صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۷۷

پس از احیای برجام از چه کارهایی باید پرهیز کنیم؟

 مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره احیای برجام به ایسنا گفت: «در مورد احیای برجام هم، همه می دانیم دولت به صورت جدی در این زمینه در حال کار کردن است و بعد از یک مدتی توقف، دوباره کار فشرده آغاز شد و در حال جلو  رفتن است. مسلما از لحاظ روانی احیای برجام  بسیار موثر است.
گشایش در فروش نفت بیشتر، گشایش در کار های بانکی تاثیرات خودش را دارد. اما باید ببنیم به چه صورتی اجرایی می شود. این خیلی مهم است. کسی منکر  اهمیت احیای برجام نیست. در صورت احیای برجام برخی  کشورهایی که الان  با ما رابطه دارند، راحت‌تر با ما کار خواهند کرد. احیای برجام مثبت است اما این گونه نیست که اگر  برجام نباشد ما کنار دیوار صبر کنیم تا برجام بیاید. در یک سال اخیر ، روندی در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور ایجاد و وارد ریل شده است که  در صورت احیای برجام، سرعت این ریل بیشتر می‌شود.
ما باید تلاش کنیم در این زمان در آنجاهایی که نقاط ضعف‌مان است، خودکفا شویم. در زمانی که برجام برگشت باید خیلی حواسمان باشد که دوباره دست به واردات نزنیم و در جهت خودکفایی و استقلال حرکت کنیم. مثلا آنقدر باید  پالایشگاه بسازیم که یک بشکه نفت کشور صادر نشود و محصولات  آن را صادر کنیم چرا که بشکه نفت را می توانند تعقیب  کنند ولی محصولات  آن را نه. ماالان نفت می‌فروشیم چون پالایشگاه نداریم اگر پالایشگاه به اندازه کافی داشته باشیم و محصولات پتروشیمی و بنزین تولید کنیم دیگر نیازی به فروش نفت نداریم....
 به نظرم یک دلیلی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که  موضوع برجام حل  شود این است که  می‌بینند که با نیامدن‌شان مشکلات مان در حال حل شدن است  و تا حدودی حل شده است و اگر ما این تحرک را نداشتیم، آنها فشار بیشتری به ما وارد می کردند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات