تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۱۳

بورس درهفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت شاخص کل نزول را تجربه کرد و پیش بینی می شود که ریزش تا محدوده یک میلیون و 420 هزار واحد ادامه داشته باشد،
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

در هفته ای که گذشت شاخص کل نزول را تجربه کرد و پیش بینی می شود که ریزش تا محدوده یک میلیون و 420 هزار واحد ادامه داشته باشد، ناحیه یک میلیون و 400 هزار واحد ناحیه کینگ یا نقطه حیاتی حمایتی بوده و امکان دارد شاخص اگر حمایت یک میلیون و 420 هزار واحد را از دست بدهد تا یک میلیون و 400 هزار واحد نیز ریزش داشته باشد.

قدرت گرفتن دوباره اوره سازها در بورساما طبق تصویر زیر شاخص کل هم وزن برعکس شاخص کل وضعیت بهتری را تجربه کرده و با یک کندل سنجاقک به سمت بالا مواجه شده و روند صعودی را دوباره حفظ کرده است، البته همان طور که گفته شد روند صعودی شاخص کل هم وزن کم قدرت است.
 

قدرت گرفتن دوباره اوره سازها در بورس

وضعیت منفی دوبارهپتروشیمیزاگرس

پتروشیمی زاگرس مطرح ترین پتروشیمی متانول ساز بوده ولی در ماه های اخیر وضعیت خوبی را تجربه نمی کند. گزارش مرداد ماه نماد نیز نشان داد این شرکت وضعیت خوبی ندارد و باز هم در بازار با خطر ریزش مواجه شد، هزینه های تولید در این شرکت بسیار بالا و یکی از دلایل آن افزایش نرخ خوراک گاز به وسیله دولت است که این پتروشیمی را با چالش مواجه کرده است.

حال خوب اوره سازهای بورس

با افزایش تقاضا برای محصولات اوره ساز در جهان، اوره سازهای بازار سرمایه نیز در روزهای اخیر پرتقاضا شدند، در گزارش فعالیت بزرگترین اوره ساز کشور یعنی پتروشیمی پردیس با افزایش قابل توجه درآمدها نسبت به سال قبل مواجه هستیم که البته دلیل آن هم افزایش 2.5 برابری نرخ فروش محصولات است. در همین راستا پتروشیمی پردیس توانسته اوره صنعتی را با نرخ فروش 10 میلیون تومان به صورت میانگین برای هر تن به فروش برساند که در سال گذشته نرخ آن 4 میلیون و 100 هزار تومان بوده است. جالب است نرخ فروش این محصول در بازار داخلی در مرداد ماه به 11 میلیون تومان برای هر تن رسید. اوره صنعتی صادراتی این شرکت نیز از 6 میلیون تومان سال قبل به 13 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است که درآمد شرکت را به صورت قابل توجهی افزایش داده و به دو برابر رسانده است.

فراکابی ها لیدرهای بازار هستند؟

نمادهای بورس های چهارگانه که به فراکابی ها معروفند در هفته گذشته رشد خوبی را تجربه کردند. معمولاً قبل از رشد بازار این نمادها صعودی شده و قبل از ریزش بازار نیز ریزشی می شوند و این باور در بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد که این نمادها لیدرهای زمان ریزش هستند.

وضعیت شاخص های بازار سرمایه

معاملات

 ارزش معاملات خرد عدد 2 هزار و 737 میلیارد تومان را به ثبت رسانده که نسبت به میانگین هفتگی، 10 درصد و نسبت به میانگین ماهانه 13 درصد کاهش داشته است.

در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 488 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. چهارشنبه نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای پنجمین روز متوالی با ثبت رقم 226 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 541 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. چهارشنبه نیز با ورود 337 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.ارزش صف‌های خرید 136 میلیارد تومان است که کاهش 36 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد.

همچنین ارزش صف‌های فروش با کاهش 18 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده 103 میلیارد تومان قرار دارد.بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 372 میلیارد تومان (0.7 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات 274 میلیارد تومان (1 برابر میانگین هفتگی) و غذایی با ارزش معاملات 266 میلیارد تومان (1.9 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.


گروه خدمات فنی با ارزش معاملات 30 میلیارد تومان (2.9 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسبت به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه ماشین آلات برقی با ارزش معاملات 32 میلیارد تومان (دو برابر میانگین هفتگی) و گروه غذایی با ارزش معاملات 266 میلیارد تومان (1.9 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند. 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات