد دو انقلاب بود که به سرنگونی دو رئیس جمهور وقت این کشور انجامید و تغییراتی در رژیم مصر به وجود آمد. در سال ۲۰۱۱ به دنبال حوادث خشونت‌آمیزی که در مصر رخ داد، مدیر این مرکز جاسوسی اسرائیلی قاهره را ترک کرده و فعالیت‌های موسسه مذکور حدود دو هفته تعطیل شد تا اینکه بعد از یک ماه برخی کارمندان مصری این مرکز را بازگشایی کردند.

پس از آن در سپتامبر ۲۰۱۱ سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره مورد حمله برخی تظاهرات‌کنندگان قرار گرفت که در نتیجه آن ساختمان این سفارتخانه بسته شد و تمامی کارکنانش قاهره را ترک کردند. به دنبال آن مرکز آکادمی علوم و ادبیات اسرائیل نیز مجددا بسته شد اما فعالیت‌های آن به شکل غیر رسمی ادامه یافت و کتابخانه بزرگی حاوی تحقیقات و پژوهش‌های اسرائیلی در این مرکز برای شهروندان مصری افتتاح شد تا اینکه عوامل رژیم صهیونیستی بار دیگر اقدام به بازگشایی موسسه مذکور کردند.

جاسوسی صهیونیست‌ها در کشورهای عربی با پوشش فعالیت‌های علمی-فرهنگی/ مرکز اسرائیلی قاهره چگونه تبدیل به لانه جاسوسی و قاچاق مواد مخدر شد؟ +تصاویر

ناظران امور معتقدند که این موسسه جاسوسی اهمیت زیادی برای صهیونیست‌ها دارد و تحت هیچ شرایطی راضی به تعطیلی آن نمی‌شوند. این مرکز درواقع یک تجربه ویژه در فرآیند عملیات‌های جاسوسی اسرائیل است که با هم‌پوشانی فعالیت‌های تحقیقاتی-شرق‌شناسی-تبلیغاتی-سیاسی-اطلاعاتی و... و. جزئیات زیادی از زندگی و شرایط جامعه مصر و همچنین کشورهای عربی به دست می‌آورد. ارائه این اطلاعات به محافل تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی به آنها کمک می‌کند که سیاست‌ها و تحرکات خود در قبال اعراب را مورد مطالعه قرار دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات