صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۵۵

هدف حزب‌الله از انتشار فیلم مختصات مواضع اسرائیل چه بود؟

عطوان در مقاله جدید خود به بررسی ابعاد سفر فرستاده آمریکایی به بیروت و هم‌زمان با آن انتشار کلیپ حزب‌الله از مختصات مواضع رژیم صهیونیستی در امتداد فلسطین اشغالی پرداخت.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در ادامه مقالات خود درباره پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی این بار به سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی (که نقش میانجی را در پرونده مذکور ایفا می‌کند) به بیروت پرداخته نوشت، اگر فضای دیدار این فرستاده آمریکایی با مقامات لبنانی مثبت بوده باشد و آنها راضی باشند و احساس کنند که به دستاوردی رسیده‌اند، این مسئله در وهله نخست به‌لطف اقداماتی است که مقاومت اخیراً در رابطه با پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی انجام داده است.

عطوان افزود: این تصادفی نبود که حزب‌الله هم‌زمان با ورود فرستاده آمریکایی به بیروت، فیلم مختصات مواضع رژیم صهیونیستی در امتداد سواحل فلسطین اشغالی را منتشر کرد. پیام این ویدئو کاملاً روشن است و مضمون آن را سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود به‌مناسبت گرامیداشت ایام ماه محرم تشریح کرده فرمود؛ "یک فرصت تاریخی و طلایی برای نجات کشور وجود دارد و این مسئله نیازمند خطر کردن است و ما این کار را انجام می‌دهیم و حاضریم جان و عزیزانمان را به‌خاطر لبنان و مردم خود فدا کنیم".

در ادامه این یادداشت آمده است: زمانی که سید حسن نصرالله می‌گوید که "ما به‌سمت این خطر می‌رویم و حاضریم خود و عزیزانمان را فدا کنیم"، این تهدیدی صریح برای توسل به گزینه جنگ است و نشان می‌دهد که نصرالله و حامیانش از جنگ نمی‌ترسند و این وظیفه را خدا بر دوش آنها گذاشته است. ما اطلاعی از دلایل خوشبینی فرستاده آمریکا برای حل پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی نداریم و همچنین نمی‌دانیم علت خوشحالی «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان چه بود.

 
هدف حزب‌الله از انتشار فیلم مختصات مواضع اسرائیل چه بود؟

عبدالباری عطوان تصریح کرد: البته امیدواریم که این خوشبینی به‌جا باشد؛ چرا که هیچ کس به‌دنبال جنگ نیست، اما آنچه ما و برخی دیگر را در رابطه با این خوشبینی محتاط می‌کند این است که همه می‌دانند فرستاده مذکور آمریکا یک فرد اسرائیلی است و همه شواهد نشان می‌دهد که او در حال بازی با زمان می‌باشد، همچنین او اگر راهکار قابل قبولی برای حل پرونده مناقشه مرزی دارد چرا گفته است که می‌رود و بعد از دو هفته برمی‌گردد؟ همچنین چرا هوکشتاین معتقد است که کلیپ حزب‌الله از مواضع رژیم صهیونیستی به مذاکرات احتمالی در این پرونده ضربه می‌زند و موضع اسرائیل را سخت‌تر می‌کند؟ ما نمی‌دانیم که چرا اکثر فرستادگان و سفرای آمریکا در تل‌آویو و پایتخت‌های عربی، صهیونیست هستند و اکنون نیز می‌بینیم آموس هوکشتاین که اصطلاحاً نقش میانجی را میان لبنان و رژیم صهیونیستی دارد 3 سال در ارتش اسرائیل بوده است.

در ادامه مقاله عطوان تأکید شده است: اگر حزب‌الله وارد جنگ با دشمن صهیونیستی شود این کار را برای آزادسازی ثروتهای لبنان به‌نمایندگی از همه شهروندان لبنانی انجام می‌دهد تا برای مردم این کشور رفاه به‌ارمغان آورد و آنها را از بحرانهای متعدد نجات دهد. اگر اطلاعاتِ رسیده به ما درباره این پرونده صحیح باشد و مقامات لبنانی پیشنهاد فرستاده آمریکایی را رد کرده باشند، احتمال رفتن به‌سمت گزینه جنگ افزایش می‌یابد.

عطوان در پایان تأکید کرد: ما امیدواریم که لبنانی‌ها در دام بازی‌ها و مانورهای آمریکا و اسرائیل نیفتند و یک چیز را به‌یاد بیاورند که «دنیس راس» فرستاده اسبق آمریکا به خاورمیانه که چند دوره نماینده دولت‌های مختلف آمریکا بود موجب شد نزدیک به 30 سال مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین با صهیونیست‌ها ادامه پیدا کند؛ چیزی که نتیجه آن سیطره 800 هزار شهرک‌نشین صهیونیست بر قدس و کرانه باختری شد و تشکیلات خودگردان تبدیل به خدمتکاری گشت که وظیفه آن محافظت از شهرک‌ها و شهرک‌نشینان رژیم اشغالگر است. ما معتقدیم که در هر جنگ آینده لبنانی‌ها با آزادسازی گاز و نفت خود پیروز خواهند شد و گرسنگی و فقر آنها به پایان می‌رسد؛ همانند سال 2000 که حزب‌الله جنوب لبنان را از شر اشغالگران آزاد کرده یک پیروزی بزرگ برای همه مردم این کشور به‌ارمغان آورد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات