سیاسی >>  سیاسی >> نبض سیاست
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۳۲

جمع متناقض‌ها

بیشتر کارشناسان معتقدند که کشور‌های عربی توان تأمین نفت مورد نیاز برای کنترل بازار جهانی را ندارند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
جمع متناقض‌ها
اگر بخواهیم سفر بایدن را به صورت اجمالی به تحلیل بگذاریم باید بازیگران مؤثر در این سفر و اهداف آنان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم هر کدام از این بازیگران به دنبال چه اهدافی هستند و منافع آنها از این سفر چیست؟ و آیا این سفر اهداف و منافع آنها را تأمین می‌کند؟
 
گزاره‌های تحلیلی
 
بازیگر اول آمریکا:
 در بیشتر تحلیل‌ها به آن اشاره شده که هدف آمریکایی‌ها از سفر بایدن کنترل اسب لجام‌گسیخته انرژی در جامعه آمریکاست. از سویی نیم‌نگاهی هم به انتخابات پیش روی خود در کنگره و ریاست‌جمهوری آینده دارند. قطعاً غرب آسیا به عنوان ‌هارتلند دنیا می‌تواند با کنترل بازار انرژی به او کمک کند. اما بیشتر کارشناسان معتقدند که کشورهای عربی توان تأمین نفت مورد نیاز برای کنترل بازار جهانی را ندارند.
 
بازیگر دوم عربستان:
 اما بازیگر مهم این عرصه بن‌سلمان جوانک خام آل‌سعود است که این روزها با اینکه تمنای ریاست بر حجاز را دارد و می‌خواهد از بلیط حمایت آمریکا در چالش بین شاهزادگان استفاده کند اما با دو چالش اساسی مواجه هست.
چالش اول آنکه در داخل آمریکا نگاه حمایتی از او کم است و حتی در درون دموکرات‌ها نیز نسبت به دیدار بایدن و او اختلاف نظر وجود داشت.
چالش دوم اینکه بن‌سلمان قمار بر بایدن پیر و فرتوت که معلوم نیست در دور بعد کاندیدا بشود یا نشود و رأی‌آوری او از هم اکنون محل سؤال است را یک قمار اشتباه می‌داند؛ لذا نمی‌‌خواهد تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد بایدن بگذارد.
 
بازیگر سوم رژیم صهیونیستی:
محور اصلی خواسته‌های صهیونیست‌ها در این سفر امنیت و مقابله با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ‌در منطقه است.
آنها از بایدن می‌خواهند تا در نزاع بین ایران و رژیم صهیونیستی آنها را تنها نگذارند؛ اما آمریکایی‌ها می‌دانند که ایستادن در کنار رژیم صهیونیستی موجب تصاعد بحران در منطقه خواهد شد و این چیزی است که امروز به ضرر منافع آنهاست.
 
نکته پایانی اینکه: 
قطعاً گرد و غبار این سفر چند روز دیگر خواهد خوابید و آن موقع همه متوجه خواهند شد که این سفر با همه سر و صدایش جمع متناقض‌هاست و هیچکدام به اهداف خود نخواهند رسید و در آخر این ایران است که تیزبینانه و هوشمندانه به صحنه نگاه می‌کند و بدون اینکه متأثر از آمد و شدها و تهدیدات طرف مقابل قرار گیرد حرکت خود را عقلانی و فارغ از احساسات برمی‌گزیند.
 
(نویسنده: یعقوب ربیعی)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات