صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۹۰
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

مجلس بر پایان دادن به فرارهای مالیاتی اراده کرده است

هر چند می توان گفت خوشبختانه دولت برآن است تا با اجرای قوانین و مصوبات با افزایش مالیات، قطع بودجه از وابستگی به درآمدهای نفتی یک بار برای همیشه صورت بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اراده مجلس یازدهم بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی بنا شده است. ضمن اینکه نمایندگان مجلس با همراهی دولت بر آن هستند تا انواع پایه های مالیاتی که در دنیا مرسوم است را مورد بررسی قرار دهند که این مالیات ها و فرارهای مالیاتی روی اقتصاد کشور تا چه اندازه تاثیر گذار است.
 
به گزارش بصیرت، مالیات همواره ابزاری مطمئن برای درآمدهای دولت و توسعه اقتصاد کشوراست. موضوعی که متاسفانه در ایران همچون کشورهای توسعه یافته دنبال نشده به گونه ای که برخی ایران را به عنوان بهشتی برای فراریان مالیاتی قلمداد کرده اند. نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره عزم مجلس و دولت برای اخذ مالیات از دهک های بالای درآمدی با بصیرت گفت و گو کرده است.
 
 
علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در گفت و گو با بصیرت در خصوص اهمیت مساله اخذ مالیات و نگاه مجلس شورای اسلامی به این موضوع مهم در توسعه اقتصاد کشور گفت: مجلس یازدهم از زمان تشکیل تا کنون نگاه وسیعی به موضوع توسعه مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد. در این مجلس نمایندگان بر آن هستند تا با تعریف پایه های جدید مالیاتی، از ثروتمندان و دهک های بالای درآمدی مالیات حقه خود را به نفع مردم جامعه وصول کنند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: مثلا نمایندگان مجلس پایه های مالیاتی جدیدی مثل مالیات بر خانه های خالی و خانه ها و ماشین های لوکس را به تصویب رساندند. از جمله تلاش کردیم تا برخی مشاغل مثل پزشکان و بازیگرانی با درآمدهای بالا مالیات خود را بپردازند، در حالی که برخی مشاغل از جمله مشاغل یاد شده در سال های قبل به هیچ وجه مالیات لازم را به دولت پرداخت نمی کردند در حالی که در تمام کشورهای دنیا و توسعه یافته ترین کشورها این مشاغل مالیات های زیادی به دولتها می پردازند.
علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص وظایف دولت در اخذ مالیات گفت: به هر حال نمایندگان مجلس براساس وظیفه خود در موضوع مالیات قانون گذاری های خوبی داشته اند و بر آن هستند تا بنا بر مقتضیات اقتصادی و درآمدهای مختلف مالیات لازمه را مصوب وبه دولت ابلاغ کنند. از اینجای کار وظیفه اجرایی دولت برای اخذ مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی آغاز می شود. به هر حال با توجه به تحریم ها و اینکه در حال حاضر فضای مناسبی برای نهادینه سازی پرداخت مالیات بخصوص برای دهک های بالای درآمدی ایجاد شده امیدواریم هر چه زودتر دولت کلید کار را بزند، دستگاه های نظارتی بر این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند تا از منابع مالیاتی تعریف شده درآمد دولت، درآمدی غیر تورمی شود.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی دراین باره خاطر نشان کرد: مثلا یکی ازمسائلی که مجلس بدان توجه داشت کاهش مالیات تولید بود. با اینکه پیش از این مالیات تولید 25 درصد بود با کسر 5 درصد مالیات از تولید، در حال حاضر مالیات تولید 20 درصد کاهش یافته است هر چند به نظر می رسد برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و ایجاد اشتیاق در تولید باید نرخ مالیات تولید نیز کاهش بیابد، چرا که رونق وجهش تولید عامل مهمی در افزایش توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور خواهد بود.
 نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص راه های جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: اراده مجلس یازدهم بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی بنا شده است. ضمن اینکه نمایندگان مجلس با همراهی دولت بر آن هستند تا انواع پایه های مالیاتی که در دنیا مرسوم است را مورد بررسی قرار دهند که این مالیات ها و فرارهای مالیاتی روی اقتصاد کشور تا چه اندازه تاثیر گذار است. بنابراین دولت و مجلس باید با به کارگیری تمامی ابزارهای خود راه را برروی هر گونه فرار مالیاتی ببندند تا اخذ مالیات از عموم دهک های درآمدی جامعه بنا به فراخور مالی و درآمدی آنها با عدالت انجام شود.
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص فشارهای وارده بر مجلس برای کاهش نرخ مالیات و عدم تصویب پایه های جدید مالیاتی نیز گفت: به هر حال از بیرون مجلس برخی گروه های پردرآمد به نمایندگان فشار می آورند، حمله می کنند اما مجلس بنای جلوگیری ازهر  گونه فرار  مالیاتی دارد.

قرار نیست کارمندی با حقوق ۵ میلیون تومانی، مالیات پرداخت کند اما کسانی که درآمدهای هزار میلیارد تومانی دارند از پرداخت مالیات فرار کنند. بی تردید عزم مجلس برای این موضوع جدی است. ما به مساله پایه های مالیاتی جدید، دریافت مالیات از ثروتمندان ورود می کنیم، لذا امیدواریم دولت نیز اراده اجرای این موارد را داتشه باشد. هر چند می توان گفت خوشبختانه دولت برآن است تا با اجرای قوانین و مصوبات با افزایش مالیات، قطع بودجه از وابستگی به درآمدهای نفتی یک بار برای همیشه صورت بگیرد.
 

 

عباسی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات