صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۹۵

بحران در خانه عنکبوت!

کابینه ائتلافی«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فروپاشید. نفتالی بنت که تا چندی پیش با خوش‌خیالی و چشمانی بسته گفته بود قرار است[...]
پایگاه بصیرت / حسن نوروزی
کابینه ائتلافی«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فروپاشید. نفتالی بنت که تا چندی پیش با خوش‌خیالی و چشمانی بسته گفته بود قرار است هزار ضربه چاقو به ایران بزند، چاقویش را از جیب بیرون نیاورده، خود را در انتهای گور سیاسی دید و از میدان سیاست کنار کشید.
کابینه نفتالی بنت وقتی خود را در بن‌بستی سیاسی دید و نتوانست در تصویب پیش‌نویس قانون مرتبط با شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری، به رأی دلخواه برسد، با ۱۱۰ رأی مثبت به انحلال خود رأی داد تا مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم در ماه اکتبر آینده برای پنجمین بار طی چهار سال گذشته فراهم شود. پایگاه خبری «عمون» هم با انتشار گزارشی ابعاد این مسئله را در اراضی اشغالی بررسی کرد و گزارش داد، تصمیم بنت برای انحلال کنست به این دلیل بود که وی موفق نشد قانون اقدامات قضایی در کرانه باختری را در میان محافل صهیونیست تمدید کند؛ زیرا شماری از اعضای ائتلاف دولتی علیه اجرای این قانون رأی دادند.
به گزارش عمون، شکست بنت در تمدید اجرای این قانون، به دلیل اهمیتی که قانون مذکور برای شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری دارد، نقطه عطفی در انحلال کنست است. بر اساس این قانون، شهرک‌نشینان در کرانه باختری به حکم قانون مدنی زندگی می‌کنند، ولی برای مردم فلسطینی حاضر در این منطقه، قانون نظامی اعمال می‌شود. قانون مذکور، هر پنج سال یک بار، در کنست تمدید می‌شد، اما این بار با ۵۸ رأی مخالف تمدید نشد.
بنا بر این گزارش، جناح اپوزیسیون کابینه کنونی به رهبری بنیامین نتانیاهو، سبب شد که ائتلاف لاپید‌ـ بنت به اوج بحران خود برسد و نخست‌وزیر این رژیم مجبور شود طرح انحلال کنست را به عنوان یک اقدام پیش‌دستانه مطرح کند. با وجود اینکه طرف مقابل بنت، یعنی نتانیاهو او را مجبور کرد که چنین تصمیمی بگیرد، ولی انحلال کنست ظاهراً آخرین راه برای نجات ائتلاف بنت خواهد بود؛ هر چند این مسئله به صورت موقت باشد.
نتیجه آنکه بنت از اجرای این اقدام دو هدف را دنبال می‌کرد: 
1ـ منحل کردن کنست سد راهی بود بر حرکت‌های جنجالی نتانیاهو که روز به روز بر وخامت وضعیت کابینه نخست‌وزیری تأثیر می‌گذاشت و آن را بسیار شکننده و آسیب‌پذیر می‌کرد تا جایی که از چندین ماه قبل پیش‌بینی‌ها درباره سقوط کابینه نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی می‌داد. بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفته بود «دولت نفتالی بنت» به شدت در مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی شکست خورده است؛ از همین رو قصد دارد یک «دولت ائتلافی گسترده» تشکیل دهد و با استقبال از سقوط کابینه بنت، این وضعیت را فرصت مناسبی عنوان می‌کرد.
2ـ مقاومت در برابر اپوزیسیونی که کابینه بنت را در اجرای اقدامات قضایی در کرانه باختری که نوعی آپارتاید بین شهروندان فلسطینی و شهرک‌نشینان صهیونیستی فاقد صلاحیت می‌دید. این اقدام کابینه بنت چنانچه ساده‌لوحانه و ابتدایی بود که حتی برخی از احزاب کابینه نخست‌وزیری از رأی دادن به آن امتناع کردند.
در هر صورت، وضعیت بسیار بغرنج سیاسی در تل‌آویو حاکم است؛ دو طیف کاملا متضاد که در هیچ شرایطی راضی به کنار آمدن و سازگاری نیستند، در حال بلعیدن و نابودی تل‌آویو هستند. از یک طرف، نتانیاهو به شدت در تلاش برای کسب دوباره قدرت است و در طرف مقابل دیگر احزاب و گروه‌ها قرار دارند که به هیچ عنوان حاضر به ائتلاف و کنار آمدن با نتانیاهو نیستند، حتی به قیمت سقوط حکمرانی در تل‌آویو. از همین رو نیز حزب نتانیاهو تلاش کرد تا مصوبه مورد نیاز کابینه بنت در کنست تصویب نشود تا کابینه او سقوط کند و اکنون هم دیگر احزاب حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات