صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۹۰

روسیه: از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت «سرگئی لاوروف» همتای روس برای دیدار رسمی دوجانبه به‌ مسکو سفر کرده است، امروز چهارشنبه نهم شهریور ماه با وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و روسیه در مسیر درستی قرار دارد، بر لزوم استمرار و تقویت تلاش‌های مشترک برای توسعه بیش از پیش روابط در ابعاد مختلف دوجانبه تأکید کرد. 
وی در این رابطه ضرورت تلاش مشترک برای تحقق و اجرای توافقات رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در عشق آباد و تهران را مهم و حائز اهمیت خواند و ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های تجاری بین دو کشور، روان سازی این بخش از همکارها و رفع موانع و مشکلات را زمینه ساز تقویت حجم تجارت بین ایران و روسیه برشمرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر تقویت همکاری‌های ریلی دو کشور تأکید کرد و تسریع در روند اجرای پروژه‌های ریلی و حمل و نقلی را خواستار شد. 
وی در این راستا تأکید کرد که توسعه همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی شمال - جنوب از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران است و راه آهن رشت - آستارا در توافق مشترک عملیاتی می‌شود.
امیرعبداللهیان از پیشنهاد طرف روس در خصوص همکاری‌های شیلات، فرهنگی، ورزشی و گردشگری نیز استقبال کرد و این موضوعات را از ظرفیت‌های خوب همکاری دو کشور برشمرد.
در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین المللی، اوضاع اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، عراق، فلسطین و نیز قفقاز جنوبی از دیگر موضوعات مورد اشاره امیرعبداللهیان در این دیدار بود.
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار بر اهمیت توافقات روسای جمهور دو کشور در عشق آباد تاکید و بر لزوم تلاش مشترک برای اجرای آنها تأکید کرد.
لاوروف با ابراز خرسندی از ارتقای سطح روابط همه جانبه و تجاری، افزود: در نتیجه افزایش تبادل هیأت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و توافقات حاصله، امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه‌های مورد علاقه باشیم.
وزیر خارجه روسیه نیز از موضوعات انرژی، مالی و بانکی، حمل و نقل و ترانزیت، ریلی، نفت و گاز، کشاورزی، شیلات، گردشگری و ورزشی به عنوان زمینه‌های مهم همکاری دو کشور یاد کرد و افزود: روسیه آمادگی دارد تا در چارچوب منافع مشترک دو کشور، همکاری‌های دوجانبه را در این زمینه‌ها تقویت کند.
لاوروف با اشاره به تحولات قفقاز جنوبی، در تأیید اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، بر التزام روسیه به عدم تغییر ژئوپلتیک و مرزهای بین‌المللی تأکید کرد.
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهارات خود افزود که روسیه همانطور که از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد، از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز حمایت می‌کند.
لاوروف همچنین برنامه برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فرصت مناسب دیگری برای گفت‌وگو و امضای اسناد لازم برای تسهیل و ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف عنوان کرد.
وزیر خارجه روسیه از پیشنهاد همتای ایرانی خود در خصوص تقویت همکاری‌های پارلمانی استقبال کرد و نقش مجالس در تصویب اسناد مورد نیاز و حمایت از گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اساسی را حائز اهمیت خواند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات