صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۰۵
در گفت‌وگو با مهدی خانعلی‌زاده مطرح شد

سیاست‌های جنگ‌طلبانه ناتو تهدید صلح بین‌الملل

چهره بدون روتوش غرب نشان می‌دهد، آنها هر کجا بتوانند از هر عنوانی برای نفوذ خود استفاده خواهند کرد. جنایت و غارت و به سیطره در آوردن[...]
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفتگو با خانعلی زاده
چهره بدون روتوش غرب نشان می‌دهد، آنها هر کجا بتوانند از هر عنوانی برای نفوذ خود استفاده خواهند کرد. جنایت و غارت و به سیطره در آوردن آن منطقه، تلاش برای دگرسازی فکر، ‌اندیشه و فرهنگ کشورهای مستقل از مهم‌ترین اهداف نفوذ غرب به شمار می‌آید. در این میان، ناتو به منزله موتور پیشران آمریکا بخش اصلی مأموریت آن کشور را انجام می‌دهد. در بحث بحران اوکراین که سبب برهم خوردن امنیت غذایی جهان شده است، ناتو عامل اصلی بوده است. 
رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد. باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود؛ زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند.»
مهدی خانعلی‌زاده، کارشناس مسائل اروپا و بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار صبح صادق با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌درباره تلاش آمریکا برای گسترش ناتو و گسترش دایره نفوذ آن در مناطق مختلف، از جمله شرق و غرب آسیا برای ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها گفت: «پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در  سال 1991مبحث گسترش ناتو به سمت شرق همیشه مطرح بوده است. با وجود تعهد آمریکا به کشورهای غربی بر عدم رخ دادن این اتفاق، ولی همچنان ادامه پیدا کرده است. آخرین مورد نیز ماجرای اوکراین بوده است که چندین سال زمینه‌ساز تشنج در شرق اروپا و در نهایت منجر به جنگ شد.» خانعلی‌زاده ریشه شکل‌گیری جنگ اوکراین را فعالیت‌های جنگ‌طلبانه ناتو دانست و گفت: «رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود چندین بار تأکید کردند که ما اساساً با جنگ مخالفیم و طرفدار مردم اوکراین و کسانی که از جنگ آسیب دیده‌اند، هستیم، ولی از طرفی دیگر باید واکاوی و ریشه‌یابی شود که چه چیزی باعث فراهم شدن زمینه شکل‌گیری جنگ شد؟ که ریشه اصلی آن فعالیت‌های جنگ‌طلبانه ناتو است. هرجا ناتو در راستای گسترش دامنه فعالیت‌های خود اقدام کرده است، جنگی شکل گرفته است. در واقع هرجا ردی از خون و جنایت است، نام ناتو پررنگ است. بنابراین عجیب نیست که جنگ اوکراین را هم نتیجه سیاست‌های ناتو بدانیم؛ زیرا آمریکا از ناتو برای کنترل اروپا و جهان استفاده می‌کند و بارها راه‌اندازی ناتوی شرقی و راه‌اندازی ناتوی آمریکای لاتین و ناتوی عربی را مطرح کرده است. »
این کارشناس مسائل بین‌المللی سخنان رهبر معظم انقلاب درباره تلاش‌های ناتو برای ضربه زدن به استقلال کشورها را سخنانی علمی ‌و مستند از سوی دانشمندان روابط بین‌الملل دانست و گفت: «صحبت‌‌های رهبر معظم انقلاب در تأکید نقش ناتو حرفی سیاسی از سوی یک واحد سیاسی نیست، بلکه بحثی است که ‌اندیشمندان روابط بین‌الملل به آن استناد می‌کنند. اگر کلیدواژه ناتو را در نشریات بین‌المللی بررسی کنید، مقالات بسیار زیادی را پیدا می‌کنید که ریشه درگیری‌ها و آسیب دیدن فضای صلح بین‌الملل را گسترش ناتو و مأموریت‌هایی که به ناتو اضافه شده است، می‌دانند.» وی در ادامه افزود: «سخنان رهبر معظم انقلاب درباره گسترش ناتو یک بعد آن در داخل باید به آن توجه شود و بعد دیگر آن اگر بخواهیم به آن نگاه علمی‌داشته باشیم، از منظر علم روابط بین‌الملل قابل بررسی است.» وی با اشاره به اینکه کره جنوبی در کشورش دفتر نمایندگی ناتو تأسیس می‌کند، گفت: «گسترش ناتو با اسمش؛ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در تضاد است؛ اما برخلاف بنیاد و ذات شکل‌گیری این سازمان، به دنبال این هستند که در جنوب شرق آسیا با چین درگیری ایجاد کنند. بنابراین با توجه به نقل و قول‌های مقامات کره جنوبی اگر در آینده نزدیک زمینه برای شکل‌گیری یک جنگ در شرق آسیا فراهم شد، باز هم ردپای ناتو در آنجا دیده می‌شود.»این کارشناس روابط بین‌الملل در پایان با اشاره به تنش‌های بین چین و تایوان و نقش آمریکا برای جنگ‌افروزی برای گسترش ناتو گفت: «در حال حاضر با پیمان‌های مشترک نظامی‌که آمریکا با استرالیا و انگلیس بسته و همچنین واکنش‌های بسیار تند نسبت به فعالیت‌های سیاسی و توافق نامه‌هایی که چین با جزایر سلیمان بسته است، نشان داد علنا جنگ را شروع کرده است، یعنی الآن جنگ تایوان از سوی آمریکا شروع شده است. نمود درگیرانه این ماجرا در چند وقت آینده اتفاق می‌افتد که بازهم نمود سخنان رهبر معظم انقلاب قابل استفاده است که اساسا هرجا ناتو قدم گذاشته است، زمینه را برای جنگ‌افروزی فراهم کرده است که این حرف واقعیت تاریخ روابط بین‌الملل است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات