صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۵۷

سناریو‌های احتمالی نزاع دریایی حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

تحلیلگر سرشناس جهان عرب در اشاره به تحولات کنونی در لبنان، چهار سناریو از جمله بمباران سکو‌های گازی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد.

سناریوهای احتمالی نزاع دریایی حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عرب در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به لبنان پرداخت.

وی نوشت، هفته گذشته سفری به لبنان داشته و از یک مسؤول لبنانی نزدیک به حزب‌الله پرسیده که «سید حسن نصرالله» چه زمانی تهدیدات خود درباره هدف گرفتن کشتی یونانی در منطقه مورد منازعه «کاریش» را عملی می‌کند. این منبع در پاسخ به عطوان گفته است؛ هدف گرفتن کشتی یونانی با موشک‌های مقاومت بسیار آسان است و نیاز به آمادگی ندارد. مقاومت در حال آماده شدن برای چیزی بسیار بزرگتر از نابود کردن این کشتی یا مجبور کردن آن به فرار است.

عطوان در ادامه خواستار توضیح بیشتر شده اما این منبع نزدیک به حزب‌الله در پاسخ لبخند زده و گفته است: فقط باید صبر کنی زیرا غافلگیری‌ها بزرگتر از حد تصور است.

عطوان در ادامه به گزارش روزنامه صهیونیستی «واللا» به نقل از یک منبع موثق این رژیم درباره عملیات نظامی یگان دریایی حزب‌الله پرداخت و نوشت، این منبع صهیونیستی تأکید کرد که بیشترین موضوعی که سران نظامی اسرائیل از آن بیم دارند درستی اطلاعاتی مبنی بر تحویل موشک‌های «یاخونت» به حزب‌الله توسط «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است زیرا در اختیار داشتن این موشک‌ها توسط حزب‌الله و استفاده از آنها علیه کشتی‌ها و سکوهای گاز اسرائیلی در دریایی مدیترانه تمامی قواعد درگیری را تغییر خواهد داد و زیرساخت‌های دریایی و دفاعی اسرائیل را در تیررس نیروهای دریایی ویژه حزب‌الله قرار می‌دهد، نیروهایی که حزب‌الله در سالهای اخیر تربیت کرده و شامل صدها نفر می‌شود.

این تحلیلگر عرب افزود: با توجه به سابقه بشار اسد در پاسخ به درخواست نصرالله و سردار قاسم سلیمانی برای تجهیز حماس به موشک‌های ضد زره کورنت جهت مقابله با تانک‌های اسرائیلی در نوار غزه و ارسال این موشک‌ها از بندر لاذقیه علیرغم برخی اختلافات با حماس، شخصا صحت این اطلاعات را بعید نمی‌‌دانم.

عطوان افزود، چه بسا بسیاری جزئیات جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ را فراموش کرده باشند اما لحظه اعلام هدف قرار دادن ناوچه جنگی اسرائیل توسط سید حسن نصرالله به صورت زنده و کشته شدن شدن چهار نظامی اسرائیلی با موشکی دریاییرا فراموش نخواهند کرد، موشکی که به دلیل دقت بالا و توانایی تخریب بی سابقه، سران رژیم صهیونیستی را دچار سردرگمی کرد.

وی تصریح کرد، این صحنه حک شده در ذهن ممکن است در روزهای آینده، قویتر تکرار شود خصوصا آنکه پاسخ‌های اسرائیل که «آموس هوچشتاین» فرستاده آمریکا در مذاکرات مرزی برای دولت لبنان آورده، دلگرم کننده نبوده است.

عطوان ادامه داد، نیروی ویژه «رضوان» وابسته به حزب‌الله که شامل نیروهای زبده کماندو و یگان‌ها دریایی آموزش دیده و مسلح است این روزها به نگرانی سران نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است بویژه پس از آنکه نصرالله تهدید کرده به اسرائیلی‌ها اجازه سرقت گاز لبنان و ادامه منع لبنان از استخراج این ثروت دریایی برای حل بحران‌های اقتصادی را نمی‌دهد.

وی افزود، اکثریت قریب به اتفاق لبنانی‌ها از استفاده از زور برای مقابله با این گردنکشی آمریکایی-اسرائیلی استقبال می‌کنند. اگر اسرائیلی‌ها به مطالبات لبنان برای حفظ ثروت‌های نفتی و گازی و استخراج آن در سریعترین زمان ممکن پاسخ ندهند؛ سناریوهای زیر پیش‌بینی می‌شود:

اول؛ بمباران سکوهای گازی و نفتی اسرائیل در دریای مدیترانه

دوم؛ بمباران ناو جنگی اسرائیل مانند ناو موشک انداز «حانیت»

سوم؛ اعزام کماندوهای دریایی حزب‌الله در یگان رضوان برای هدف گرفتن بندرها و سواحل اسرائیلی و اجرای عملیات استشهادی

چهارم؛ شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای تمام کشورهای محور مقاومت علیه رژیم اشغالگر.

جنبش حزب الله لبنان شامگاه شنبه درباره ادعاهای رژیم موقت صهیونیستی مبنی بر رهگیری پهپادهای این جنبش بیانیه صادر کرد.

 

العالم - لبنان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات