صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۸۱
کارشناس بازار و صنعت مسکن در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

بازار مسکن نیازمند جذب سرمایه

محمود اولاد گفت: «یکی از موضوعاتی که می‌تواند امیدواری ما را نسبت به تسریع ساخت‌وساز مسکن و خانه‌دار شدن مردم افزایش دهد[...]
محمود اولاد گفت: «یکی از موضوعاتی که می‌تواند امیدواری ما را نسبت به تسریع ساخت‌وساز مسکن و خانه‌دار شدن مردم افزایش دهد، شناخت تیم دولت از وضعیت بخش مسکن است. اگر تیم مرتبط در این بخش نسبت به نیازها و مؤلفه‌های مؤثر اقتصادی که منجر به حل مشکل مسکن می‌شود، مطلع باشند، به حتم از طریق تعامل مطلوب با سایر نهادها به نفع توسعه ساخت‌وساز و تولید هر چه بیشتر مسکن اقداماتی مؤثر صورت می‌دهند.»
کارشناس بازار و صنعت مسکن در گفت‌وگو با صبح صادق درباره اصلی‌ترین الزاماتی که به کار گرفتن آنها منجر به تحول در ساخت‌وساز مسکن می‌شود، خاطرنشان کرد: «آنچه در این موضوع بسیار حائز اهمیت است، اینکه برای تحقق وعده‌های دولت در بخش مسکن، تحلیل و اطلاعاتی که از این حوزه به دولتمردان داده می‌شود، باید درست باشد.» وی در ادامه خاطر نشان کرد: «ادعاهایی، مانند واگذاری 76/5 هزار هکتار بافت فرسوده به 11/5 میلیون نفر مطرح می‌شود که در این ادعا مدیری بیان کرده بود، اگر این متراژ به قطعات 150 متری تقسیم شود و یک طبقه مسکونی ساخته شود، به عبارتی، پنج میلیون واحد مسکونی برای 15 میلیون جمعیت ساخته می‌شود. متأسفانه این قبیل مدیران به این مسائل نمی‌اندیشند که این 76/5 هزار هکتار را که تقسیم بر 150 متر می‌کنند، آیا نیازی به تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل و ساخت و آماده‌سازی خیابان و کوچه ندارد؟!»وی در این باره تصریح کرد: «آیا این 15 میلیون نفر جمعیتی که قرار است در این محله‌ها ساکن شوند، به سوپرمارکت، درمانگاه و مدرسه نیازی ندارند؟ وقتی برخی مسئولان چنین مطالبی را عنوان می‌کنند، به این معناست که ساده‌ترین مسائل را درک نمی‌کنند. در حالی که از میزان زمین‌های یاد شده موفق به ساخت 30 درصد آن می‌شویم، بنابراین در این متراژ فقط 1/5 میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود که در نهایت 5 میلیون جمعیت را می‌توان اسکان داد.»
این کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن گفت: «وقتی درک درستی از مشکلات بخش مسکن وجود ندارد، نمی‌توان به آینده ساخت‌وساز و حل مسائل مسکن چندان امیدوار بود؛ چرا که مؤلفه‌های بسیاری روی ساخت‌وساز و به سرانجام رساندن طرح‌های ساخت مسکن چه به صورت دولتی و خصوصی تأثیر می‌گذارند، ضمن اینکه مدیران نباید فراموش کنند دین مبین اسلام، مالکیت افراد را محترم شمرده و قانون نیز به مالکیت بها می‌دهد؛ لذا بدون اجازه مالک درباره ملک‌های فرسوده یا زمین‌های صاحب‌دار نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.»
وی در خصوص تازه‌ترین راهکار دولت برای خانه‌دار کردن مردم گفت: «واگذاری زمین به مردم برای ساخت‌وساز نیز از موضوعاتی است که می‌توان پیرامون چیستی و چگونگی آن بسیار بحث کرد. در حالی از واگذاری زمین برای ساخت‌وساز به مردم سخن گفته می‌شود که مشخص نیست زمین‌های مورد نظر در کجا قرار دارد و چگونه واگذار می‌شود؟»
اولاد در ادامه خاطر نشان کرد: «مدیران مشخص نکرده‌اند آماده‌سازی زمین‌ها از سوی چه کسانی و با چه هزینه‌ای انجام می‌شود؟ اگر قرار بر اخذ هزینه زمین از مردم به صورت دولتی باشد، قطعاً هزینه آماده‌سازی بالای یکی، دو میلیون تومان تمام می‌شود، بنابراین تا اینجای کار قیمت زمین حدود متری 5 میلیون تومان محاسبه می‌شود. بر فرض محال اگر 200 متر زمین 5 میلیون تومانی به کسی واگذار شود تا اینجای کار باید 1 میلیارد تومان بپردازد، صد متر ساخت‌وساز این زمین، نزدیک به 500 تا 600 میلیون هزینه برمی‌دارد. حتی اگر دولت زمین را به صورت رایگان به مردم بدهد، به هیچ وجه نمی‌توان هزینه‌های آماده‌سازی زمین، تأمین زیرساخت‌ها و خدماتی را که در کنار واحدهای مسکونی ارائه داده می‌شود، نادیده گرفت. بنابراین، چون مشخص نیست هزینه آماده‌سازی زیرساخت و خدمات از سوی چه کسی پرداخت می‌شود، مسئله جای بحث زیادی پیدا می‌کند.»
کارشناس بازار مسکن افزود: « آیا هزینه ساخت از بودجه عمومی‌ برداشته می‌شود؟ یعنی برای خانه‌دار کردن 1 میلیون نفر 25 میلیون نفر باید هزینه دهند؟ بر چه اساس و منطقی این کار صورت می‌گیرد؟ اگر منظور دولت از ساخت خانه به دست مردم مانند مسکن مهر است که در این رابطه تعاونی‌های مسکن راه بیفتد و مردم به صورت چند نفره خانه بسازند، این کار هم به دلیل چالش‌های مختلف اعم از یکسان نبودن سرمایه‌ها به مقصد نمی‌رسد.»اولاد در ادامه بحث تأکید کرد: «باز هم به این موضوع رسیدیم که دولتمردان برای تحقق وعده‌های ساخت‌وساز مسکن و خانه‌دار کردن مردم باید شناخت جامعی از نیازهای این بازار و مسائلی که بر بخش مسکن اثر می‌گذارد، داشته باشند. ضمن اینکه وزیر راه و شهرسازی به حق به این موضوع اشاره کردند که بدون منابع مالی ساخت‌وسازی صورت نمی‌گیرد.» وی در این باره گفت: «با وجود اینکه دولت به جهش در عرصه ساخت‌وساز مسکن مایل است، اما به نظر می‌رسد مشکل اصلی دولت تأمین نکردن منابع مالی برای توسعه ساخت‌وساز مسکن است. به نظر می‌رسد، چون دولت می‌خواهد به وعده خانه‌دار کردن مردم متعهد باقی بماند، از ارائه زمین به مردم خبر داده  است؛ در حالی که مسئولان باید به این موضوع واقف باشند که در شرایط سخت معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم، هزینه آماده‌سازی و ساخت مسکن سرسام‌آور است.» وی در خصوص همکاری نکردن نظام بانکی با تسهیلات تکلیفی دولت در این بخش گفت: «به هرحال بانک‌ها براساس هدف‌گذاری‌های ذاتی خود به دنبال کسب سود بیشتر هستند؛ لذا تمایلی به اعطای تسهیلات در بخش مسکن اعم از خرید یا ساخت‌وساز و حمایت‌های اجاره بها و ودیعه از مردم ندارند. بدهی دولت به نظام بانکی موضوعی است که بانک‌ها آن را برجسته می‌کنند تا در برابر درخواست تسهیلات دولت برای حمایت از بخش مسکن بایستند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات