صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 9 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک توفیق دیگر این دولت این بود که جامعه را از حالت چشم ‌انتظاری و نگاه به بیرون خارج کرد. از این حالت که همیشه منتظر باشیم ببینیم دیگران درباره‌ ما چه می‌گویند، چه تصمیم می‌گیرند، چه کار می‌خواهند بکنند خارج شده؛ به ظرفیت‌های داخل کشور اهمیت داده شده، روی آنها تکیه شده، کار دارد می‌شود.(1401/6/8) www.basirat.ir
 
▼ حرف روز
دو ویژگی مدیر و دولت تراز انقلاب 
رهبر معظم انقلاب به سبک و سیاق هر ساله در هفته دولت، ضمن دیدار با رئیس‌جمهور و هئیت وزیران، به تحلیل عملکرد یک ساله دولت سیزدهم و بیان توصیه‌هایی راهبردی پرداختند. ایشان در ابتدا با گرامی داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، این دو نفر را مدیرانی در تراز انقلاب اسلامی خواندند و سپس اقدامات و عملکردهای یک ساله دولت سیزدهم را با کلید واژه «توفیق» تشریح کردند. در فرهنگ دینی، آن جایی که خداوند به کسی توفیق می‌دهد، به این معناست که گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان‌تر می‌شود و اسباب و علل حرکت در این مسیرها، برایش فراهم‌تر می‌شود. توفیق ریشه در اخلاص و کار خدایی دارد و هر آنچه اخلاص و نیت انسان خدایی‌تر باشد، اسباب و لوازم انجام امورات نیز بیشتر فراهم می‌گردد. از همین منظر نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این تعلق گرفته که چون در رویکرد کلی، دولت سیزدهم خالصانه بنا و نیت زنده کردن شعارها و ارزش‌های انقلاب و امام راحل را دارد، لذا خداوند به اقداماتش برکت داده و خواهد داد و نتیجه آن در تغییر رویکردهایی است که معظم‌له به آن اشاره کردند. در همین زمینه، رهبر انقلاب بزرگترین توفیق دولت را زنده کردن امید و اعتماد در جامعه نام بردند که نشان از اهمیت و ریشه‌ای بودن این موضوع برای عبور از مشکلات و معضلات فعلی کشور دارد. امید، یکی از مؤلفه‌های حائز اهمیت در جامعه به ‌شمار می‎آید که فقدان آن موجب یأس، دل‌مردگی و افسردگی می‌شود و بالا بودن آن پویایی و سرزندگی را به یک ملت هدیه می‌دهد و زمینه‌ساز تغییرات و تحولاتی مثبت و رفع معضلات و مشکلات در جامعه خواهد بود. 
بخش دوم سخنان رهبری اگر چه شامل توصیه‌های اقتصادی و اجتماعی مختلف بود ولیکن یک توصیه‌ای که به عنوان مهم‌ترین سرفصل بیانات ایشان قرار گرفت و قطعا سهم مهم‌تر و بیشتری را در رفع مشکلات کشور دارد، لزوم شکر نعمت توفیق خدمت به مردم می‌باشد. شکر توفیق خداوند که خود زمینه‌ساز توفیقات بعدی است، در درجه اول با تقویت ارتباط با خدا و دعا و توسل و تضرع و انس با قرآن است و در درجه بعد با ادامه تلاش جهادی برای خدمت به مردم و البته داشتن نیت الهی و مخلصانه و پرهیز از کارهای نمایشی است که البته رهبری فرمودند که با اطلاع‌رسانی منافاتی ندارد.
(علی محمدی)
 
▼ گزارش روز
نیاز راهبردی جامعه عراق
مقتدی‌صدر رهبر جریان صدر دیروز سه‌شنبه با برگزاری نشست خبری در حنانه نجف از حامیان خود و جنبش صدر خواست تا ظرف یک ساعت ساختمان پارلمان را خالی کنند و به اعتصاب خود پایان دهند. وی تهدید کرد، اگر ظرف یک ساعت حامیان وی از خیابان‌ها عقب‌نشینی نکنند از آنها اعلام برائت می‌کند. صدر ادامه داد: جریان صدر یک جریان منضبط و مطیع است و در صورتی که نخواهند پارلمان را تا یک ساعت خالی کنند، از این جنبش تبری می‌جویم. وی با تأکید بر اینکه ریختن خون شهروندان عراقی حرام است، به شدت از عناصر جنبش صدر انتقاد کرده و گفت حشد شعبی هیچ ارتباطی با آنچه رخ داده، ندارد. صدر افزود: صرف نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ امروز هیچ چیز به اندازه حفظ انسجام ملی، اتحاد راهبردی شیعیان و در کنار این دو تبعیت از دیدگاه‌ها و نکته ‌نظرات مرجعیت شیعی، نیاز راهبردی عراق را تشکیل نمی‌دهد؛ سه اقدام مهمی که با عمل به آن می‌توان ضمن برون‌رفت عراق از بحران‌های هفته‌های اخیر، روند تشکیل دولت را نیز تسهیل و تسریع نمود. 2ـ عراق در مرحله «بسیار حساس» قرار دارد. «هوشیاری» لازمه عبور از این مرحله خطیر است. مقتدی‌صدر باید دقت نظر کافی داشته باشد که مورد «سوءاستفاده» دشمنان داخلی و خارجی ملت عراق قرار نگیرد. برخی بازیگران مخرب منطقه‌ای و بین‌المللی و عناصر داخلی در حال برنامه‌ریزی هستند تا از نام مقتدی‌صدر و با پوشش او، عراق را در باتلاقی از «بحران‌های پیچیده و درازمدت» فرو ببرند. تنش و بحران در عراق که نتیجه آن گسترش درگیری‌ها، عدم تشکیل دولت و در نتیجه «بلاتکلیفی سیاسی» است، فضایی است که بیش از همه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از آن سود می‌برند. 3ـ فضای نامساعد سیاسی و میدانی که در هفته‌های اخیر در عراق به وجود آمده است، اگر در نقطه‌ای متوقف و یا کنتزل نشود، روند پیشبرد «طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا» در عراق را تسهیل و تسریع خواهد نمود. اگر تا چند سال پیش آمریکایی‌ها به دنبال شکل دادن به منازعات شیعی‌ـ سنی در عراق بودند، امروز دامن زدن به «منازعات شیعی‌ـ شیعی» در رأس برنامه‎های آمریکا در عراق قرار دارد. 
نکته پایانی؛ فضای سیاسی عراق به گونه‌ای است که بدون مشارکت، همراهی و تعامل با دیگر جریان‌های سیاسی موفق، نمی‌توان کاری را از پیش برد و دولت تشکیل داد. در پیش گرفتن رادیکالیسم سیاسی، تمامیت‌خواهی، یک‌جانبه‌گرایی و بی‌توجهی به مطالبات احزاب و جریان‌های دیگر سیاسی در عراق، همیشه نتیجه معکوس در پی داشته است.
(حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه
میراث تورمی روحانی به اعتراف روزنامه اصلاحات
روزنامه اصلاح‌طلب در متنی تحلیلی نسبت به دولت روحانی نوشت: «روحانی بزرگ‌ترین میراث تورمی پس از انقلاب را برای دولت سیزدهم به یادگار گذاشت. آمارها نشان می‌دهد در حالی که در پایان دولت دهم در تیر ۱۳۹۲ بدهی دولت به بانک مرکزی فقط 18/9 هزار میلیارد تومان بود، این رقم در هشت سال دولت روحانی با ۷۶۶ درصد افزایش به 163/7 هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت ساده‌تر بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی نزدیک به ۹ برابر شد. علاوه بر این، دولت گذشته در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۰ که ماه‌های پایانی عملکردش بود، بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و با بی‌انضباطی تمام، کسری بودجه را در این مدت رفع کرد و تبعات وحشتناک تورمی آن را برای دولت آیت‌الله رئیسی به جای گذاشت. دولت سیزدهم تمام ۵۴ هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تا پایان سال ۱۴۰۰ تسویه کرد تا مانع از بروز اثرات تورمی جدید در اقتصاد کشور و تحمیل فشار مضاعف بر معیشت مردم شود.»
 
▼ اخبار 
1ـ شیطنت دریایی شیطان بزرگ
طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از قایق‌های بدون سرنشین آمریکایی از مبدا بحرین و خارج از پروتکل‌های مربوط به استفاده از شناورهای بدون سرنشین و هدایت‌پذیر از راه دور به سمت آب‌های بین‌المللی و مسیر کشتیرانی بین‌المللی اعزام شده‌اند که موجب شکل‌گیری مشکلاتی در خطوط کشتیرانی شده است.این نوع شناورها که هنوز مشخص نیست با چه هدفی به خطوط کشتیرانی اعزام می‌شوند، به‌دلیل احتمال قطع ارتباطات ناوبری، می‌توانند منشاء بروز حوادث دریایی غیر قابل پیش‌بینی بشوند. روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس کنترل و یدک شد. این اقدام با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی که طی هفته‌های اخیر چند مورد از آن رخ داده، انجام شده است. که با حضور ناوچه آمریکایی در منطقه و توجیه شدن به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر، قایق فوق با تصمیم فرمانده ناو پشتیبانی سپاه رها شد. نکته مضحک قضیه این است که نیروی دریایی آمریکا با روایتی هالیوودی و خلاف حقیقت سعی کرد از این اتفاق یک حماسه خلق کند تا شاید بتواند بخشی از ناکامی‌های خود را پوشش دهد.
 
2ـ توافق بدون شتابزدگی
روزنامه همشهری نوشت یکی از ویژگی‌های رئیسی اصرار او برای رسیدن به یک توافق خوب بود. آقای رئیسی هیچ‌گاه برای زودتر به ‌نتیجه ‌رسیدن مذاکرات، نمایندگان ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای را تحت فشار قرار نداد و تحت ‌تأثیر فضای احساسی قرار نگرفت و مخالف هر نوع شتاب‌زدگی در این عرصه بود.» با این حال، با گذشت یک سال از آغاز مذاکرات تیم جدید، به‌نظر می‌رسد رسیدن به توافقی بهتر از برجام موضوعی است که طرف‌های مذاکره‌کننده غربی به آن اذعان دارند و بر این باورند که رسیدن به توافق و رفع همه تحریم‌ها دور از دسترس نیست؛ اتفاقی که درصورت وقوعش می‌تواند یکی دیگر از وعده‌های دولت سیزدهم را محقق کند؛ وعده‌ای که تحقق آن، شاید تنها به چند روز انتظار و یک تصمیم سیاسی در آمریکا نیاز داشته باشد.
 
3ـ سال پهپادی ارتش
روزنامه اصلاح‌طلب شرق در گزارشی نسبت به توانمندی‌های پهپادی ارتش جمهوری اسلامی نوشت: «بیراه نیست اگر لقب سال پهپادی ارتش را به سال 1401 که تنها نیمی از آن گذشته است، اطلاق کنیم. اما آنها که باید بدانند، خوب می‌دانند که دستیابی به این سطح از توان پهپادی آن هم در اوج تحریم‌ها یعنی چه؟ و این موضوع را امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، به این نحو مطرح کرده است: «قدرت پهپادی ارتش در اوج تحریم‌ها ظهور کرد، یعنی در شرایط بسیار سخت تحریمی و فشار حداکثری، قدرتی به عنوان قدرت پهپادی ارتش ظهور و بروز کرد که کارشناسان نباید ریشه ظهور این قدرت را در ارقام بودجه دنبال کنند. این قدرت ریشه در اراده، استحکام خانواده‌های کم‌نظیر ارتش و ریشه در اجرای تدابیر فرمانده معظم کل‌قوا و معنویت دارد.»
 
4ـ توپ در زمین چه کسی است؟
«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس خبری وزارت خارجه گفت: «هیچ تحول جدیدی درباره برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. هنوز تفاهمی حاصل نشده و اوضاع همانطور که دیروز توضیح دادم باقی مانده است». این مقام آمریکایی اضافه کرد: «آمریکا پاسخ را هفته پیش به اتحادیه اروپا ارسال کرده است و الان این ایران است که باید پاسخ دهد». این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات میان ایران و طرف‌های غربی درباره موضوع هسته‌ای ایران در جریان است لذا غربی‌ها با جوسازی به دنبال فشار و امتیازگیری از ایران هستند. از سویی آمریکایی‌ها بوده اند که از برجام خارج شده‌اند و امروز باید با کوتاه آمدن از مواضع متکبرانه و دور از واقعیت خود مسیر توافق را هموار کنند.
 
5ـ از خودکفایی تا وابستگی
در حال حاضر روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که که ۱۰۳ میلیون لیتر آن به مصرف می‌رسد. به عبارتی مصرف بنزین از تولید کمتر است. البته عدم نیاز به واردات (خودکفایی در تولید بنزین) نهایتا پاسخگوی تأمین سوخت تا یکی دو سال آینده است. چراکه مصرف بنزین در آینده افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه با محدودیت تعداد پالایشگاه‌ها نیز مواجه هستیم. بنابراین خودکفایی فعلی مقطعی به شمار می‌رود و با افزایش مصرف با چالش مواجه می‌شود که باید یک تصمیم جدی برای افزایش توان ظرفیتی ایران در آینده برداشت.
 
▼ اخبار کوتاه
100 هزار دلار بدهی اقامت/ ابوالفضل کوده‌یی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری ایران اعلام کرد که میزان سپرده‌گذاری مورد نیاز جهت اعطای اقامت پنج ‌ساله به اتباع خارجی از 250 هزار دلار در مصوبه قبلی به میزان 90 هزار یورو (100 هزار دلار) در مصوبه جدید کاهش یافته و مدت اقامت نیز که در قانون مصوب 1398 سه سال بود به پنج سال اصلاح و افزایش یافته است.
 
نزدیک تر از همیشه/ یک گروه‌های هکری که ادعا می‌شود ایرانی هستند در یک اقدام جالب عکس دندان‌های رئیس موساد را منتشر کرده که خراب و فرسوده بودن آنها موجب تمسخر در فضای مجازی شده است. یکی از کاربران توئیتر با اشاره به این موضوع نوشت: «دیگه نمی‌تونیم بگیم از این هم نزدیک‌تر خواهیم شد؛ از شدت نزدیکی دیگه رفتیم تو حلقشون.»

بازگشت به خیمه مرجعیت
/ مقتدی‌صدر در اظهارات دیروز خود اعلام کرد: «من مطیع امر مرجع خود، آقای حائری هستم. هیچ تماسی با گروه‌های سیاسی در کار نیست. من برای همیشه، سیاست را کنار گذاشتم و دیگر سراغ آن نخواهم رفت.» این اظهارات پس از حرکت تند صدر علیه بیانیه آیت‌الله حائری و تنش 24 ساعته عراق اتخاذ شد.

ترمز بریدن قیمت مسکن در تهران
/ میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهری تهران در مرداد امسال به ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان رسید که نسبت به تیر ماه افزایش 1/8 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس داده های مرکز آمار،‌ از ابتدای سال ۱۳۹۶ میانگین قیمت مسکن در شهر تهران افزایش حدود ۱۰ برابری را تجربه کرده است.

غربی‌ها دست به دامان ایران/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه درباره سفر به روسیه گفت: «هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.»

حرف حساب وزیر ارتباطات
/ وزیر ارتباطات گفت: «بنده همان اندازه که در حوزه توسعه زیرساخت فضای اینترنت مسئولیت دارم، در حوزه حفظ حریم اخلاق در جامعه هم مسئولیت دارم. در هیچ کشوری مانند کشور ما در سالیان گذشته فضای مجازی بدون قانون و ولنگار نبوده است.»

تایوانی‌ها رودرو با اژدها
/ وزارت دفاع تایوان در اقدامی چالش برانگیز اعلام کرده که در آینده پهپادهای ارتش چین را که به هشدارها پاسخ نمی‌دهند، سرنگون خواهد کرد. این صحبت‌ها پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا صورت می‌پذیرد.

پیرمرد در فکر کاخ سفید
/ جو بایدن اوراق رسمی ثبت نام خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا را نزد کمیسیون فدرال انتخابات این کشور ثبت کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات