صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۷۹

مرکز امنیتی صهیونیستی: پهپادهای تهاجمی حزب‌الله تهدیدی راهبردی برای اسرائیل است

مرکز  مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو در پژوهش جدید خود با انتشار گزارشی اعلام کرد، چالش جدیدی که پهپادهای متعلق به حزب الله برای اسرائیل ایجاد کرده‌اند را نباید نادیده گرفت.  از آن گذشته چالش واقعی که حزب الله برای اسرائیل به وجود آورده محدود به هواپیماهای بدون سرنشین کوچک ، همانند پهپادی که در فوریه گذشته وارد آسمان اسرائیل (فلسطین اشغالی) شد نبوده و عمده این نگرانی‌ها مربوط به پهپادهای تهاجمی است که حزب الله در اختیار دارد.
این مرکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حزب الله نزدیک به 20 سال است برای پرتاب پهپادهای خود تلاش می‌کند و در سال‌های اخیر این تلاش‌ها را تشدید کرده است.  نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که رهگیری این پهپادها بسیار دشوار می‌باشد زیرا در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند.  به عنوان مثال پهپاد «حسان» حزب الله که در ماه‌های گذشته به حریم هوایی اسرائیل (اراضی اشغالی) نفوذ کرد به گفته سخنگوی رسمی ارتش ردیابی شد اما نیروی هوایی نتوانست آن را سرنگون کرده و یا پایین بیاورد.
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از  تحلیلگران نظامی این رژیم اعلام کرد که نفوذ پهپاد حسان حزب الله مهر تاییدی بر شکست جدید سامانه گنبد آهنین در جبهه شمالی بود و علامت سوال‌های زیادی درباره آینده جنگ پهپادی با حزب الله به وجود می‌آورد.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود اعلام کرد که هدف اصلی حزب الله از پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین جمع‌آوری اطلاعات حساس از اسرائیلی‌هاست و نقاط قوت خود را نیز در این زمینه ثابت کرده است.  بنابراین اسرائیل باید برای مقابله با تهدید خطرناک پهپادهای تهاجمی حزب الله آماده شود. به ویژه اینکه نگرانی‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است تکنولوژی این پهپادها به گروه‌های فلسطینی و در رأس آنها حماس نیز برسد.
این مرکز صهیونیستی تاکید کرد، سخنان اخیر (سید)حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله که در آن به شکست اسرائیل در جلوگیری از تجهیز حزب الله به سلاح‌های مدرن اشاره کرد بخشی از تحرکات رسانه‌ای برای معرفی پهپادهای حزب الله بود. نصرالله گفت که حزب الله در ساخت موشک‌های دقیق توانایی بالایی دارد و اسرائیل ضعیف تر از پاسخ‌گویی به تهدیدات حزب الله بوده و یا به عبارت دیگر اسرائیل از موضع تهاجمی خارج شده و در حالت بازدارندگی قرار گرفته است.
در ادامه این گزارش آمده است، مجموعه عواملی که کنار هم جمع شده نشان می‌دهد که اسرائیل قرار است  ضربات سنگینی از جانب حزب‌الله به طور ویژه و کشور لبنان به شکلی دریافت کند.  بنابراین در شرایطی که اسرائیل به این نتیجه برسد که توانایی‌ها و نیات حزب الله تهدید استراتژیک بزرگی برای امنیت آن محسوب می‌شود مجبور است برای از بین بردن این تهدید به اقدام نظامی متوسل شود. اما در این میان شهرک‌نشینان اسرائیلی باید بهای زیادی در جنگ بپردازند.
علاوه بر موشک‌های دقیق، پیشرفت چشمگیر حزب‌الله در زمینه پهپادی نیز مسئله‌ای است که تاثیر بالایی در قواعد درگیری در جنگ احتمالی آینده خواهد داشت و یکی از مهمترین سلاح‌های حزب الله در تقابل با اشغالگران محسوب می‌شود.
در سایه گزارش‌هایی که اخیراً در مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی «آلما» درباره توانمندی پهپادی حزب الله منتشر شده، رژیم اسرائیل معتقد است که با توجه به افزایش شمار پهپادهایی که توسط حزب‌الله به پرواز در می‌آیند رویارویی آینده با حزب الله برای بسیاری نگران کننده شده است. مرکز مطالعاتی آلما در دسامبر 2021 با انتشار گزارشی اعلام کرد، حزب‌الله در راستای تقویت ناوگان پهپادی خود تلاش می‌کند و شمار پهپادهای آن تاکنون به 2 هزار فروند می‌رسد که اغلب آنها توسط خود حزب‌الله ساخته شده‌اند. این در حالی است که حزب الله در سال 2013 تنها 200 پهپاد در اختیار داشت.
از طرف دیگر نهادهای امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه هآرتص توضیح دادند که حزب الله از طریق این پهپادها هم‌زمان بر فعالیت ارتش اسرائیل در مرز با لبنان نظارت می‌کند و این پهپادها از مهم‌ترین سلاح‌هایی خواهند بود که در جنگ بعدی میان حزب الله و اسرائیل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات