صبح صادق >>  خرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۰۱
ضرورت بازخوانی، بازآفرینی و تثبیت هویت انقلابی جمهوری اسلامی ایران

توطئه تخریب هویت یک ملت

تلاش برای جلوگیری از هویت‌‌زدایی از انقلاب و واژگونه نشان دادن حقیقت آن از جمله توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمه‌الله) بود[...]
تلاش برای جلوگیری از هویت‌‌زدایی از انقلاب و واژگونه نشان دادن حقیقت آن از جمله توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمه‌الله) بود. در این زمینه باید گفت، مهم‌ترین مؤلفه‌ای که در موجودیت هر جامعه نقش اساسی دارد، هویت آن جامعه است. هویت مستقل یک کشور عامل وحدت‌ساز و تأمین‌کننده منافع ملی و استقلال و انسجام یک کشور است. هویت یک کشور مهم‌ترین عامل مقاومت و پایداری در برابر هجمه‌های بیگانگان است.
اهمیت این موضوع به ویژه به سبب آن است که امروزه نوع تهدیدات بیشتر به «تهدیدهای نرم» تغییر یافته است که کانون حمله در این تهدیدات، حوزه‌های فرهنگی، هویتی و اجتماعی است. درواقع، تهدیدگران نرم می‌کوشند هویتی را که با باورها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و تفکرات فلسفی و مذهبی که در تعیین خط و مشی مسائل سیاسی و اجتماعی و تأمین منافع ملی مؤثرند، از جامعه هدف سلب کنند. به همین دلیل است که استکبار جهانی برای پیشبرد راهبرد خود نسبت به نظام اسلامی با رویکرد مهار و تخریب از داخل با راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و در اختیار گرفتن رسانه‌های جمعی و ارتباطی و صحنه‌گردانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درصدد اشاعه عناصر هویتی خود و رواج فرهنگ و زندگی غربی در عین تخریب عناصر فرهنگی و هویتی به شیوه‌های غیرملموس و خزنده و با اختلال در ارزش‌های سیاسی و فرهنگی مقوم وحدت ملی است. در این میان، انقلاب اسلامی، حقیقت، کارآمدی و دستاوردهای آن به منزله مهم‌ترین عنصر هویت‌ساز در ایران کنونی، بیش از سایر حوزه‌ها مورد تهاجم است. 
 
* ابعاد و ارکان هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی ایران 
1ـ در حوزه معرفت‌شناسی؛ ترویج نسبی‌گرایی معرفتی و شک در اندیشه و آموزه‌های دینی و فکری؛ تبلیغ زمانمند و مکانمند بودن گزاره‌های دینی و... . 
2ـ تحریف حقایق تاریخی، دشمن به طرق مختلف سعی می‌کند حقایق تاریخ انقلاب اسلامی ایران را وارونه‌سازی و کم‌رنگ جلوه دهد و روایت جعلی خود را در اذهان نسل‌های بعدی انقلاب جای دهد. 
3ـ تحریف هویت دینی اصیل با روش‌هایی مانند فرقه‌سازی، از جمله ایجاد داعش و سعی در معرفی آن به منزله جریان اسلام‌گرا به مثابه دستاویز حمله به اسلام حقیقی و جعل هویتی برای مکتب اصیل اسلام، حمایت از جریان‌های دینی سازش‌کار، حمایت از جریان شیرازی‌ها و... . 
4ـ دین‌زدایی از سطح جامعه با رواج اباحه‌گری، ترویج اشرافی‌گری و تجملات جهت تخریب روحیه و اخلاق دینی مردم و ایجاد رقابت در دستیابی به کالاهای لوکس و اشرافی وارداتی مصرفی با انواع شگردهای تبلیغاتی و برخی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی،  مانند سیاست درهای باز و تعدیل اقتصادی.
5ـ تخریب دستاوردهای انقلاب و نقاط قوت؛ دشمن با ابزار رسانه و تبلیغات گسترده درصدد نادیده‌انگاری پیشرفت‌های سریع علمی در حوزه‌های نوین، مانند نانو و دستیابی به فناوری و دانش هسته‌ای؛ خودکفایی در تولید سلاح‌های با فناوری پیشرفته متناسب با نیاز و راهبرد دفاعی کشور از سوی دانشمندان جوان کشور سعی می‌کند دستاوردهای علمی و استقلال سیاسی کشور را که عامل عزت جامعه ایران است، کتمان کند و بی‌اهمیت جلوه دهد. 
6ـ ارائه روایت تحریف آمیز از وضعیت کنونی کشور و نادیده‌انگاری موفقیت‌ها و دستاوردهای عظیم انقلاب با هدف ایجاد انفعال و ناامیدی در تمامی سطوح جامعه به ویژه نسل جوان که به عنوان محرک و سرمایه اصلی کشور برای پیشرفت و دستیابی به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب مطرح هستند.
7ـ ترویج سبک زندگی غربی و الگوسازی مطابق آن برای قشرهای مختلف جامعه در اثر تغییرات هویتی سبک و شیوه‌هایی از زندگی ایجاد می‌شود که عقاید و ارزش‌هایی که هویت فرهنگی جامعه را می‌سازند، مورد تردید قرار می‌گیرند و ثبات فرهنگی جامعه از بین می‌رود. در نتیجه جامعه نمی‌تواند از عقاید و ارزش‌هایش دفاع کند؛ در این صورت راه برای تحول فرهنگی باز می‌شود و جامعه تغییر می‌کند.
8ـ نفوذ و اثرگذاری به نظام آموزش و پرورش کشور با اجرای سند 2030 که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای وزارت آموزش و پرورش نسبت به اجرای توصیه سند آموزش2030 یونسکو در بعضی از بخش‌ها تذکر دادند. این امر که در دولت قبلی رخ داد به مرور زمان به استحاله نظام آموزشی و تربیتی کشور در نظام آموزش غربی می‌انجامید که خود نوعی خطرناک از هویت‌زدایی است. از طرفی تسلیم و قبول و اجرای این سند در نظام آموزشی کشور از سوی مسئولان وقت به نوعی بیان‌کننده از خودبیگانگی، نگاه به بیرون و غفلت از داشته‌های غنی فرهنگی کشور است.  
9ـ ترویج و تبلیغ تز جدایی دین از سیاست، تأکید بر فرهنگ سیاسى ناشى از سکولاریسم با ترجمه آثار فیلسوفان سیاسی سکولار و اندیشمندان سیاسی غرب با مبانی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی مادی به موازات القای ناکارآمدی نظام مردم‌سالاری دینی که کارگزاران آن از طریق انتخاب مردم روی کار می‌آیند و باید از صلاحیت‌های دینی برخوردار باشند.
10ـ تخریب و تضعیف روحیه و خودباوری ملی؛ نکته مهم آن است که ارزش‌ها و آرمان های انقلاب اسلامی ایران متکی بر هویت اسلامی‌ـ ایرانی است. تفکر و روحیه برخاسته از هویت اسلامی‌ـ ایرانی، اجازه تسلط دیگران به سرنوشت خود را نمی‌دهد و استقلال و خودباوری را در وجود ملت شعله‌ور می‌کند و این نکته مقابل خواست استکبار است.
11ـ تهاجم به فرهنگ سیاسی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی ایران و کوشش بی‌وقفه دشمن برای به انزوا کشاندن و انفعال فرهنگ سیاسی شیعه با تأکید بر تخریب نقش و جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی با تحریف شخصیت‌های انقلابی؛ تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی(ره). شهید مطهری دین را مهم‌ترین مؤلفه و بنیاد هویت ملی ایرانی معرفی می‌کند.
12ـ تأکید بر هویت‌های قومی و نژادی و ایجاد تضاد و تعارض بین زبان و نژادهای مختلف قومی و مذهبی و بسیج آنها بر ضد یکدیگر، تا از این طریق بتواند احساس هویت ملی برخاسته از هویت اسلامی و انقلابی را تضعیف و نظام را با ابر چالش‌های هویتی گرفتار کند.
13ـ تغییر نظام فرهنگی و ارزشی برای ایجاد هویت و نوع حکومت مناسب با اهداف استعمار؛ برای تغییر ارزش‌ها و رفتار، باید کانال‌های شکل‌دهنده فکر، احساس و ارزیابی، کنترل و هدایت شوند. مهم‌ترین کانال‌ها عبارتند از مراکز آموزشی سنتی و مدرن، رادیو و تلویزیون، فیلم‌های سینمایی، اینترنت، ماهواره، روزنامه، شبکه‌های اجتماعی، ورزش، لذایذ جنسی و مواد مخدر. 
14ـ دشمن در تلاش است تا یک نظام اجتماعی منسجم جمع‌گرا را به یک نظام اجتماعی متلاشی فردگرا تبدیل کند تا اعضای آن فقط به فکر خودشان و منافع شخصی خودشان باشند. در حالی که در نظام اجتماعی منسجم جمع‌گرا، همبستگی و الفت اجتماعی قوی بین اعضای جامعه کارکرد‌های فوق‌العاده‌ای همچون ایثار و فداکاری ملت ایران در دفاع مقدس را نتیجه می‌دهد. 
15ـ یکی از راه‌های دشمن و جریان وابسته واپس‌گرای ضد انقلاب با حمایت و هدایت سیاست‌های استعماری برای هویت‌زدایی از انقلاب، هویت‌زدایی از دانشگاه‌هاست؛ در این بین دو نوع طرز تفکر نسبت به دانشگاه شکل گرفت؛ اولی با تأکید بر اینکه دانشگاه محل پرورش نخبگان ملی برای پیشرفت و حل مسائل کشور است؛ اما در مقابل این تفکر، تفکر واپس‌گرا که دانشگاه را برای تربیت نخبگان غرب‌گرا و مورد تأیید غرب به شمار می‌آورد، شکل گرفته است. رهبر معظم انقلاب در دیدار تشکل‌های دانشجویی در تاریخ 1401/2/6، «هویت بخشی به دانشگاه» را کار بزرگ انقلاب خواندند و افزودند: «انقلاب به ملت «هویت، آرمان، شخصیت، استقلال و افق دید» بخشید و به تبع آن، دانشگاه نیز از این خصوصیات برخوردار شد. نکته مقابل هویت و استقلال و رهایی از حقارت و ضعف در دانشگاه‌ها، تلاش دشمن برای وابستگی فکری و ایدئولوژیک و جایگزین کردن منظومه فکری و ایدئولوژی خود در برابر هویت دینی و ملی است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات