صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۳۶
استیصال 40 دزد بغداد در برابر مرجعیت شیعه

راه بایدن چگونه در عراق سد شد؟

رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به آنچه طی چند روز اخیر در بغداد رخ داده، بسیار نگران است! صدور بیانیه مسؤولانه و بسیار مهم حضرت آیت‌الله‌العظمی حائری، مرجع تقلید نزدیک به جریان صدر در یکی از حساس‌ترین برهه‌های حیات عراق به کمک این کشور آمد و جلوی بسط دهشتناک یک بحران داخلی را گرفت. اگرچه مقامات آمریکایی از سال 2003 میلادی تاکنون خلق بحران‌های مزمن در عراق را به‌مثابه یک «نقشه راهبردی» در دستور کار خود قرار داده‌اند اما هر بار به دلیل و بهانه‌ای، این نقشه شوم به سرانجام نرسیده است. 

جو بایدن سال 2006 میلادی در حالی که به عنوان سناتور ایالت دلاور در کنگره آمریکا حضور داشت، طرح «فدرالیزه کردن عراق» بر اساس قومیت و مذهب را مطرح کرد. ارائه این طرح به اندازه‌ای جنجالی بود که حتی جرج واکر بوش به عنوان اشغال‌کننده عراق نیز در آن زمان جرات نکرد به صورت علنی مانور ویژه‌ای روی آن دهد! با این حال طرح بایدن (فدرالیزه کردن و متعاقبا تجزیه عراق) در اتاق‌های فکر سیاست خارجی آمریکا به دال مرکزی تصمیم‌سازی و راهبرد‌پردازی در قبال عراق تبدیل شد. بایدن پس از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008، به عنوان معاون رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شد. او در طول مدت حضور خود در مسند معاون رئیس‌جمهور، بارها به عراق سفر کرد. برخی منابع خبری تعداد سفرهای رسمی و غیررسمی بایدن به بغداد در مسند سناتوری و معاونت رئیس‌جمهوری آمریکا را بالغ بر 30 سفر می‌دانند! سفرهایی که جملگی در راستای بررسی میدانی بایدن جهت اجرایی ساختن طرح فدرالیزه کردن عراق، مورد تفسیر قرار گرفته است. 
اوج بازی خونین معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا و همراهانش در قبال عراق، خلق تروریسم تکفیری داعش در عراق و سوریه بود. سال 2013 میلادی، پس از تاسیس داعش توسط سرویس‌های امنیتی آمریکا، عربستان و رژیم اشغالگر قدس، قرار بود حکومت‌های عراق و سوریه در عرض ۶ ماه تا یک سال توسط مهره‌های تکفیری وابسته به موساد و سازمان سیا سقوط کرده و شامات و بین‌النهرین به زمینی سوخته جهت سلطه بی‌حد و حصر غرب و صهیونیست‌ها در منطقه مبدل شوند. پس از آن، بایدن قصد داشت نهایتا تا سال 2016 میلادی طرح فدرالیزه کردن عراق و متعاقبا، تجزیه این کشور به «عراق سنی‌نشین»، «عراق شیعه‌نشین» و «عراق کرد‌نشین» را در دستور کار قرار دهد.
اشتیاق رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نسبت به این موضوع به اندازه‌ای بود که سال 2015 میلادی (در حاشیه برگزاری اجلاس داووس) در دیداری با مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان گفته بود: ما در طول زندگی خود، یک کردستان مستقل را خواهیم دید! با وجود آنکه دولت ترامپ نیز در طول سال‌های 2016 تا 2018 میلادی ذره‌ای از طرح بایدن و سیاست‌های کلان ترسیم‌شده از سوی او (در قبال عراق) عدول نکرد اما پیش‌بینی بایدن تحقق نیافت! رصد هوشمندانه و آگاهانه فرزندان مقاومت نسبت به این نقشه شوم آمریکا منتج به در هم شکستن خلافت داعش در سال 2018 میلادی شد. به عبارت بهتر، تاریخ مصرف و طول عمر تروریست‌های کوکی کاخ سفید مطابق پیش‌بینی‌‌های صورت‌گرفته از سوی نهادهای فکری و سیاسی این کشور، پیش نرفت. 
اکنون بایدن بار دیگر در رأس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن قرار گرفته و عطش تجزیه عراق چشم و گوش وی را کور و کر کرده است! رئیس‌جمهور آمریکا اکنون ۲ مسیر موازی را در این باره دنبال می‌کند: یکی تثبیت گزاره «عراق ناامن و بحرانی» و دیگری «بازتعریف تروریسم تکفیری». از دید بایدن و همراهانش این ۲ مؤلفه باید به صورت همزمان در صحنه سیاسی- امنیتی عراق نمود پیدا کند، زیرا حیات یکی از آنها بدون تحقق دیگری امکان‌پذیر نخواهد بود. بایدن مانند ترامپ به این نتیجه رسیده بود که «بی‌دولتی» بهترین گزاره‌ای است که در راستای پیوند ۲ مؤلفه فوق باید در بغداد تحقق پیدا کند. لذا مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی، استقبال ویژه‌ای از تحرکات جریان صدر در عراق کرده و تسخیر پارلمان و نهادهای قضایی این کشور را به‌مثابه یک «مطالبه مدنی» در برابر افکار عمومی دنیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همزمان، بخشی از بازماندگان داعش از سال 2018 تاکنون، در مناطق مرزی عراق و سوریه- که تحت نظارت اشغالگران آمریکایی در این مناطق یا کردهای مورد حمایت کاخ سفید می‌باشند- در قالب «هسته‌های جدید تروریسم تکفیری» بازتوزیع و بازتعریف شدند. تشدید حملات و عملیات‌های گوناگون داعش در جریان ناآرامی‌های داخلی عراق نشأت‌گرفته از همین نقشه بود. در محاسبات جدید مقامات آمریکایی، باید «بحران داخلی» در عراق ماه‌ها ادامه پیدا می‌کرد و تبدیل به «جنگ داخلی» می‌شد. مقامات امنیتی آمریکا در راستای تحقق این ماجرا، روی شکاف‌های داخلی عراق و عطش برخی جریان‌ها برای کسب قدرت مطلق در بغداد حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. با این حال بیانیه تاثیرگذار مرجعیت شیعه (حضرت آیت‌الله‌العظمی حائری) چیزی نبود که 40 دزد بغداد محاسبه آن را حتی در مخیله خود کرده باشند.
آری! این همان قدرت مرجعیت شیعه است که محاسبه آن در ظرف ذهنی و عقلی دشمنان اسلام و انسانیت نمی‌گنجد.
منبع: روزنامه وطن امروز

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات