صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۶۶

رئیس‌جمهور چین به عربستان می‌رود؟

تمارا برو، تحلیلگر عرب‌زبان مسائل چین با بیان اینکه بعید به نظر می‌آید سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان انجام شود، گفت: احتمال دارد انتشار خبر سفر پینگ به عربستان به دلیل نزدیکی دستیابی به توافق بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد و شاید ریاض بخواهد به این وسیله بایدن را زیر فشار قرار دهد تا درباره موضوعاتی که در برجام به آن پرداخته نشده است، گفت‌وگوهای بیشتری انجام دهد.

نشریه پولتیکو در گزارشی نوشت، یک ماه پس از سفر پرتنش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به جده، شی جین پینگ رئیس جمهور چین به زودی و بعد از بیش از دو سال قرنطینه کرونایی در نخستین سفر خارجی خود برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به این کشور خواهد رفت.
سفر شی که احتمالاً برای تأکید بر گسترش روابط عربستان و چین انجام می شود، هنوز به طور رسمی تأیید نشده است، اما یک منبع سعودی ناشناس گفت ممکن است تا کمتر از یک هفته دیگر انجام شود.
برخلاف دیدار پرحاشیه بایدن که با مُشتی ناخوشایند به سوی بن سلمان (بایدن به جای دست دادن با بن سلمان، مشت خود را به مشت او کوبید)  آغاز شد، انتظار می رود شی با تشریفات دیپلماتیک کامل مورد استقبال سعودی ها قرار بگیرد.
انتخاب عربستان به‌عنوان نخستین مقصد خارج از کشور رئیس جمهور چین از ژانویه ۲۰۲۰ برای آگاهان سیاسی معانی مهمی دارد و از روابط گرم چین با یکی از بزرگ ترین تأمین کنندگان کلیدی انرژی جهان خبر می دهد.
خبر سفر رئیس جمهور چین به پادشاهی عربستان موضوع جدیدی نیست و روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا مارس 2021 در گزارشی مدعی شده بود پینگ پس از ماه رمضان به ریاض سفر خواهد کرد
تمارا برو، تحلیلگر عرب زبان مسائل چین در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: خبر سفر رئیس جمهور چین به پادشاهی عربستان موضوع جدیدی نیست و روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا مارس 2021 در گزارشی مدعی شده بود پینگ پس از ماه رمضان به ریاض سفر خواهد کرد. این روزنامه به نقل از منابعی اعلام کرده بود، ریاض از رئیس جمهور چین برای انجام این سفر دعوت کرده و تدارک مفصلی نیز مشابه آنچه برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ترتیب داده بود، ترتیب داده است. با وجود این، سفر رئیس جمهور چین انجام نشد و حالا نشریه پولتیکو و روزنامه گاردین همان خبر را بازنشر کرده اند.
وی افزود: به دلایل مختلف بعید به نظر می آید سفر رئیس جمهور چین به عربستان در بازه زمانی کنونی انجام شود، ازجمله اینکه اگر قرار بر سفر باشد، معمولاً وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای سفرهای خارجی رئیس جمهور این کشور را اعلام می کند و این در حالی است که تاکنون هیچ بیانیه ای منتشر نشده است. علاوه بر این، با توجه به تنش در شبه جزیره تایوان و مانور نظامی چین در آن منطقه در پاسخ به سفر تحریک آمیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بعید است پینگ کشورش را ترک کند.
تحلیلگر عرب زبان مسائل چین عنوان کرد: موضوع دیگر اینکه مقدمات برگزاری بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در ماه اکتبر در حال انجام است که طی آن ریاست جمهوری شی جین پینگ برای سومین دوره تمدید خواهد شد. پس از این موضوعات است که احتمال دارد رئیس جمهور چین سفرهای خارجی خود را آغاز کند.
برو گفت: رئیس جمهور چین از سال 2020 به دلیل شیوع کرونا کشورش را ترک نکرده است و پس از انتخاب مجدد وی گفته می شود احتمالاً به اندونزی سفر و در حاشیه نشست «گروه 20» با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد. سپس برای شرکت در اجلاس همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به تایلند می رود. با توجه به این موارد، احتمال دارد رئیس جمهور چین در نخستین اجلاس سران اعراب و چین که پایان سال جاری میلادی در عربستان برگزار می شود، شرکت کند.
یکی از اهداف سفر بایدن به ریاض دور نگه داشتن عربستان از چین به ویژه از نظر نظامی و جلوگیری از جولان شرکت هوآوی در بازارهای پادشاهی عربستان بود
این تحلیلگر عرب زبان مسائل چین تصریح کرد: انتشار خبر این سفر در حالی انجام می شود که روابط دو کشور با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده و حجم مبادلات تجاری چین و عربستان در سال 2021 به 87.3 میلیارد دلار رسید. توسعه روابط ریاض و پکن در حالی است که روابط عربستان و آمریکا رو به سردی گراییده و تلاش رئیس جمهور آمریکا برای شکستن این رکود با سفر به عربستان در ماه ژوئیه ثمری نداشته است.
وی افزود: یکی از اهداف سفر بایدن به ریاض دور نگه داشتن عربستان از چین به ویژه از نظر نظامی و جلوگیری از جولان شرکت هوآوی در بازارهای پادشاهی عربستان بود. 
تمارا برو گریزی به احتمال دستیابی به توافق بر سر بازگشت آمریکا به برجام زد و گفت: احتمال دارد انتشار خبر سفر رئیس جمهور چین به عربستان به دلیل نزدیکی دستیابی به توافق بر سر رفع تحریم ها علیه ایران باشد و شاید ریاض بخواهد به این وسیله بایدن را زیر فشار قرار دهد تا درباره موضوعاتی که در برجام به آن پرداخته نشده است، گفت و گوهای بیشتری انجام دهد. عربستان برخی موضوعات ازجمله حفظ امنیت خود را مهم می داند و در راستای این موضوع قصد توسعه روابط خود با چین در سطوح مختلف نظامی و ... دارد.
منبع : راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات