صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۲۲

سرنوشت سیاسی دموکرات‌ها روی گسل بازار نفت/ چشم امید بایدن به افزایش تولید نفت عربستان

بعد از شکست سیاست آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در کنترل قیمت بنزین، حال دولت بایدن قصد دارد با مجاب کردن عربستان به افزایش تولید، برای کنترل قیمت جهانی نفت تلاش کند.
سرنوشت سیاسی دموکرات‌ها روی گسل بازار نفت/ چشم امید بایدن به افزایش تولید نفت عربستان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سفر بایدن به عربستان درحالی عصر امروز صورت می‌گیرد که به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دلیل حضور بایدن در جده، پیرامون مسائل سیاست داخلی آمریکا تعریف شده است نه سیاست خارجی.

طبق آمار انجمن اتوموبیل آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن قیمت بنزین در آمریکا بیش از دو برابر شده است و از 2.39 دلار بر هر گالن به 4.81 دلار بر گالن افزایش یافته است، موضوعی که موجب نارضایتی مردم آمریکا و تضعیف جایگاه دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر شده است.

جدول 1، قیمت بنزین در سه دوره زمانی ماه‌ جاری و گذشته میلادی در ایالت‌های آمریکا را نشان می‌دهد که حاکی از ثبت رکورد 6 دلار بر هر گالن برای قیمت بنزین است.

جدول 1

 

البته در چند روز اخیر به دلیل اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی در چین و افت تقاضا، قیمت جهانی نفت و در نتیجه قیمت بنزین در آمریکا کمر خم کرده است، موضوعی که البته چندان دوام نخواهد داشت.

*سرنوشت سیاسی دموکرات‌ها گرفتار گسل عرضه و تقاضا در بازار نفت

در حال حاضر بازار جهانی نفت با کمبود عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. وقوع جنگ روسیه و اوکراین نیز به شکاف بین عرضه و تقاضا دامن زده و قیمت نفت را به بیش از 120 دلار بر بشکه رسانده است.

آرایش جدید بازار نفت به‌گونه‌ای رقم خورده که کفه ترازوی عرضه نفت در شرق آسیا سنگینی می‌کند و بیشتر عرضه نفت از اروپا به سمت بازارهای هند و چین متمرکز شده است. البته تغییر جهت تدریجی نفت عربستان از شرق آسیا به بازارهای اروپایی در حال ایجاد موازنه در عرضه نفت به بازارها است.

طبق برآوردها اکنون شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار نفت بیش از 3 میلیون بشکه در روز است، موضوعی که با پناه بردن کشورهای اروپایی به نفت برای رهایی از وابستگی گازی به روسیه می‌تواند تشدید نیز شود.

بنابر گزارش رویترز با عنوان «Fearing Russian gas shut-off, France's industry turns to oil» صنعت فرانسه از ترس قطع گاز روسیه به نفت روی آورده است و شرکت‌های انرژی بر فرانسه در حال سرعت بخشیدن به برنامه‌های اضطراری و تبدیل دیگ‌های گاز خود به نفت هستند تا در صورت کاهش بیشتر گاز روسیه منجر به قطع برق نشود.

در سرتاسر اروپا، صنعت به سوخت آلاینده‌تر از گاز متوسل شده است، زیرا به جای اهداف بلندمدت برای تغییر به سوخت کربن صفر، اولویت را برای مقابله با هزینه‌های اقتصاد ناشی از اختلال در تجارت و افزایش قیمت‌های انرژی می‌دهد.

بدین ترتیب با توجه به افزایش تقاضا نسبت به عرضه، قیمت بالای نفت و به تبع آن بنزین در آمریکا موضوعی است که دولت بایدن را نسبت به سرنوشت سیاسی دموکرات‌ها نگران کرده است.

*تیر اول دولت بایدن در آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت به سنگ خورد

نخستین راهکار دولت بایدن برای کنترل قیمت نفت و بنزین در آمریکا، آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک نفت این کشور بود. طبق گزارش اویل پرایس، از زمان روی کار آمدن بایدن بیش از 146 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا با هدف کنترل قیمت بنزین آزاد شده است که این تصمیم موجب شده است که سطح ذخایر آمریکا به کمترین میزان در 40 سال گذشته کاهش یابد (تصویر 1).

تصویر 1

اما این اقدام دولت بایدن، نتوانست درد قیمت بالای بنزین در آمریکا را به طور ریشه‌ای درمان کند و قیمت بنزین نسبت به سال گذشته همچنان 1.6 دلار بر گالن بیشتر شده است.

*افزایش تولید نفت عربستان به داد قیمت بنزین در آمریکا می‌رسد؟

در نتیجه یکی از اهداف اصلی دولت بایدن در سفر به عربستان، مجاب کردن سعودی‌ها به افزایش تولید نفت جهت کنترل قیمت جهانی نفت است، موضوعی که با توجه به اختلاف سیاسی دولت بایدن با حکومت عربستان سر مسائل حقوق بشری (مثل ماجرای قتل خاشقچی) امری بعید به نظر می‌رسد.

چندی پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «Macron tells Biden that UAE, Saudi can barely raise oil output» به گفتگوی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بایدن اشاره کرد و اظهار داشت که ماکرون معتقد است عربستان به سختی می‌تواند تولید نفت خود را نسبت به وضعیت فعلی افزایش دهد.

طبق این گزارش حداکثر توان عربستان برای افزایش تولید نفت در تئوری چیزی بین 1 الی 1.5 میلیون بشکه نفت است که حتی در صورت همراهی سیاسی ریاض با بایدن امکان تحقق آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چندی پیش نیویورک تایمز حداکثر توان افزایش تولید عربستان را 750 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

ضمن اینکه باید توجه داشت که در حال حاضر کمبود نفت در بازار نسبت به تقاضا عددی در حدود 3 میلیون بشکه است که در فصل سرما احتمالا افزایش نیز خواهد یافت. در نتیجه حتی با فرض افزایش تولید 750 هزار بشکه‌ای عربستان نیز دردی از قیمت بالای بنزین در آمریکا دوا نخواهد شد.

ناتوانی قابل پیش‌بینی دولت بایدن در به نتیجه رساندن دو سیاست آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت و سفر به عربستان برای کاهش قیمت بنزین در حالی رقم می‌خورد که به اعتقاد کارشناسان تنها با حضور نفت ایران و ونزوئلا به بازار نفت می‌توان قیمت جهانی نفت را تعدیل کرد. با این وجود دولت بایدن حاضر به ارائه هیچ ضمانتی به ایران برای کنار گذاشتن زیرساخت دور زدن تحریم و عرضه پایدار در بازار نفت ارائه نمی‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات