صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۴۳

ضرورت مبارزه با اژدهای هفت سر فساد/ تخم مرغ دزدی که به فولاد زد

همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند، اگر با مار فساد  مقابله نشود، به اژدهای هفت سر تبدیل می‌شود و این همان اتفاقی است که در فولاد رخ داده

فساد اقتصادی در یک جامعه از مخرب ترین ناهنجاری ها و قانون شکنی هایی است که نقش مخربی در توسعه یک کشور دارد. شاید از همین روست که رهبری مبارزه‌ با فساد اقتصادی را جهاد واقعی می دانند و آن را از پیش شرط ها و پیش نیازهای اجرای عدالت،  شاخصه های دولت اسلامی، نیازها و مطالبات حقیقی مردم می دانند.

ضرورت مبارزه با فساد و وظیفه نظارتی مجلس
مقام معظم رهبری همچنین مبارزه با فساد را ضروری دانسته و آن را از ارکان مهم مدیریت اقتصادی،‌ اصول انقلاب،  مؤلفه‌های سیاست های مقاومتی و از ملزومات کار اقتصادیِ درست و قوی که از وظایف نظارتی مجلس است، می دانند.
شاید اگر فساد اقتصادی لانه کرده در دل فولاد مبارکه پیشتر کشف و با ان مبارزه میشد و جلوی پیشرفتش گرفته میشد کار تا بدین جا نمیرسید و حالا انگشت اتهام سوی خیلی از سازمانها، نهادها و شخصیت ها و صنفها گرفته نمیشد. فسادی که از تهیه ادکلن های میلیونی، ساعت هوشمند و لپتاب، خرید خانه و خودرو برای مدیران رده های مختلف تا استخدام های سفارشی و حقوق های سفارشی تر را شامل میشود.

فساد ویرانگر و تیشه بر ریشه یک ملت
فساد ویرانگر است و می تواند ریشه یک مجموعه یا حتی ملت را بزند چنانچه رهبر معظم انقلاب هم بر ویرانگر بودن فساد اقتصادی تاکید می کنند. ایشان در این زمینه فساد اقتصادی را ضربه‌زننده به مشروعیّت حکومت ها،‌ نابودکننده منابع ثروت، معوق کننده سرمایه‌گذاری‌های درست و سالم، گسترش دهنده رشوه دهی و رشوه گیری، قربانی کننده تولیدکنندگان و کُند کننده حرکت عمومی کشور می دانند. همان اتفاق ناگواری که سرتاپای فولاد مبارکه را گرفته و خود در آن غرق شره بود.

بوی ناخوش رانت های دولتی
یکی از مفاسد جاری در فولاد مبارکه استخدام ۱۳۶ بازنشسته با رانت های مختلف بوده و نقش موثری در ادامه روند فساد خانه کرده در دل فولاد داشته است. چنانچه بیش از ۱۰ نفر از مدیران رده بالای فو لاد  توسط اعمال نظر مسئولان دولتهای گذشته برسر کار نشسته اند. و این مهم بوهای ناخوشی از دست داشتن در فساد و رانت جاری در فولاد به مشام میرساند.

زبان دراز دلسوزان ظاهرساز
همین امر به تنهایی ضرورت مبارزه با فساد را دو چندان میکند چرا که فساد  اگر به موقع شناسایی و درمان نشود کم کم ریشه کرده و کل جامعه را در بر میگیرد و خواه ناخواه به غده ای بدخیم مبدل میشود غده ای که برای درمانش باید متحمل درد و رنج بسیاری شد.
فسادی که در فولاد خبر از حقوق های ۶۰ میلیون تومانی به مشاوران مدیرعامل بدون دادن مشاوره و دریافت ۳ میلیارد برای کمتر از ۳ سال توسط مدیرعامل و حقوق ۷۸ میلیونی مدیر روابط عمومی فولاد می دهد و حالا دایه های مهربان تر از مادر و دلسوزان ظاهری آن ور آبی زبانشان دراز شده و فساد عده ای قانون شکن را به کل جامعه و مسئولان تعمیم میدهند.

پیشگیری بهتر از درمان غده بدخیم فساد است
همین موارد ریز و درشت سبب میشود تا پیشگیری بر درمان اولویت داشته باشد تا پیش از وقوع فساد تفکر آن را در نطفه خفه کنیم. همانطور که در کلام رهبر انقلاب نیز اولویت دادن پیشگیری بر درمان، در مبارزه با فساد،‌ برخورد قاطع، عادلانه، سریع و علنی با مفسد،‌ نظارت کامل و مستمر بر نحوه استفاده از ظرفیت ها و منابع داخلی،‌ تعهد همگانی به تخطی نکردن از حدود قانونی و شفاف‌سازی تاکید شده است.
 مبارزه‌ جدّی با بدحساب‌های بانکی،‌ ایجاد فضای رقابتی و فضای باثبات، پرهیز از برخورد جناحی و سیاسی و تبعیض آمیز،‌ مجازات مفسدان در هر رده ای به منظور عبرت شدن برای دیگران،‌ سلامت مبارزه کنندگان با فساد،‌ فرهنگ سازی برای جلوگیری از اشرافی گری و اسراف، حذف مناسبات غلط اقتصادی، توجه به سیاست های اصل 44 برای اصلاح قوانین و‌ نظارت دقیق بر بازارهای سکه و ارز از نکاتی است که در کلام رهبر انقلاب درباره مبارزه با فساد به آنها اشاره و تاکید شده است.
اما آنچه ضرورت مبارزه با فساد را دوچندان میکند هیاهویی است که در پس پرونده های فساد می تواند متوجه جامعه و انقلاب شود.
لزوم نابودی اژدهای هفت سر فساد
چنانچه به گفته کارشناسان پرهیز از جنجال و هیاهو در پرونده ‏های مفاسد اقتصادی، مراقبت درخصوص کمرنگ جلوه دادن کارنامه‌ درخشان انقلاب در مبارزه با فساد،‌ مراقبت درخصوص متهم کردن بی‌گناهان و یکسان گرفتن گناهان کوچک و بزرگ،‌ مراقبت درخصوص احساس ناامنی کردن مدیران درستکار و صالح و خدمتگزار، پرداختن به ریشه‌ها و ام‌الفسادها در مبارزه با مفاسد اقتصادی و مراقبت درخصوص القای عمومی بودن و سیستمی بودن فساد از دیگر تاکیدات  در مبارزه با فساد است.
همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند، اگر با مار فساد  مقابله نشود، به اژدهای هفت سر تبدیل می‌شود و این همان اتفاقی است که در فولاد رخ داده و انچنان ریشه دوانده  که تلاش شده  از دولتی‌ها و نماینده‌های مجلس تا دفتر افراد و رسانه‌ها و حتی افراد مختلف را درگیر کند تا هم سفره فسادشان جمع نشود و هم شانس برخورد با فسادشان  کاهش یابد. لذا مبارزه با فساد از موارد اضطرار در یک جامعه است تا دیگر شاهد فسادی چنین ریشه دار و ناگوار نباشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات