اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۶۸

مزیّت راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مزایای راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی را برشمرد.
مزیّت راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار داشت: فرار مالیاتی، تخلف، رانت، قاچاق، فساد و ... نشات گرفته از محیط‌های غیرشفاف، تاریک و رویت است.

وی افزود: یکی از مشکلات فعلی کشور ما این است که درآمدهای مالیاتی ما نسبت به تولید ناخالص ملی پایین است و به همین دلیل دولت همواره با کسری بودجه مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: عدم شفافیت در اقتصاد، بی اطلاعی دولت و دستگاه‌های مربوطه از جریان کالا و بی عدالتی در حوزه اخذ مالیات را باید با توسعه سامانه‌های الکترونیکی کاهش دهیم.

سیاهکلی گفت: زمانی می‌توانیم از این مشکلات در حوزه مالیات و همچنین سایر تاریک خانه‌های موجود در کشور رهایی پیدا کنیم که دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه ایجاد و همه چیز در کشور با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی مدیریت شود تا بتوانیم بر زنجیره کالاها در اقصی نقاط کشور نظارت داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که تمام سامانه‌های اخذ مالیات الکترونیکی شود و سامانه مودیان امور مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی راه اندازی شود مالیات از بخش‌های غیر مولد و دلالی اخذ شده و مالیات ستانی از بخش‌های غیر شفاف فراهم می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند جلوی فرار مالیاتی و ناعدالتی در پرداخت مالیات را بگیرد، ممیزهای مالیاتی را حذف، شفافیت اقتصادی را ارتقا و دولت را به سمت درآمدی پایدار سوق دهد.

سیاهکلی افزود: اگر ما بتوانیم عرصه اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی آن را ببینیم و همچنین فعالیت اقتصادی آنها قابل رویت و قابل اندازه گیری باشد، کشور می‌تواند به تنهایی با درآمد مالیاتی اداره شود. مهمتر از آن بار مالیات از بخش‌های شفاف اقتصادی کشور برداشته می‌شود زیرا در حال حاضر کارمندان و حقوق بگیران تمام و کمال مالیات خود را می‌پردازند ولی افراد با گردش بالای مالی از آن فرار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی درآمد مالیاتی پایدار و بالا برای کشور شکل بگیرد، درآمد نفتی ما صرف امور فرعی مثل توسعه، رشد و آبادانی کشور خواهد می‌شود. نباید توسعه کشور به فروش اموالمان مثل نفت، گاز و معدن گره بخورد بلکه فروش این منابع باید سرعت و کیفیت کار را در کشور بالا برده و توسعه دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه امور کشور باید با مالیات بچرخد توضیح داد: نظام ممیز محور مالیاتی منجر به صدور احکام فردی و امضاهای طلایی در کشور شده که با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی این مسئله از دور خارج می‌شود.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات