صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۳۳

موعد عمل به وعده

نظام جمهوری اسلامی، ضد فساد است و مفسده و فاسد را پس می‌زند؛ بر همین مبناست که متقاضیان قبول مسئولیت در سمت‌های مختلف این نظام از وکالت مردم در مجلس تا تصدی‌گری ریاست قوه مجریه، خود را ملزم می‌دانند[...]
پایگاه بصیرت / حسین سلمانی
نظام جمهوری اسلامی، ضد فساد است و مفسده و فاسد را پس می‌زند؛ بر همین مبناست که متقاضیان قبول مسئولیت در سمت‌های مختلف این نظام از وکالت مردم در مجلس تا تصدی‌گری ریاست قوه مجریه، خود را ملزم می‌دانند بیش و پیش از هر چیزی در تبلیغات انتخاباتی، تکلیف خود را با فساد و مفسد مشخص کنند در این زمینه کافی است نگاهی به شعارها و سخنان و مواضع نامزدهای ادوار مختلف انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، نگاهی بیندازیم و جایگاه ویژه ضدیت با فساد را مشاهده کنیم.

شعارهای دولت مردمی
رئیسی 26 خرداد 1400، در فاصله 48 ساعت از آغاز تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای این انتخابات در گفت‌وگوی شبکه خبر درباره راهکارهایش برای مقابله با فساد گفت: «چنانچه افرادی را که زمینه‌‎های فساد و رانت‌خواری دارند، از دولت و دستگاه‌ها دور کنیم، با فعال شدن سامانه‌ها از فساد جلوگیری می‌شود، ما حتما بسترهای فساد را از بین خواهیم برد.»  23 خرداد 1400 به فاصله چند روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، سید ابراهیم رئیسی، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، رویکردهای دولت خود را برای مقابله با فساد تشریح کرد و گفت: «اجرای عدالت در تمام سطوح اجرایی کشور در این برهه زمانی ضرورت داشته و باید برای مردم ملموس باشد. ارتشا، رانت‌‌خواری، زمین‌خواری و... از زمینه‌های فساد است. یکی از مشکلات جدی کشور فقدان شفافیت است که با اجرای آن بسیاری از مسائل حل می‌شود. با مرتبط شدن سامانه‌های گوناگون دولتی می‌توان بر موضوع‌های مختلف، مانند واردات و صادرات اشراف داشت.» رئیسی تاکید کرد: «یکی از مشکلات مردم، مسئله فساد است. ما در دستگاه قضایی با مفسدان برخورد کردیم؛ اما برخورد با فساد و بسترهای فسادزا باید در دولت تحقق یابد»؛ این جمله‌ای بود که رئیسی در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ 22 خرداد سال گذشته بر روی آن تأکید کرد.

وعده‌های مجلس انقلابی
در جریان رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم در سال 1398 نیز تشریح رویکردهای فسادستیزانه، سکه رایج موضع‌گیری‌های نامزدهای این انتخابات بود؛ محمدباقر قالیباف از نامزدهای سرشناس انتخابات اسفند 1398 که در حال حاضر ردای ریاست مجلس را بر تن دارد، 16 آذر 1398، یعنی حدود سه ماه پیش از انتخابات، طی سخنانی در دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر سه ویژگی «عدالت‌خواهی»، «کار و تلاش» و «استکبارستیزی» گفت: «باید با فساد مبارزه کرد؛ قوه قضائیه هم وظایفی دارد که در حال انجام آنهاست؛ اما ریشه اصلی اقتصاد در دولت است؛ به گونه‌ای که دولت فعلی 80 درصد اقتصاد را در دست دارد. طبیعی است که فساد از همین جا شکل می‌گیرد.»قالیباف پیشتر در تاریخ 18 آبان 1398 هنگام گفت‌وگو با برنامه دستخط شبکه 5 سیما گفته بود: «اصل مبارزه با فساد بدون شک کار پسندیده‌ای است. این هم وظیفه ماها هست و هم توقع مردم است. طبیعتاً در رأس آن هم قوه قضائیه است و به نظر من هم باید تشکر کرد و هم باید تقویت کرد که این کار را انجام دهند، ولی این سؤال هم در جامعه وجود دارد که آیا ما مفاسد را فقط با اقدامات سلبی باید حل و فصل کنیم؟ یا وقتی حرف از اخلالگر اقتصادی می‌زنیم، منظور ما از اخلالگر اقتصادی کیست؟  وقتی می‌بینیم در یک وزارتخانه چند صد سامانه برای خدمات وجود دارد، این مشخص است که تعدد سامانه‌ها یعنی اطلاعات دقیق نداشته باشیم. گیرهای ما اینجاست، اینجاست که فساد وارد می‌شود.»
حال سؤال اینجاست که پیروزان انتخابات 1398 و خرداد 1400 به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کردند؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات