صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۰۹

اوقات فراغت دیجیتالی!

اینترنت می‌تواند برای همه محیطی خطرناک باشد، اما کودکان و نوجوانان در این فضا آسیب‌پذیرتر هستند. از شکارچیان سایبری گرفته[...]
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
اینترنت می‌تواند برای همه محیطی خطرناک باشد، اما کودکان و نوجوانان در این فضا آسیب‌پذیرتر هستند. از شکارچیان سایبری گرفته تا پست‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، ممکن است زندگی آنها را تهدید کند. خطرهای برخط گاهی عواقب شدید، پرهزینه و حتی غم‌انگیزی دارند. با فرارسیدن تابستان، نوجوانان بیش از پیش زمان آزاد دارند و این زمان را با فعالیت‌های دیگر جایگزین می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌‎ها، فضای مجازی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی است. به همین دلیل بهتر است با برخی از تهدیدهای این فضا علیه کودکان‌مان بیشتر آشنا شویم.
زورگویی سایبری: شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های برخط، زمین‌های بازی مجازی امروز هستند و این، یعنی دقیقاً همانجایی که بیشترین میزان زورگویی سایبری در آنها رخ می‌دهد و این اتفاق ۲۴ ساعته در حال انجام است. ممکن است کودکان در نحوه تعاملات‌شان در شبکه‌های اجتماعی تمسخر شوند یا در بازی‌های برخط، شخصیت‌هایی که کودکان آنها را بازی می‌کنند مدام مورد حمله قرار بگیرد و بازی را از ماجراجویی تخیلی به مصیبتی تحقیرآمیز تبدیل کنند. در نتیجه، این زورگویی سایبری ممکن است به زندگی واقعی نیز کشیده شود. بهترین راه برای محافظت از کودکان در برابر زورگویی سایبری این است که والدین راحت با فرزندان خود درباره آنچه در زندگی آنها به صورت برخط و واقعی می‌گذرد و همچنین درباره نحوه مقابله با زورگو‌ها صحبت کنند.
سوءاستفاده سایبری: این روز‌ها سوءاستفاده‌گران جنسی و سایر سوءاستفاده‌گران اغلب کودکان را در اینترنت تعقیب می‌کنند و از معصومیت، نظارت نداشتن بزرگسالان و اعتماد آنها سوءاستفاده می‌کنند. این شکارچیان در رسانه‌های اجتماعی و فضاهای بازی که برای کودکان جذاب هستند، کمین می‌کنند؛ یعنی در همان فضا‌هایی که ناشناس بودن، قلدری و اخاذی را تسهیل می‌کند. 
ارسال اطلاعات خصوصی: کودکان هنوز مرز‌های اجتماعی را درک نکرده‌اند. آنها ممکن است اطلاعات شخصی را به صورت برخط منتشر کنند. این اطلاعات ممکن است هر چیزی باشد، از تصاویر کاملاً شخصی گرفته تا آدرس خانه یا برنامه‌های تعطیلات خانوادگی. بسیاری از مطالبی که فرزندان شما پست می‌کنند، به صورت عمومی‌ نمایش داده می‌شود. این بدان معناست که شما نیز می‌توانید آنها را ببینید. هیچ ضرری ندارد که به آنها یادآوری کنید اگر مامان و بابا می‌توانند آنها را ببینند، بقیه هم می‌توانند آنها را مشاهده کنند. درباره خط قرمز‌های خانواده و مرز بین انتشار عمومی‌ و خصوصی اطلاعات با کودک‌تان صحبت کنید.
کلاهبرداری سایبری: کودکان ممکن است در فضای مجازی درگیر کلاهبرداری‌هایی که خدمات مورد علاقه‌شان را ارائه می‌دهند، شوند؛ برای نمونه، دسترسی رایگان به بازی‌های برخط یا ویژگی‌های خاص. کودکان و نوجوانان، اهداف خوبی برای کلاهبرداری هستند، زیرا هنوز یاد نگرفته‌اند که احتیاط کنند. مانند فیشینگ، مجرمان سایبری می‌توانند از پایگاه‌های محبوب کودکان برای شناسایی قربانیان احتمالی استفاده کنند و سپس در ازای جوایزی وسوسه‌کننده، اطلاعات کارت اعتباری والدین یا اطلاعات شخصی را از آنها بگیرند.
دانلود تصادفی بدافزار: مجرمان سایبری اغلب مردم را فریب می‌دهند تا بدافزار را دانلود کنند. فیشینگ یکی از این ترفند‌هاست، اما موارد دیگری نیز وجود دارد، مانند متقاعد کردن قربانیان برای دانلود بازی‌هایی خاص، این بازی‌ها می‌توانند برای کودکان جذاب باشند.
اینترنت کلید «حذف» ندارد. چیز‌هایی که به صورت برخط منتشر می‌شود، برای همیشه باقی می‌مانند. هر چیزی که فرزند شما به صورت برخط منتشر می‌کند، تقریباً ناممکن است که حذف شود. خطرهای رسانه‌های اجتماعی دلهره‌آور است. برای کودکان و نوجوانان سخت است که متوجه شوند یک عکس از مهمانی یا پیام چت می‌تواند ده سال بعد هنگام مصاحبه برای شغل جدید مشکلاتی برای آنها ایجاد کند. آگاه و هوشیار باشید؛ اما قبل از هر چیز به طور فعال زندگی دیجیتالی و روزمره فرزندان خود را مدیریت کنید و با آنها در تعامل باشید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات